Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes dissociades: cinc preguntes amb resposta

Les dietes dissociades no tenen base científica i són molt difícils de posar en pràctica sense allunyar-se d'una alimentació sana i equilibrada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 15deAbrilde2014
Img dieta disociada3 hd Imatge: David Huang

Els especialistes en nutrició s’assemblen als carters: moltes vegades se sorprenen amb les curiositats que cauen a les seves mans i que, per descomptat, no funcionen. Es troben amb cartes amb els segells mal llocs, col·locats damunt de l’adreça del destinatari, pegats amb una cinta adhesiva opaca, partits per la meitat, fins i tot ficats dins del sobre. Els elements necessaris per enviar la correspondència estan aquí, però l’ús que se’ls dona és inadequat, i fallit. Alguna cosa així succeeix amb les” dietes miracle“, que no deixen de sorprendre als experts en alimentació i que, lluny d’esgotar-se, proliferen. Hi ha desenes d’elles. Davant tal collita d’ocurrències, alguns investigadors proposen classificar les extravagancias dietètiques en diferents grups. Un d’ells és el de les “dietes dissociades”, que s’aborda en aquest article mitjançant cinc preguntes i les seves respectives respostes.

Img dieta disociada3
Imatge: David Huang

1. En què consisteixen les dietes dissociades?

El plantejament de base d’aquestes dietes és, en aparença, simple, la qual cosa de ben segur justifica el seu èxit. És més senzill, en tot cas, seguir una dieta saludable. Sigui com sigui, les dietes dissociades proposen separar en els menús els aliments en funció de si tenen moltes proteïnes, molts carbohidrats o molts greixos, o ens tracten de convèncer perquè no combinem en el plat diferents grups d’aliments (sigui el que sigui la seva composició). L’argument és escarit, encara que la seva implementació, com es detalla a continuació, no ho és en absolut.

2. Quin és el seu fonament?

La seva teoria és la següent: separar macronutrientes o grups d’aliments farà que el nostre metabolisme alteri el seu funcionament perquè passem a cremar més calories de les quals ingerim. Per convèncer-nos que semblant fal·làcia és certa, els seus promotors recorren a barrejar unes quantes paraules científiques reals amb un bon munt de conceptes inventats, conscients que, després de molts paràgrafs o pàgines (que pretenen justificar l’injustificable), és molt probable que bona part de la població, falta de coneixements nutricionals, consideri que la teoria (hem de digerir de forma separada determinats nutrients o grups d’aliments) té sentit.

3. Una dieta dissociada, té sustento científic?

No ho té. L’ésser humà és del tot capaç de digerir al mateix temps i sense problemes les proteïnes, els greixos i els carbohidrats, o de metabolizar de forma correcta un pa amb tomàquet. Cuesta creure que a les autoritats mundials en nutrició se’ls hagi passat per alt que alguna cosa tan fàcil com separar aliments o nutrients sigui la clau per perdre pes “per sempre i sense esforç”. Com succeeix en altres àrees de la vida, en l’àmbit acadèmic cal demostrar que alguna cosa funciona abans d’implementar-ho. I les dietes dissociades l’única cosa que han demostrat és la seva capacitat de fer famós al fals gurú que les promou.

4. Què es critica d’elles?

Si als professionals sanitaris els costa conèixer la composició nutricional dels aliments, no menys a la població general. Aquest coneixement cal per seguir aquesta classe de dietes, ja que es necessita saber si les nous tenen més proteïnes que grasses o si els llegums presenten un major contingut en carbohidrats que en proteïnes. Després de l’inútil esforç de conèixer la composició de tots els aliments que prenem, hauríem de planificar els nostres menús; un autèntic joc de malabares (molt pocs aliments estan composts de forma exclusiva per un macronutriente), que ens allunyarà dels consells que fonamenten una dieta sana i que ens farà desaprender els hàbits dietètics saludables que tant costa assimilar. Per evitar tals volteretes dietètiques d’imprevisible final, val la pena revisar el detallat en el text ‘Alimentació saludable, què és?‘, publicat a l’abril de 2013 en EROSKI CONSUMER.

5. Les dietes dissociades comporten riscos?

Sí. Aquestes dietes es tradueixen a consumir més proteïnes i greixos de l’aconsellat per les autoritats sanitàries, o a ingerir poca energia. No s’ha d’oblidar que una mala alimentació s’amaga darrere de nombroses malalties cròniques. Moltes d’aquestes dietes prohibeixen la fruita després dels menjars, la qual cosa sol reduir la ja de per si mateix baixa ingesta de fruita. Si prenem poc d’alguna cosa que protegeix la nostra salut, consumir encara menys no un encert dietètic.

Tot això pot fer que a llarg termini es ressenti l’estatus nutricional. La Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) detalla que aquestes dietes poden generar una llarga llista d’efectes adversos, tals com a alteracions gastrointestinals (restrenyiment, per falta de fibra dietètica), malestar general, marejos, intolerància al fred, sequedat de la pell, fragilitat de les ungles, pèrdua de cabells, malament alè, descalcificació, danys renals, contractures musculars, amenorrea (en dones), insomni, ansietat o elevacions en els nivells de colesterol, triglicèrids o àcid úric.

Exemples de dietes dissociades

Les dietes dissociades no són en absolut noves: porten més de 100 anys sense complir la seva garantia d’eficàcia en la pèrdua de pes, segons detalla la pàgina web de l’Estratègia NAOS. Alguna cosa que no sembla importar a els qui les promouen, àvids de diners fàcils. Diversos tipus de dietes dissociades apareixen de forma cíclica entre els més venuts i inunden Internet, gairebé sempre amb la proposta que comprem cars i inútils complements dietètics amb els quals amanir-les. Trobem exemples en la dieta de “Hi ha”, la de “Shelton” o la de “Beverly Hills”.

D’aquesta última dieta van donar bon compte Mirkin i col·laboradors en la revista JAMA al novembre de 1981, el mateix any en què el responsable del qüestionat plantejament dietètic, Judy Mazel, publicava el seu llibre ‘Beverly Hills Diet’. Per desgràcia, la sòlida crítica de Mirkin, que va incloure la famosa frase “l’última, i potser la pitjor entrada en el derbi de les dietes de moda”, va servir de poc: el llibre va encapçalar la llista de més venuts durant molt temps, i el seu autor (un autodenominat expert en el control de pes) va passar a nedar en el dòlar. Avui mateix es pot comprar una nova versió de l’exemplar anomenada ‘La nova dieta Beverly Hills’, que garanteix “la primesa per a tota la vida” i que ens assegura que podrem “ser indulgents amb els nostres aliments favorits”. No obstant això, com va assenyalar en 2013 la doctora Clotilde Vázquez, cap de Secció de Nutrició Clínica i Dietètica de l’Hospital Ramón y Cajal, de Madrid, les dietes miracle són una drecera a l’obesitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions