Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes hiperproteicas: totes les proteïnes són iguals?

En la dieta hiperproteica s'excedeixen les recomanacions diàries de proteïnes que necessita l'organisme

Img dietas hiperproteicas hd Imatge: alex9500

Moltes persones es preocupen pel seu físic, unes vegades per raons de salut i, unes altres, per qüestions estètiques. En aquest últim cas, triomfen les dietes dràstiques per perdre pes. Entre aquestes dietes d’adelgazamiento, les més populars són la Dukan i l’Atkins, les quals es caracteritzen per ser riques en proteïnes i pobres en carbohidrats. No obstant això, aquestes propostes “miraculoses” són innecessàries, poc efectives a llarg termini i, el més important, molt arriscades per a la salut. En el següent article s’explica què és una dieta hiperproteica i quines diferències hi ha en les proteïnes segons els aliments dels quals procedeixen.

Img dietas hiperproteicas
Imatge: alex9500

Què és una dieta hiperproteica?

Una dieta hiperproteica és aquella en la qual s’excedeixen les recomanacions establertes per als requeriments diaris de proteïnes. En l’actualitat, s’accepta que el consum de 0,8 grams per quilos de pes al dia de proteïna és suficient per cobrir els requeriments nutricionals de l’adult sa. Aquest valor, per exemple, equival a un filet de carn de 250 g o 300 g de peix al dia per a una persona de 80 kg. En el cas de les proteïnes vegetals, els llegums són les reines: poden cobrir les necessitats proteïques amb un plat de 250 g (per a un adult sa de 80 kg).

A Espanya, els aliments que més contribueixen a la nostra ingesta proteïca són els cárnicos i derivats. En aquest sentit, mentre que la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) suggereix un consum mitjà de carn d’entre 43 i 71 grams al dia, la nostra ingesta real ascendeix a 179 grams diaris; és a dir, del 252% al 416% d’aquestes recomanacions.

On trobem les proteïnes?

Com es veu en la següent taula, els aliments que més proteïnes contenen són els de origen animal. No obstant això, els vegetals són també font de proteïnes que presenten beneficis en les dietes d’adelgazamiento: quan l’objectiu és perdre pes, les proteïnes provinents de carns i làctics no han de mai superar a les quals provenen de vegetals.

Img proteinas unimur
Imatge: CONSUMER EROSKI

Els estudis científics confirmen que les persones que consumeixen majors quantitats de proteïnes vegetals són molt menys susceptibles a patir obesitat, diabetis i malalties cardíaques que els qui prenen la major part de les seves proteïnes de fonts animals. Per tant, la ingesta de proteïnes vegetals exerceix un paper important en la prevenció de l’obesitat.

Dietes hiperproteicas més populars, quins són les seves conseqüències?

La dieta Dukan i la dieta Atkins són dues propostes que es caracteritzen per un consum de proteïnes molt elevat. La principal diferència entre ambdues és que la Dukan redueix el mínim la ingesta d’hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, etc.), mentre que l’Atkins no és tan estricta en aquesta restricció. Els seus promotors asseguren que aquestes dietes obliguen a l’organisme a consumir les seves pròpies reserves (primer de glúcids i més tard de lípids) i a eliminar l’excés de proteïnes sobrants, la qual cosa en teoria produeix l’adelgazamiento. No obstant això, la pèrdua de pes inicial es deu sobretot a la pèrdua de líquid, ja que amb aquest tipus de dietes es fa treballar més al ronyó (per desfer-se de l’excés de proteïnes), produint major quantitat d’orina.

De forma perllongada, poden provocar problemes de salut molt seriosos. La ingesta elevada d’aliments d’origen animal, amb alta aportació de greixos saturats, genera problemes cardiovasculars. A més, aquest excés de proteïnes perllongat en el temps sobrecarrega al fetge i al ronyó. Entre aquesta llarga llista de problemes per a la salut, també destaca l’osteoporosis , la depressió i, fins i tot, atacs de gota.

Per tot l’exposat, aquestes dietes són per complet desaconsellables. Són desequilibrades i tenen conseqüències metabòliques en diversos sistemes i òrgans, incloent alteracions en el metabolisme hidroelectrolític i àcid base, en el metabolisme ossi, en la funció renal i en la funció endocrina.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions