Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes per aprimar: quins seguir i quins evitar?

Algunes dietes o mètodes que s'han posat de moda per aprimar poden ser perillosos per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 09 de Gener de 2017

Moltes de les malalties més prevalentes en la societat podrien prevenir-se i controlar-se amb canvis en l’estil de vida, és a dir, amb modificacions en la dieta i l’activitat física. Tal és el cas de la hipertensió, la diabetis, els nivells a l’excés alts de colesterol i triglicèrids, el càncer i l’obesitat. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el 39% de les persones adultes de més de 18 anys d’edat presenta sobrepès i el 13%, obesitat. Perdre pes és un dels propòsits més recurrents després de Nadal, a l’estiu o en èpoques d’excessos alimentaris. Però quins són les estratègies recomanades per baixar de pes? En aquest article s’analitza el que diuen els experts respecte a aquest tema, quin tipus de dietes són les més efectives i, en canvi, quins s’han d’evitar.

Imatge: belchonock

Les taxes d’obesitat estan augmentant en la majoria dels països a causa de la major disponibilitat alimentària, a un increment de la ingesta d’aliments d’alt contingut calòric (rics en greixos i sucres) i a un descens de l’activitat física. La població és cada vegada més sedentària com a conseqüència de l’activitat laboral inactiva, les noves maneres de transport i la creixent urbanització.

A més, avui dia prevalen uns models estètics que promouen estar prim com a forma de bellesa i, a pesar que existeix gran conscienciació social sobre els hàbits alimentaris correctes, no hi ha polítiques ni suficient formació perquè la població pugui i aconsegueixi adoptar uns costums alimentaris i d’estil de vida adequades. Quines estratègies són encertades per aprimar? De quins cal allunyar-se?

Pas 1. Què diuen els experts?

En primer lloc, i abans de decidir què tipus de dieta és la que es vol seguir, és convenient saber què és el que diuen els experts respecte a les dietes i a la pèrdua de pes. Com no se li preguntaria a un veí sobre quin tipus d’antibiòtic és necessari per tractar una o una altra infecció, tampoc en aquests casos s’hauria d’acudir a qualsevol, sinó que s’hauria de recórrer a els especialistes en dietètica i nutrició per organitzar de manera correcta l’alimentació.

Abans de decidir què dieta és l’adequada per a cada persona, el dietista-nutricionista realitzarà una exhausta entrevista per conèixer els antecedents patològics, els paràmetres antropométricos (pes, talla, índex de massa corporal o IMC, pes habitual, etc.) i els hàbits alimentaris de la persona. És a partir d’aquesta valoració individual quan pot optimitzar-se el tractament dietètic.

Els experts recomanen que el tractament dietètic es base en la restricció calòrica moderada (de 500 a 1.000 calories diàries menys respecte a la dieta habitual), evitant plantejaments més restrictius (això és, aportacions calòriques per sota d’1.000-1.200 kcal/dia en dones i 1.200-1.600 kcal/dia en homes). També assenyalen que s’ha de controlar, sobretot, la ingesta de greixos i hidrats de carboni.

A més, per aconseguir un òptim control de pes, el tractament dietètic ha d’evitar les següents situacions:

  • Causar situacions de desnutrició o dèficit de diferents nutrients, com a vitamines o minerals.
  • Empitjorar el risc cardiovascular dels pacients.
  • Augmentar el risc de patir trastorns de la conducta alimentària, tals com a anorèxia nerviosa o bulímia.
  • Transmetre conceptes erronis sobre l’obesitat i el seu tractament.
  • Promoure el sentiment de frustració, afectant de forma negativa a l’estat psicològic de la persona obesa.
  • Induir canvis en el metabolisme energètic que produeixin estats de “resistència” a la pèrdua de pes amb la realització de dietes successives.

En canvi, sí s’haurien d’aconseguir aquests objectius:

  • Disminuir el greix corporal preservant al màxim la massa muscular.
  • Ser realitzable durant un temps perllongat.
  • Ser eficaç a llarg termini per mantenir el pes perdut.
  • Prevenir futurs guanys de pes.
  • Comportar una funció d’educació alimentària que bandegi errors i hàbits alimentaris inadequats.
  • Disminuir els factors de risc associats a l’obesitat (hipertensió arterial, hipercolesterolemia o hipertrigliceridémia, diabetis, etc.).
  • Millorar altres problemes vinculats a l’excés de pes (apnea del somni, artrosis, risc de càncer, etc.).
  • Induir a una millorança psicosomática amb recuperació de l’autoestima.
  • Augmentar la capacitat funcional i la qualitat de vida.

Pas 2. Quines dietes s’han d’evitar?

  • Dieta Dukan. El francès Pierre Dukan ha estat el seu màxim promotor. Ha estat una de les dietes més nomenades en els mitjans de comunicació i utilitzades per famosos de tot el món. Es tracta d’una dieta estructurada en diferents fases que promou, sobretot, el consum de proteïna d’origen animal (carn, peix, ous i làctics) per aconseguir la pèrdua de pes.

    Després de l’auge que va tenir fa pocs anys, la seva visibilitat va disminuir de forma considerable quan el seu artífex va ser expulsat del Col·legi de Metges del seu país.
    La dieta Dukan es basa en normes alimentàries arbitràries, definides pel senyor Dukan i sense cap base o rigor científic. A més, compleix totes les característiques de les denominades “dietes miracle” i pot implicar problemes de salut greus.

  • Dieta Atkins. Aquest règim dietètic molt conegut promou la ingesta d’aliments rics en greixos i proteïnes i la disminució del consum d’aliments rics en carbohidrats, com la pasta, el pa, la patata, l’arròs, els llegums, etc.

    No existeixen treballs a llarg termini en els quals s’hagi pogut estudiar els possibles efectes adversos associats a aquest tipus de dieta. Però cap societat científica la recomana, ja que pot augmentar el risc cardiovascular de l’individu que se sotmet a la dieta, causar restrenyiment i cetogénesis, a més de que promou conceptes erronis sobre dieta equilibrada.

  • Dieta de la pinya, la carxofa o el xarop d’arce (dietes basades en un aliment). En aquestes dietes completament desequilibrades es compromet l’aportació de nutrients necessari per a un òptim estat de salut. Són dietes deficitàries en proteïnes, fibra, vitamines i minerals i les seves conseqüències físiques poden ser greus, si s’allarguen en el temps (en general es fomenten per utilitzar-se un nombre de dies limitats, de manera que els riscos nutricionals associats es minimitzen).

    Aquestes dietes no promouen una variació en l’estil de vida dels individus, de manera que els canvis ponderales aconseguits, a més de no afavorir una pèrdua de massa grassa, sinó sobretot d’aigua i massa muscular, provocaran una ràpida recuperació ponderal quan la dieta sigui abandonada (el conegut “efecte jo-jo”).

  • Dietes depurativas. Sota el fals concepte de “depurar” o desintoxicar l’organisme, aquest tipus de dietes promou reduir la ingesta d’aliments i incorporar, d’altra banda, substàncies a les quals se’ls atribueix la capacitat d’ajudar en aquest concepte de desintoxicació. Segons quin sigui el “agent desintoxicante” utilitzat, aquest tipus de dietes pot suposar un risc important per a la salut. Però, a més, no existeix base científica alguna que faci pensar que el cos necessita ser “desintoxicado” d’alimentació. Si es vol promoure un estat de salut òptim, seria més convenient “desintoxicarse” de tots els aliments rics en greixos i sucres que en realitat són nocius per a l’organisme, i no solament durant una època, sinó de manera perllongada.

Pas 3. Llavors, quina dieta fer?

No ho dubti: posi’s en mans d’un dietista-nutricionista abans de sotmetre’s a qualsevol tipus de teràpia dietètica. Recordi que una dieta equilibrada, que potenciï la pèrdua ponderal i asseguri alhora un òptim estat de salut, ha de basar-se, segons totes les societats mèdiques i de nutrició, en el consum de verdures, hortalisses, cereals integrals i aliments d’origen vegetal. Un especialista ha de realitzar una valoració intensiva individual per escollir la teràpia dietètica més adequada en cada cas, però sempre sota els conceptes de seguretat i base científica.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions