Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes per aprimar: les no recomanades

Convé ser caut amb les dietes adelgazantes poc conegudes, a causa dels riscos nutricionals que impliquen per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 14deAbrilde2011

L’estiu està molt a la vora. Comença la temporada en la qual moltes persones es plantegen el ferm propòsit de “cuidar” la seva dieta per perdre els quilos que han alterat la seva figura. Tant l’Agència Espanyola de Seguretat i Nutrició (AESAN) com l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (AEDN) reben tots els anys per aquestes dates centenars de trucades dels mitjans de comunicació, interessats pels detalls de fer dieta, i es troben amb la responsabilitat de conèixer i avaluar gran varietat de dietes estranyes. Les més populars ho són, en part, perquè les segueixen personatges famosos, la qual cosa les fa lamentablement més creïbles. Models de la talla de Naomi Campbell i Cheryl Col·le o actrius com Jennifer Aniston diuen ser fans d’algunes dietes estrambóticas, com la del grup sanguini, la del sirope de saba o sirope d’arce, la “sopa crema grasses”, el mètode Dukan o la dieta dels potitos infantils (Baby food diet). Davant la falta de rigurosidad i l’escassetat de fonaments en els quals basen la seva eficàcia i seguretat aquests i altres suposats “mètodes adelgazantes”, l’AESAN ha elaborat un document amb el propòsit d’informar a la població dels riscos de seguir aquest tipus de dietes miracle. En l’àmbit internacional, l’Associació Britànica de Dietètica (British Dietetic Association) s’ha posicionat entorn de les cinc dietes esmentades, que estima les més populars en aquests moments i que qualifica com les pitjors dietes, que s’han d’evitar durant aquest any.

Cinc dietes poc fiables

L’accés universal a Internet i el desenvolupament de les xarxes socials ha multiplicat les possibilitats de conèixer diferents mètodes per aprimar. Des d’aquestes vies, qualsevol persona mundana o personatge famós pot fer pública la seva simpatia cap a una o una altra dieta de moda, la qual cosa desafortunadament augmenta la seva credibilitat. No obstant això, cal considerar que la imatge corporal i les bones condicions físiques que exhibeixen les celebritats són fruit, en molts casos, d’exigents plans d’exercici i cuidada alimentació, en d’altres, de la cirurgia estètica, i en gairebé tots, del retoc digital amb el qual s’aconsegueix aquest cos “perfecte”.

Davant la realitat que no hi ha dieta estranya que es pugui seguir sense risc nutricional o de salut a curt, mitjà o llarg termini, l’Associació Britànica de Dietètica ha fet pública la seva postura entorn de cinc dietes populars que qualifica com les pitjors dietes, que s’han d’evitar durant aquest any.

1. Dieta del grup sanguini. Amb aquesta dieta, mitjançant la restricció de determinats aliments i en funció del grup sanguini, es promou el seguiment d’un sistema ineficaç per aprimar. En l’actualitat, es pot concloure que els raonaments que justifiquen aquesta dieta estan basats en la pseudociencia. Els defensors d’aquest plantejament al·leguen que els diferents nutrients es descomponen en el cos segons el tipus de sang (grup sanguini A, B, AB o 0). A manera de resum, es proposa el següent plantejament erroni i sense fonament: les persones del grup A han de seguir una dieta vegetariana i evitar els productes làctics; les del grup B poden seguir una dieta més variada que l’anterior, però restringida en certs aliments (blat de moro, tomàquet, blat, llenties, cacauets o pollastre); a els qui són del grup AB se’ls aconsella evitar els fumats, la cafeïna i l’alcohol i optar per aliments d’origen marí, el tofu i els vegetals de fulla verda; i a les persones del grup 0, els “convé” el consum elevat de carn, un clar exemple de dieta hiperproteica.

El veredicte de la BDA és negatiu perquè seguir aquest tipus de règim pot conduir a deficiències nutritives. A més, adverteix que, si es perd pes amb aquesta dieta, és perquè en el fons és molt baixa en calories.

2. Dieta del sirope d’arce. És un producte que es publicita com a referència per fer “dejunis depurativos”. Consisteix a barrejar xarop de saba (el d’arce és el més popular) amb suc de llimona, aigua i pebre de cayena. A la barreja, que es proposa consumir com a principal sustento de la dieta, se li atribueix la propietat d’augmentar el metabolisme, encara que tal propietat no s’ha demostrat. En aquestes condicions, la ingesta dietètica de calories es redueix al voltant de les 600 Quilocalories per dia.

El veredicte de la BDA afirma que és un mètode perillós i avorrit. Conclou que no té cap valor nutricional quant a nutrients essencials com a proteïnes, fibra, vitamines i minerals. Aquestes són raons suficients per no seguir aquest tipus de dietes amb tan poques calories, i menys sense supervisió mèdica.

3. Sopa “crema grasses” o sopa de col. La base d’aquesta dieta és una sopa que ha de prendre’s tots els dies sense limitació en la quantitat, en ser baixa en calories. Una de les versions (en Internet i en paper es poden trobar multitud de propostes de “sopes crema grasses”) s’elabora amb sis cebes, dues ramilletes d’api, dos pebrots verds, mig quilo de tomàquets i un repollo o una col, un polsim de sal i de pebre. Es trosseja tot, es bull en 10 litres d’aigua, es bat i es guarda per prendre freda o calenta, segons gustos i apetències.

El veredicte de la BDA és que és un mètode nutricionalment deficient i insostenible, ja que la pèrdua de pes associada es deu a l’eliminació de líquids de l’organisme en seguir una dieta molt restringida en calories. A més, la BDA adverteix que cap aliment, cap, té la propietat de “cremar” el greix, per la qual cosa aquesta dieta es fonamenta en un mite.

4. Dieta dels potitos (Baby food diet). Aquesta dieta consisteix a alimentar-se cada dia amb 14 potitos de bebès de diferent naturalesa (fruites, cremes de cereals, purés de verdures…) i realitzar solament un menjar sòlid al dia, a l’hora del sopar, que consisteixi en carn magra i verdures.

El veredicte de la BDA és clar i escarit: és una dieta baixa en calories, per la qual cosa es perd pes, ja que el contingut en Quilocalories, sucres, grasses i proteïnes dels potitos infantils està regulat. L’associació de dietistes assenyala que el fet de mastegar els aliments (en lloc de prendre’ls en puré) s’associa a una major sensació de plenitud i sacietat, per la qual cosa proposa menjar l’aliment en tros en lloc del potito, com a alternativa més saludable per a l’equilibri físic i emocional.

5. Mètode Dukan. És un pla de dieta distribuït en quatre fases, que comença amb una dieta hiperproteica, part a la qual se li atribueix l’efecte inicial de major pèrdua.

El veredicte de la BDA: és un mètode poc seriós, atès que no està recolzat per resultats científics sòlids. Eliminar algun grup d’aliments no és aconsellable. Aquesta dieta és tan confusa, que molts seguidors podrien equivocar-se i seguir un enfocament de dieta-proteïna, similar a la dieta d’Atkins, amb els perills associats reconeguts.

Davant aquesta realitat, el mètode més segur per perdre pes és ser conscient dels errors alimentaris que es comentin i plantejar-se el ferm propòsit de menjar bé: identificar l’origen de l’excés de sucres, seguir una dieta lliure de greixos trans, menjar menys proteïna animal, prendre menys sal i menys cafè.

ESTÀS INTENTANT APRIMAR?

Img dieta prueba2 articuloImagen: Gideon

Existeixen multitud de dietes i sistemes d’adelgazamiento que no estan basats en criteris o coneixements científics. Així ho adverteix l’AESAN a la seva pàgina web, on informa dels riscos i perills associats al seguiment de dietes miracle. Continua amb la notificació que algunes d’elles poden ajudar a reduir el pes corporal, però a costa d’altres efectes greus com a deshidratació, desnutrició o manca de vitamines i minerals. Davant aquesta situació preocupant, l’AESAN ha dissenyat dos test que, sota el títol Estàs intentant aprimar?, verifiquen si la dieta que se segueix és adequada o pot posar en risc la salut.

Els dos qüestionaris avaluen per mitjà de preguntes curtes i senzilles aspectes relatius al ritme de pèrdua de pes i sensacions físiques i d’estat d’ànim, així com a les característiques de la dieta quant a tipus d’aliments aconsellats i/o desaconsellats, quantitats, etc.

1. Perds dos o més quilos a la setmana?

2. Notes que els teus músculs han perdut volum, to i força?

3. T’asseguis excessivament cansat/a?

4. T’asseguis irritable i experimentes la necessitat de menjar compulsivament amb alguna freqüència?

5. Et despertes a la nit a menjar o et costa agafar el son per apetit?

6. Estàs experimentant una excessiva caiguda de pèl aproximadament un mes després d’haver iniciat la dieta?

7. Estàs notant una fragilitat en les ungles, aparició d’esquerdes en les comissures dels llavis o algun altre trastorn de les ungles o la pell, de forma excessiva i relacionada en el temps amb la dieta?

8. Multiplica el teu pes actual en quilos per 18. Les calories de la teva dieta són inferiors al resultat d’aquesta operació?

9. Has sentit marejos, lipotimia (baixada brusca de la tensió arterial), o palpitacions mentre estàs realitzant la dieta?

Les següents qüestions s’inclouen en el segon test i pretenen aprofundir en les sensacions físiques que s’associen a una dieta estricta i a les seves peculiaritats:

1. Li han suprimit algun grup d’aliments?

2. Li han restringit de forma dràstica el pa, les pastes, els llegums, l’arròs o tots els aliments anomenats hidrocarbonados, feculentos o farináceos?

3. El seu pla de dieta es basa fonamentalment en un aliment o grup d’aliments?

4. El seu pla de dieta conté una quantitat il·limitada d’aliments grassos, aquells que suposadament li han prohibit sempre en altres dietes d’adelgazamiento?

4. Als matins sent nàusees, inapetencia i molta sigueu (aquests símptomes poden ser deguts a l’excessiu greix o a l’excessiva aportació de proteïnes)?

6. Li obliguen a “no barrejar” grups d’aliments en el mateix menjar (el que es coneix com “dissociar”)?

7. Sent amb freqüència necessitat imperiosa de prendre algun dolç?

8. Ha perdut força i/o volum muscular?

9. El seu alè fa olor d’acetona, especialment als matins?

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions