Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes per aprimar ràpid: cura amb les promeses i els miracles

Les dietes exprés per perdre pes són les protagonistes quan s'apropa l'estiu. Analitzem els plans més populars amb ajuda d'un expert en nutrició i dietètica

dieta para adelgazar rapido Imatge: Getty Images

La desescalada, com l’estiu, ja està aquí i la coneguda operació bikini de tots els anys torna també en 2020, però amb tres característiques diferents (i en absolut irrellevants): hem guanyat pes en uns mesos en els quals no solem fer-ho, hem perdut l’hàbit de fer exercici i tindrem menys temps de l’habitual per posar-nos en forma. La suma d’aquests elements pot desencadenar la tempesta perfecta i provocar que ens arrisquem a iniciar mals règims per perdre pes que resultin encara pitjors per a la nostra salut. Ho analitzem en el següent article amb el dietista-nutricionista Julio Basulto.

Els nostres hàbits alimentaris van canviar durant la reclusió a casa. Les dades de mercat i de mobilitat ciutadana, així com les enquestes de salut i nutrició realitzades per diferents investigadors, suggereixen que ens vinculem amb el menjar d’una manera diferent al llarg d’aquestes setmanes. Una manera diferent… I no necessàriament millor. Perquè, si bé és cert que cuinem més a casa i vam menjar més en família (dos factors molt importants per cuidar la salut i la nostra relació amb els aliments), també va augmentar de manera notable la compra de productes amb un pobre perfil nutricional i no totes les receptes casolanes d’aquest període van ser lleugeres o sanes.

Segons un estudi de la consultora Kantar Worldpanel, “dins de l’alimentació envasada, categories com a farines, mantegues, margarines, sucre o nata, són les que van aconseguir majors creixements d’acord amb els nous hàbits dels espanyols durant el confinament, que expliquen que s’estava cuinant més rebosteria”. En estar més a casa, a més de resultar una de les activitats més populars per fer en família, “busquem el plaure per sobre d’aliments més saludables”. Durant aquestes setmanes, també va augmentar la compra i ingesta de snacks i d’alcohol. En la categoria de begudes, el consum de cerveses és el que més va créixer (més d’un 23 %), seguit de begudes d’alta graduació (amb augments superiors al 17 %).

El tancament, en paral·lel, va propiciar que ens tornéssim (encara) més sedentaris. Es van disparar les vendes online de cintes de córrer, bicicletes estàtiques i mancuernas, però també va créixer l’ús del mòbil, l’ordinador i les plataformes de continguts audiovisuals, així com el de les xarxes socials en Internet. Para milers de persones, el recorregut més llarg va ser anar des de la seva llar a la farmàcia o al supermercat; el major moviment, netejar la casa, passejar al gos, fer la bugada o treure les escombraries. I aquesta major ingesta calòrica unida a la inactivitat han fet que parteix de la població hagi pujat de pes.

Quina dieta fer per aprimar

Quan sentim que tenim uns quilos de més i ens constreny la urgència de llevar-nos-els de damunt, és possible que ens vegem temptats a seguir aquestes ‘dietes miracle’ que prometen convertir-se en la panacea per reduir aquest sobrepès. No obstant això, els experts en nutrició coincideixen en una cosa: cap dieta de xoc és bona. I, a la llum de les últimes recerques científiques, tampoc és clar que les dietes per aprimar siguin eficaces a llarg termini. Un recent estudi publicat al febrer de 2020 en The British Medical Journal conclou que totes aquestes restriccions alimentàries tenen el mateix efecte i que els seus resultats no duren més d’un any.

Les conclusions d’aquest informe –que ha revisat l’efecte que exerceixen les dietes d’adelgazamiento més populars sobre una mostra de 22.000 pacients amb obesitat o sobrepès– són significatives: si bé és cert que els qui es van sotmetre a aquests plans per aprimar van presentar una clara millora en la pressió sanguínia i el colesterol, i que al cap de sis mesos havien perdut 4,5 kg de mitjana, amb independència del mètode escollit, també es va posar de manifest que els seus efectes havien desaparegut al cap d’un any. Alguna cosa que succeeix amb moltíssima freqüència amb les dietes restrictives: les privacions són difícils de sostenir i, en uns mesos, vam acabar abandonant el mètode i recuperant el pes que havíem perdut.

En opinió del dietista-nutricionista Julio Basulto, l’objectiu de la pèrdua de pes no pot ser perdre pes a curt termini. “Aprimar amb èxit no és com córrer els 100 metres llisos, sinó com fer el camí de Sant Jaume”, compara. Però en què consisteix aprimar amb èxit? “A perdre massa grassa, però no massa muscular; mantenir la pèrdua a llarg termini; guanyar salut, i no contreure patologies cròniques”, respon.

Anàlisi de les dietes més famoses per perdre pes

dieta rapida para adelgazar
Imatge: Getty Images

S’anuncien com a plans gairebé miraculosos per baixar de pes en temps rècord. No obstant això, manquen de base científica per ser considerades saludables.

Dieta de la zona

❌ Es tracta d’una dieta hiperproteica i hipocalórica, dissenyada pel doctor estadouninense Barry Sears, basada en la combinació d’hidrats de carboni, proteïnes i greixos en la proporció 40/30/30 en cadascuna de les cinc o sis menjars del dia. Segons diu el seu creador, això ajudarà a “regular les hormones per mantenir la sacietat durant cinc hores”. No obstant això, la proporció de nutrients d’aquest pla xoca amb les recomanacions de l’Organització de la Salut (OMS), que estableix la ingesta diària d’entre un 55-60 % d’hidrats de carboni (sobretot, els rics en fibra; reduint els sucres refinats a menys del 10 %), un 10-15 % de proteïnes i un màxim de 30 % de greix (intentant que les saturades no arribin al 10 %). A més, per complir rigorosament les indicacions, moltes de les pautes d’aquesta dieta es basen en el consum de productes dietètics –com a suplements d’omega 3– d’un elevat preu (si es comparen amb el cost d’obtenir els mateixos nutrients mitjançant aliments), que provenen de l’empresa que defensa el mètode.

Segons ens explica el dietista-nutricionista Julio Basulto, “té diversos punts febles, però el més flagrant és pretendre fer-nos creure, d’una banda, que els àcids grassos omega 3 en forma de càpsules són el sant grial de la salut; d’altra banda, que els àcids grassos omega 3 que ven l’empresa d’aquest doctor són els més beneficiosos. Tot això no solament és fals, a més vulnera l’article 4 del Reial decret 1907/1996, de 2 d’agost, sobre publicitat i promoció comercial de productes, activitats o serveis amb pretesa finalitat sanitària”.

Dieta Low Carb

❌ Ens referim a dietes que eliminen gairebé íntegrament la ingesta de carbohidrats, no solament els procedents de cereals, sinó també els que contenen la fruita, els llegums i les verdures. Per què resulta nociva? “L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària considera que el rang recomanat d’ingesta de carbohidrats pot oscil·lar entre el 45 % i el 60 % de la ingesta calòrica total”, adverteix Julio Basulto. “Aquesta és una dieta que pot fer que la població acabi confonent sucres lliures amb sucres intrínsecs. I això és alguna cosa perillós, perquè mentre que els primers estan en productes insaludables (begudes ensucrades, brioixeria, postres làctiques ensucrades…), els segons formen part d’aliments que han demostrat exercir beneficis en la salut poblacional (fruites fresques, grans integrals, llegums…). A més, el seguiment de dietes baixes en carbohidrats s’ha relacionat amb un major risc de mortalitat a llarg termini”.

Dieta baixa en greixos

❌ En aquest cas, no es basa solament a reduir el consum de greixos, sinó d’evitar-ho tant com sigui possible, és a dir, consumir menys de la quantitat recomanada. Un error perquè, com assegura el nostre expert, “l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària considera que les grasses poden formar part de fins al 30 % de la ingesta calòrica total”. Aquest tipus de dietes suposa un dèficit de calories, per la qual cosa pot generar fatiga, i de nutrients (les vitamines A, D, I i K s’absorbeixen amb greix). A més, porta a confusió, “atès que existeixen greixos que no exerceixen perjudicis per a la salut, com és el cas de les quals estan presents en l’oli d’oliva, en l’alvocat o en les nous. També sol traduir-se en una demonización d’aliments clarament saludables com la fruita seca. Així, la ingesta freqüent de fruita seca, malgrat el seu elevat contingut en greixos, ha demostrat no solament disminuir el risc de patologies cròniques, sinó també no elevar el risc d’obesitat (i probablement disminuir-ho)”.

Dieta de la pinya, llimona i aranja

❌ Les ingestes diàries durant un període determinat de temps es basen únicament en aquest tipus d’aliments que, presumptament, ‘cremen’ el greix. Julio Basulto és taxatiu a l’hora de valorar aquest mètode per aprimar: “És un plantejament anticientífico, sense cap classe de base biològica i que, si se segueix rigorosament, és a dir, si solament es consumeixen aquests aliments, provocarà deficiències nutricionals. És altament probable que aparegui l’efecte yoyó (guanyar més pes del que es tenia abans de començar la dieta). I, per descomptat, s’allunya diametralment d’un plantejament d’alimentació saludable”. Als seus riscos, cal afegir que, en ser aliments molt àcids, una ingesta perllongada potencia el desgast irreversible de l’esmalt i la dentina de les dents.

Dieta de les matemàtiques simples

❌ Aquesta dieta incorpora el missatge “Com baixar cinc quilos en un mes?”. Segons aquest mètode, absolutament desaconsellable, la resposta es redueix a una senzilla equació matemàtica: perdre 500 g de greix corporal és equivalent a 3.500 calories. Llavors, per perdre un quilo per setmana, s’han d’eliminar 1.000 calories diàries. Dietes tan restrictives, que es basen a consumir menys calories de les necessàries, poden provocar una pèrdua de massa muscular si es mantenen més de dues setmanes i, a llarg termini, un estancament en la pèrdua de pes: davant la falta de menjar, l’organisme engega un mecanisme de defensa que augmenta la reserva d’energia i redueix la presència d’enzims lipolíticas, és a dir, les encarregades de cremar el greix.

Aquest tipus de plans hipocalóricos també poden alterar l’equilibri hormonal i afeblir el sistema immunitari sobretot, si es perllonguen en el temps. A més, qualsevol mètode o pla que prometi perdre pes en poc temps xoca directament amb el que diu la legislació. Segons Julio Basulto, té tota la seva lògica, “perquè garantir una pèrdua de pes és enganyar al pacient i augmentar el seu risc de culpabilitat i frustració, alguna cosa amb impredictibles conseqüències en persones vulnerables, com és el cas dels pacients que pateixen obesitat i busquen aprimar”.

Ull amb aquestes altres propostes per aprimar

❗ Prou fer un cop d’ull a internet per descobrir una infinitat de mètodes, presumptament adelgazantes, que poden passar seriosa factura a la nostra salut. Alguns d’ells s’han convertit en un clàssic, com la famosa dieta de la carxofa, amb un plantejament similar al de la dieta de la llimona, l’aranja i la pinya. Sense cap tipus de base científica, de seguir-la, sofrirem deficiències nutricionals i facilitarà el temible efecte yoyó (guanyar més pes del que es tenia abans de la dieta) quan la deixem.

❗ El conegut dejuni intermitent (no ingerir aliments durant un determinat període d’hores al dia) tampoc és una bona idea per llevar-nos els quilos de més, tal com manifesta el dietista-nutricionista Julio Basulto: “No hi ha proves de la seva suposada eficàcia, mentre que sí existeixen serioses sospites que el seu seguiment pot traduir-se en un efecte reboti, en un pitjor patró d’alimentació i generar trastorns de comportament alimentari, el pronòstic del qual a escala poblacional és pitjor que el de l’obesitat”.

❗ Igualment nociva resulta la dieta hiperproteica, aquella que prescriu una elevada ingesta de proteïnes en detriment dels carbohidrats i que està molt estesa entre els quals practiquen esport. “En aquestes dietes és molt freqüent que la població acabi consumint una elevada quantitat de carns (incloent les vermelles i processades), la qual cosa augmentarà el seu risc de patir patologies cròniques, com per exemple càncer colorrectal i diabetis tipus 2”, precisa Julio Basulto. “Un dels riscos importants d’aquest tipus de dietes és el de patir danys renals”.

❗ Potser una mica menys coneguda sigui la dieta South Beach, que prescindeix dels hidrats de carboni en una primera fase per anar-los reintroduciendo després. “A més de partir de la falsa premissa que restringir els carbohidrats aprima, cal destacar que indica una sèrie de fases que suposadament conduiran a una pèrdua de pes reeixida”, explica Basulto. “Com no hi ha proves que es produeixi aquesta pèrdua de pes, el seguiment d’aquesta dieta conduirà a frustració i culpabilitat a qui la segueixi, a més de desorientar al pacient i allunyar-li d’un patró de dieta saludable”.

❗ Finalment, molta cura amb la dieta Ornish, baixa en greixos i inspirada en l’alimentació ovolactovegetariana. “No és una dieta equilibrada, ni un pla d’alimentació personalitzat, imprescindible per a una pèrdua reeixida de pes”, sosté el nostre expert. “A més, és difícil de seguir a causa de l’eliminació de molts aliments i pot generar deficiències de nutrients. Si li vam sumar que no compta amb proves sòlides d’eficàcia, l’única conclusió que podem treure és que el seu seguiment suposa un cost d’oportunitat: el temps dedicat a fer-la es podria haver-se emprat a aprendre a menjar sa”.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

aprimar Dieta

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions