Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dieta vegetariana i salut òssia

Aquest tipus d'alimentació s'associa a una menor densitat mineral dels ossos/ossos, però no és motiu de preocupació clínica

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 20deOctubrede2009
Img vegetariano Imatge: Willie Cloete

L’associació entre les dietes vegetarianes i la densitat mineral òssia és un assumpte controvertit. El debat se centra en la possibilitat que aquest tipus d’alimentació provoqui una menor massa òssia, com afirmen alguns estudis, enfront d’altres recerques que no han trobat rellevància estadística en aquesta relació. El tema preocupa perquè la densitat mineral òssia és el predictor més fort i consistent de les fractures associades a l’osteoporosis .

ImgImagen: Willie Cloete

Als països occidentals, una proporció considerable de la població ha adoptat una dieta vegetariana, que no inclou aliments reconeguts en l’alimentació tradicional com els millors per a la formació i el creixement dels ossos/ossos. La quantitat i qualitat dels nutrients ingerits (calci, fòsfor, magnesi, vitamina D, A, K) i el consum d’altres elements dietètics que afavoreixen o entorpeixen l’absorció dels minerals que nodreixen l’os/os, tenen una empremta rellevant en la salut òssia. Aquests factors se sumen a la predisposició genètica de cada individu per desenvolupar trastorns ossis.

L’última revisió sobre la possible associació entre dieta i densitat mineral dels ossos/ossos, un tema controvertit, és un meta-anàlisi dirigida pel Bone and Mineral Research Program Garvan Institute of Medical Research, recollit aquest mes d’octubre en “l’American Journal of Clinical Nutrition”.

Diferències entre dietes vegetarianes

La densitat de l’os/os és un fenomen fisiològic complex que està influït per múltiples factors ambientals i genètics

Un dels criteris d’aquesta revisió era aclarir els diferents conceptes de dieta vegetariana, ja que podia haver-hi diferències interessants entre el consum dels nutrients que serveixen a l’os/os segons el tipus d’alimentació. Es van realitzar estudis que van analitzar la densitat òssia a partir de quatre tipus de dietes vegetarianes: semivegetariana, que exclou només el consum de carn com alimento animal; lacto-ovo-vegetariana, que descarta a més el peix, però contempla la llet i els ous; lacto-vegetariana, que només admet la llet i els làctics com a font proteïca animal; i la dieta vegana, que prescindeix de tots els aliments d’origen animal.

En l’anàlisi es van tenir en compte nou estudis, amb una mostra total de 869 dones i 1.880 homes. Els resultats més rellevants van desvetllar que les persones vegetarianes tenien un 4% menys de densitat mineral òssia (en el coll del fèmur i en la columna lumbar) que les omnívores. Aquest paràmetre va ser inferior en les veganas, amb un 6% menys d’espessor d’os/os.

El paper dels nutrients

El calci. S’admet que els vegetarians poden tenir una major ingesta global de calci, però el percentatge absorbible respecte al total consumit s’estima menor. Aquest mineral és rellevant per a la salut, la formació, el creixement i el manteniment dels ossos/ossos. Són varis els estudis que han trobat associació directa entre el consum de calci dietètic, la densitat òssia i la reducció del risc de fractura. No obstant això, el major fiqui-anàlisi, amb 33 estudis sobre el tema, revela que la contribució del calci dietètic a la densitat òssia és modesta.

Els autors suggereixen que les diferències en la ingesta d’aquest mineral o les fonts de consum animal (llet i derivats, sardines) o vegetal (fruita seca, llavors, leguminosas) no tenen un efecte significatiu sobre la variació observada en la densitat òssia. Si s’atén a aquestes dades, és poc probable que la menor solidesa dels vegetarians en aquesta anàlisi es degui a les diferències en la ingesta de calci dietètic.

El paper de les proteïnes. La relació entre la ingesta de proteïnes i la salut òssia ha estat molt discutida. La hipòtesi més ferma defensa que una dieta alta en proteïnes d’origen animal exerceix un efecte negatiu sobre la salut òssia, ja que genera una càrrega àcida que requereix la resorción de calci de l’os/os per equilibrar l’homeòstasi. Aquesta pèrdua mineral s’associa amb un major risc de fragilitat i de fractura. En les dietes vegetarianes, a causa del menor consum de proteïna animal, aquestes no es contemplarien com un nutrient negatiu.

Alguns autors indiquen que les proteïnes i el calci actuen amb sinergia en la funció òssia si tots dos elements s’ingereixen en quantitats suficients en la dieta. No obstant això, les proteïnes poden exercir efectes negatius sobre la densitat òssia quan la ingesta de calci és baixa.

Les dietes vegetarianes, en particular les veganas, s’associen a una menor densitat mineral òssia, però no a un nivell que es tradueixi en una preocupació clínica. La densitat de l’os/os és un fenomen fisiològic complex influït per múltiples factors ambientals i genètics. Això explica que qualsevol modificació exclusiva de la dieta no és suficient per millorar la salut òssia.

ISOFLAVONAS I OS/OS

Una particularitat diferencial de les dietes vegetarianes respecte a les occidentals és que les primeres contenen més fitoestrógenos. El Committee on Toxicity of Chemicals in Food, Consumer Products and the Environment (COT) del Regne Unit estima la ingesta mitjana d’isoflavonas en els veganos en 75 mil·ligrams al dia. Aquesta xifra supera amb escreix els 12 mil·ligrams diaris dels vegetarians no estrictes, i encara més la mitjana dels consumidors occidentals (2 mg/dia).

S’ha suggerit que les isoflavonas poden ajudar a prevenir la pèrdua òssia després de la menopausa, encara que l’associació no està clara. El Departament d’Estadística Mèdica i Epidemiologia de l’Escola de Salut Pública de la Universitat de Sun Yat-sen, en Guangzhou (Xina), va realitzar un meta-anàlisi d’assajos controlats aleatorizados sobre l’ús a llarg termini de suplements d’isoflavonas de la soia en la densitat òssia entre dones després de la menopausa.

Es van repassar deu estudis realitzats entre 1990 i 2008, amb una mostra total de 896 dones que van prendre el complement amb una dosi mitjana de 87 mg d’isoflavonas de soia durant almenys un any. La conclusió va ser clara: és poc probable que el consum d’aquests complements tingui un efecte positiu significatiu en la densitat mineral de la columna lumbar i el maluc en les dones.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions