Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes per perdre molt… temps

Propostes per aprimar hi ha moltes, però no totes són eficaces, segures ni sanes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 24 de Juny de 2018
img_dietas perder tiempo hd

Hi ha gairebé tanta varietat de dietes com d’aliments. Coneixem unes quantes a través de les persones famoses, les revistes del cor, els llibres i la publicitat, que moltes vegades promouen mètodes poc fiables per perdre el pes amb rapidesa. Les anomenades “dietes miracle” manquen d’algunes substàncies necessàries per estar sans i tenen excés d’unes altres que poden suposar un perill per a la salut. Les dietes extremes i no aptes són moltes més de les quals caldria imaginar i arriben a propostes tan desgavellades com beure aigua de mar o combinar el dejuni i el cafè. A continuació, repassem tres d’elles a les quals es recomana no apropar-se, ni tan sols a manera de prova.

1. Dieta detox

En medicina s’entén que desintoxicar és el procés que permet eliminar substàncies nocives de l’organisme, com els narcòtics. No obstant això, per a la medicina alternativa, les toxines són una mica més metafísic i inasible i, en el cas de les dietes desintoxicantes, si para alguna cosa serveixen és per perdre diners, com va alertar un estudi de la Universitat RMIT (Austràlia) en 2007. Moltes d’elles es basen a comprar caríssims complements dietètics o a fer cas a falsos gurús que cobren una dinerada pels seus infundats consells, tal com detalla una revisió que es va publicar en 2012 en British Medical Bulletin.

Aquests règims, a més, ens allunyen d’una dieta saludable, ens fan confiar en teràpies alternatives dubtoses (com va advertir un estudi d’International Journal of Health Sciences), poden provocar problemes de còlon i promouen el consum de vitamines o suplements els resultats dels quals, en la majoria dels casos, són “decebedors”, segons una recerca de l’Agency for Healthcare Research and Quality d’Estats Units.

2. Dietes amb nom (o cognom)

Les dietes Dukan i Atkins es caracteritzen per un consum de proteïnes molt elevat. La principal diferència entre ambdues és que la Dukan redueix al mínim la ingesta d’hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, etc.), mentre que l’Atkins no és tan estricta en aquesta restricció. Els seus promotors asseguren que aquestes dietes obliguen a l’organisme a consumir les seves pròpies reserves (primer de glúcids i més tard de lípids) i a eliminar l’excés de proteïnes sobrants, la qual cosa en teoria aprima.

No obstant això, la pèrdua de pes inicial es deu sobretot a la pèrdua de líquid, ja que amb aquest tipus de dietes es fa treballar més al ronyó (per desfer-se de l’excés de proteïnes), produint major quantitat d’orina. De forma perllongada, la ingesta elevada d’aliments d’origen animal, amb alta aportació de greixos saturats, genera problemes cardiovasculars. A més, aquest excés de proteïnes continu en el temps sobrecarrega el fetge i el ronyó, altera el metabolisme hidroelèctric, el metabolisme ossi i les funcions renals i endocrines i pot derivar en osteoporosis, depressió i, fins i tot, atacs de gota.

3. La dieta de l’únic aliment

No és infreqüent trobar dietes basades en un sol aliment, amb el cimbell que és una pauta senzilla de seguir. Des d’un punt de vista dietètic, resulta irracional i inexplicable. Propostes com la dieta de la pinya o la dieta de la carxofa es diuen així quan podrien haver-se cridat “la dieta de la fruita” o “la dieta de les verdures”. Se centren en productes concrets basant-se en la seva presumpta funció “especial” o propietats “purificadoras”, “depurativas”, “quemagrasas” o “eliminadores de líquids”; xerrameca pseudocientífica que no descriu cap procés real. Els seus promotors emfatitzen l’absència de certs elements o propietats: que són baixos en calories o amb prou feines tenen greix. Però un estudi d’American Journal of Medicine, publicat en 2016, adverteix que les dietes baixes en greixos són les pitjors per aprimar.

Més enllà de la restricció calòrica, que sol ser excessiva, resulta més preocupant el fet que és impossible ingerir tots els nutrients i l’energia que es necessita a partir d’un o uns pocs aliments, la qual cosa fa que seguir aquestes dietes sigui una irresponsabilitat. Comporten l’absència gairebé total de proteïna i grassa (en el cas de pautes que solament afegeixen fruita i verdura) o una ingesta mínima de micronutrientes, ja que no hi ha una aportació de minerals i vitamines suficients. Inculquen la idea errònia que es pot aprimar de forma sana i ràpida o que fer-ho no implica cap classe de planificació, establiment d’objectius o una pauta personalitzada.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions