Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta vegetariana i prevenció de malalties cròniques

El vegetarianismo es considera una forma saludable d'alimentació, encara que la recerca científica ha de concretar en què beneficia a la salut

Img vegetales Imatge: Dez Pain

L’obesitat, la hipertensió arterial, el càncer, les malalties cardiovasculars i l’osteoporosis són malalties estudiades i relacionades en multitud de recerques amb diversos hàbits de vida de diferents segments de la població, entre els quals es troben les persones que segueixen una dieta vegetariana. No obstant això, encara falten més estudis que analitzin la relació entre la salut i el seguiment d’aquest tipus d’alimentació.

Img pinchospimiento art

La postura de l’Associació Americana de Dietètica (ADA) i l’Associació de Dietistes de Canadà respecte a les dietes vegetarianes és que, ben planificades, són saludables, nutricionalment adequades i proporcionen beneficis per a la salut en la prevenció i el tractament de determinades malalties. Però estudiar els hàbits alimentaris d’una població vegetariana és complicat, ja que el vegetarianismo implica diferents i variats tipus d’alimentació.

La clau del normopeso
Des de la dieta vegetariana pura (vegana), passant pel frugivorismo, el crudivorismo, la dieta higienista, la macrobiótica o la dieta ovolactovegetariana, entre unes altres, hi ha matisos alimentosos en totes elles que les caracteritzen i que les fan diferents uneixis d’unes altres. No obstant això, totes coincideixen en l’alt consum de productes vegetals, que fa d’elles un instrument potencial de prevenció de diferents malalties cròniques.

Una menor ingesta de proteïna, greix total i grassa animal i, d’altra banda, un major consum de fibra i menor d’alcohol expliquen, segons estudis que comparen la relació entre el consum de carn i l’obesitat, que els qui segueixen una dieta ovolactovegetariana i vegana tinguin un índex de massa corporal (IMC) menor en comparació d’els qui consumeixen carn, o fins i tot que els qui consumeixen peix però no carn.

L’IMC cataloga als individus pel seu pes a partir d’un pes saludable (normopeso), una clau en la prevenció de malalties cardiovasculars. Com menys pes es té, en general, menys grassa corporal i una millora de la sensibilitat a la insulina, la qual cosa disminueix al seu torn el risc de diabetis tipus II. De fet, segons l’American Diabetis Association, les dietes vegetarianes poden complir les guies per al tractament de la diabetis i se suggereix, a més, que la resposta en sang glucosa-insulina que produeix aquest tipus d’alimentació amb un baix índex glucémico possiblement explica que els vegetarians tinguin menys pressió sanguínia que els que consumeixen una dieta occidental tipus. És a dir, les dietes vegetarianes tindrien també un efecte hipotensor.

Vegetarianismo i càncer
A més dels beneficis per a la salut d’un major consum de nutrients com la fibra, els carbohidrats complexos o els greixos poliinsaturadas, és interessant observar els beneficis que comporta privar-se dels aliments propis d’aquesta dieta vegetariana, la qual cosa equival a consumir menys calories, menys purinas, proteïnes animals i sucres refinats, efectuar una ingesta baixa de colesterol i greixos saturats, menys grassa total i un baix consum de sodi.

Alguns estudis suggereixen que un alt consum de vegetals pot ajudar a la prevenció de certs tipus de càncer
El que es desprèn de les recerques realitzades fins a l’actualitat és que alguns factors de les dietes vegetarianes poden influir en el risc de càncer: és possible que la conjunció de substàncies beneficioses, unides a la no ingesta de substàncies que han demostrat ser nocives, sigui la clau que caracteritza a l’alimentació vegetariana com a possible protectora enfront d’alguns tipus de càncer.

Segons el criteri de referència sobre evidència científica de la FAO/OMS, la reducció del risc de càncer en general motivat per un alt consum de vegetals es considera com a “probable o possible” i, entre els càncers, l’evidència d’un efecte reductor en el risc de càncer colorrectal es cataloga també com a possible. No obstant això, no s’ha trobat encara la connexió positiva entre un patró de dieta amb alt consum de vegetals i la reducció del càncer de mama.

És convenient tenir en compte que les dietes vegetarianes s’apropen més al compliment de les guies dietètiques emeses per l’Institut Nacional del Càncer americà que les dietes no vegetarianes, en particular pel que fa a la ingesta de greix i fibra.

Img vegetales1
No obstant això, no es pot oblidar, com expliquen en un metaanálsis sobre aquest tema els investigadors de l’Institute of Experimental and Clinical Medicine de Bratislava (Eslovàquia), que “les poblacions més sanes d’Europa són els habitants d’Islàndia, Escandinàvia i Suècia, paradoxalment consumidors d’una considerable quantitat de productes d’origen animal en la seva dieta”. En un metaanálisis de diversos estudis prospectius realitzat pels investigadors d’Eslovàquia es mostra com no es troben diferències en la mortalitat per càncer de pulmó, pròstata, còlon, mama i estómac entre els vegetarians i les persones que segueixen una dieta equilibrada saludable.

Encara que s’han de desenvolupar més recerques per determinar quins són els factors potencialment protectors de l’alimentació exempta de productes animals, s’esperen els resultats de l’European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC), un estudi europeu a gran escala que aportarà noves dades sobre la relació entre la dieta, l’estil de vida, l’ambient i la incidència de càncer, malalties cardiovasculars i altres malalties cròniques.

DIETES VEGETARIANES DECLARADES SALUDABLES

Els vegetarians que viuen a Europa, Canadà i Estats Units tenen menys colesterol, sofreixen menys d’hipertensió, de diabetis tipus II, de càncer de còlon i de pròstata, i a més estan més prims que les persones que consumeixen una dieta occidental tipus. Per aquest motiu l’Associació Americana de Dietètica i l’Associació de Dietistes de Canadà s’han posicionat clarament a favor d’una dieta vegetariana adequadament planificada.

Els beneficis per a la salut en la prevenció i el tractament d’algunes malalties van ser definits per aquests organismes oficials en una declaració de la seva posició, que va sortir a la llum publicada en el “Journal of the American Dietetic Association” l’any 2003, i que en l’actualitat és un document de referència en aquest tema. Segons l’European Vegetarian Union, gairebé dos milions de persones, un 4% de la població espanyola, podria seguir algun dels tipus de dietes vegetarianes que es practiquen. Aquesta dada és tan sols una estimació proporcionada per l’Associació Vegana Espanyola, a causa que no es disposa en l’actualitat d’altres dades nacionals oficials sobre aquest tema.

Una varietat d’enfocaments a la planificació dels menús pot proporcionar una nutrició adequada per als vegetarians. La Guia d’Alimentació Vegetariana Rainbow suggereix el següent enfocament.

  • Triar varietat d’aliments, inclosos grans integrals, verdures, fruites, llegums, fruita seca, llavors i, si es desitja, productes làctics i ous.
  • Seleccionar aliments que no estiguin edulcorats, no siguin molt grassos i evitar els aliments processats.
  • Escollir varietat de fruites i hortalisses.
  • En cas de consumir aliments d’origen animal com els productes làctics i els ous, triar millor els làctics amb menor contingut de greix, i consumir aquests aliments amb moderació.
  • Utilitzar una font extra de vitamina B12 i, en cas de tenir limitada l’exposició a la llum del sol, de vitamina D.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions