Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dietes sense fonament

Molts dels mètodes dietètics actuals ja estaven de moda fa més de cinc dècades i tenen els mateixos riscos per a la salut que llavors

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 30deMarçde2011
Img obesidad Imatge: Colin Rose

Els canvis esdevinguts en relació a l’alimentació de les societats desenvolupades han estat una de les majors novetats a l’últim segle. No obstant això, al mateix temps que s’abandonava el consum tradicional d’alguns aliments i s’impulsava el d’altres nous, certs trastorns de salut associats a aquests canvis s’han desenvolupat amb especial virulència i gravetat. L’actual incidència de l’obesitat, al capdavant d’altres malalties associades (diabetis, malaltia cardíaca, hipertensió, osteoporosis, càncer, etc.), és en certa mesura el resultat d’uns hàbits de vida millorables on l’alimentació exerceix un paper fonamental. Com a part de la solució, el terme “dieta” ha guanyat el favor de la població general. No obstant això, la majoria d’aquestes estratègies no han demostrat ser eficaces ni segures a llarg termini. Els nostres pares, i fins i tot els nostres avis, ja es van posar a dieta amb uns resultats poc encoratjadors. En l’actualitat, en essència, moltes d’aquestes dietes s’han perpetuat anys després amb els mateixos errors de concepte que llavors. Amb prou feines un metafòric rentat de cara serveix sovint per difondre-les cada cert temps entre la població. És el cas de dietes monotemáticas, com la dieta de la poma o de la carxofa, les denominades dietes dissociades, les hiperproteicas o unes altres que semblen noves, però que ja estaven de moda fa dècades, com la dieta del grup sanguini.

Dietes rares i poc segures

La majoria de les dietes actuals més conegudes segueixen les mateixes directrius que en els seus orígens les van fer famoses -per a algunes han passat més de set dècades- i són tan ineficaces com llavors.

  • Dietes riques en proteïnes i/o pobres en hidrats de carboni. La primera de les dietes populars s’atribueix a William Banting, un anglès que en 1863 va popularitzar el fet de posar-se a dieta amb el seu “mètode Banting”. En el seu manifest “Letter on Corpulence, Addressed to the Public” (Carta sobre la corpulència, dirigida al públic), Banting suggereix descartar el pa, la mantega, la llet, el sucre, la cervesa i les patates que havien format part de la seva dieta habitual, i que segons ell eren la causa de la seva obesitat, a canvi de quantitats importants de carn. En resum, proposa un sistema dietètic amb infinitat de punts en comú amb diversos mètodes dietètics que fan furor en l’actualitat. Les catalogades com a dietes riques en proteïnes i/o pobres en hidrats de carboni (dieta Atkins,mètode Dukan, sistema Kot, Siken Diet, sistema Pronokal, etc.) serien alguns exemples. Avui dia, aquests sistemes tenen un aspecte de renovada frescor científica, encara que mancada evidència científica que recolzi la seva eficàcia i seguretat.

    Inconvenients, riscos i/o contraindicacions: els seus principals inconvenients també són comuns i suposen un seriós risc per a la salut pública, des de lleus malestars com a restrenyiment i halitosis, a situacions de major gravetat com a sobrecàrrega renal, augment del risc de patir càncer, cetosis, osteoporosis, etc.

  • Les dietes dissociades. En poc temps, a la fi del segle XIX, es van desenvolupar altres nous (llavors sí) sistemes adelgazantes basats en “la dissociació”, és a dir, en l’absència de barreja d’aliments concrets. Herbert Shelton va ser el primer a proposar una dieta dissociada, encara que fins a la primera dècada del segle XX no es va estendre la seva pràctica gràcies a la labor del mèdic W. H. Hi ha (1866-1944), qui va afirmar haver perdut 20 quilos en tres mesos amb aquesta dieta. En el seu temps va ser tota una revolució pel caràcter transgressor del plantejament, en comparació dels costums alimentaris. En l’actualitat encara hi ha llibres amb directrius per seguir aquest tipus de desafortunades estratègies, des de les esmentades (encara es reediten llibres amb els seus noms com a reclam) fins a moltes unes altres, com la Dieta d’Antoine, Montignac o la denominada “dieta dissociada”.

    Inconvenients, riscos i/o contraindicacions: segons l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), aquest tipus de procediments dietètics manca de fonament científic i els resultats obtinguts, a més d’efímers, obeeixen a un menor consum d’energia. A més, el consum dissociat és impossible perquè no hi ha aliments que solament continguin proteïnes o hidrats de carboni.

  • Estratègies estrafolaries sense acreditació científica. El pas dels anys va afavorir la proliferació de les més absurdes maniobres dietètiques, en el marc d’un procés que tractava de vendre més, abans que procurar una veritable solució. En 1949 a Espanya es va publicar una obra amb el suggeridor títol “Desitja aprimar sense deixar de menjar” (del Dr. Box). Per 24 pessetes proposava, entre uns altres, el mètode de la “cura de la barca”, consistent a “tombar-se l’obès en el fons d’una petita embarcació, que és ancorada no lluny” i “romandre’s així des d’una hora, fins al dia sencer”, en clara contradicció amb el títol de l’obra. Les dietes “tecnològiques” han estat un altre exemple de dietes amb poc fonament científic que es van posar de moda molt temps enrere i que encara avui es mantenen. Una d’elles, potser la més rellevant, és la dieta del grup sanguini, els orígens del qual daten de la dècada dels anys cinquanta. Sobre aquesta dieta s’ha realitzat en el nostre temps una actualització i s’han afegit matisos basats en la genètica, la qual cosa no l’ha dotat de més credibilitat.

    Inconvenients, riscos i/o contraindicacions: mitjançant la restricció de determinats aliments en funció del grup sanguini, es promou el seguiment d’un sistema ineficaç, que a més pot implicar problemes de salut en augmentar el risc de deficiència en l’aportació de nutrients essencials.

  • Les monodietas: basades en un sol aliment.
    Una altra volta de rosca ha correspost a les dietes monotemáticas, a les quals dona nom el consum d’un únic aliment (dieta de l’aranja, de la carxofa, de la pinya, etc.). La primera d’elles, o almenys una de les quals més seqüeles ha propiciat, la va constituir la “dieta de la poma”, encara que en origen es va fonamentar en un estudi científic. Amb el cridaner títol “Aprimar comença amb una poma”, es va fer famosa la pràctica d’introduir quantitats importants de fruita en la dieta, especialment pomes, després d’atribuir a aquesta unes virtuts exagerades per aconseguir aprimar. La conseqüència d’aquest fet gairebé històric es pot constatar en revisar les portades dels llibres de dietes populars i miracle: en un alt percentatge d’aquestes figura una poma, encara que una vegada a l’interior de les seves pàgines, el sistema proposat prengui altres rumbs.

    Inconvenients, riscos i/o contraindicacions: s’aprima a costa de perdre líquids i electròlits, reserves de glucògen o proteïnes corporals, però no tant grassa corporal, que interessa perdre si es diagnostica obesitat. Un seguiment continuat d’aquest tipus de “monodietas” pot causar trastorns digestius, ja que hi ha una carestia de nutrients reguladors de les funcions vitals i això comporta malestar emocional en trencar el ritme alimentari normal de forma radical.

Aprimar, interès enfront d’evidència
Malgrat tanta dieta i interès comercial, les bases científiques de l’obesitat estan ben establertes des d’antany i les solucions, també

Malgrat aquest ingent catàleg de dietes populars o dietes miracle desenvolupades a l’abric d’una disponibilitat alimentària sense precedents, la xifra de persones amb obesitat ha augmentat fins a aconseguir la consideració d’epidèmia per part de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). No obstant això, l’evidència científica en relació a les causes de l’obesitat, i sobretot sobre el seu tractament, és excloent amb aquest tipus d’absurds mètodes. Fins i tot els avis, a els qui va sorprendre la incidència de l’obesitat i es van apuntar a les dietes miracle de torn, comptaven amb dades i eines que, en essència, eren els mateixos que es coneixen avui dia. Prova d’això és l’obra publicada en 1929 “Grossos i Flacs. Estat actual de la patologia del pes humà”, de Gregorio Marañón. En aquest petit llibre, al preu de 2 pessetes de l’època, poden constatar-se moltes de les solucions que són tan vàlides avui com llavors. “L’obès […] ha de tenir en compte que el seu adelgazamiento no serà obra d’un pla mèdic, sinó d’un canvi total en el seu règim de vida, […] per a això és necessari que el convenciment i l’aptitud […] sobrevinguin perquè el gros aprimi”. Quant a les normes genèriques per solucionar l’obesitat, Gregorio Marañón en 1929 sostenia textualment el següent:

  • 1º. “Tot gros ha de fer doble exercici del que fa”. La
    recomanació actual pansa per seguir una dieta equilibrada en el marc d’un estil de vida actiu, amb la pràctica regular d’exercici. Està demostrat que si es realitza un pla d’adelgazamiento sense fer exercici físic, els ossos/ossos poden ressentir-se perquè quan s’aprima no solament es perd pes, sinó també massa òssia, especialment a les zones que són més propenses a sofrir fractures, com la columna, el maluc i les cames.
  • 2º. “Tot gros ha de menjar la meitat del que menja”. En l’actualitat, es considera que la grandària i la forma de la vaixella influeixen en gran manera en la ingesta energètica, de manera que en utilitzar un plat pla en lloc d’un profund es menja un 22% menys de quantitat d’un aliment. Un altre fet demostrat és que quan se serveix més quantitat en un plat, es tendeix a menjar més encara que no es tingui gana.
  • 3º. “En tot gros, ha d’analitzar-se acuradament l’estat d’equilibri del seu sistema neuro-endocrí, regulador de la nutrició”. El coneixement actual assevera que les hormones que regulen l’apetit (la grelina desperta la sensació d’apetit, mentre que la leptina inhibeix les ganes de menjar) influeixen en “l’efecte reboti” o “jo-jo” de les dietes hipocalóricas.

En qualsevol cas, ja des de llavors, en els textos seriosos s’atribuïa al tractament de l’obesitat una dificultat extrema en la consecució de l’èxit i es feien descansar en les mesures preventives les màximes garanties. “L’essencial és això: la primesa extrema i la gran obesitat són estats difícils de guarir, però relativament fàcils de prevenir”. Així es podia llegir en l’obra de Gregorio Marañón. Aquest plantejament xoca a la base i en el fons amb el de les dietes de moda, per les quals sempre era fàcil aprimar amb els seus nous sistemes.

LES CLAUS: NO FER DIETA I ACUDIR A UN PROFESSIONAL

El tractament del sobrepès i l’obesitat han estat un problema des que les seves xifres van començar a augmentar a principis del segle XX. La profusió de diferents dietes populars, allunyades de l’evidència científica i de les veritables causes, no ha solucionat ni solucionarà el problema. En boca de Julio Basulto, responsable del Grup d’Estudi, Revisió i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN), “les dietes ‘pseudomilagrosas’ de moda són molt més conegudes per la població general que els patrons dietètics per menjar com cal” i proposa no fer mai una dieta (de les populars).

Davant la percepció de la necessitat d’aprimar, el primer que es recomana és estar convençut d’afrontar una sèrie de millores en els estils de vida de forma vitalícia i tenir la confiança que aquests canvis, a llarg termini, reportaran els anhelats beneficis, tant estètics com sobre la salut. Si no es disposa de les eines necessàries per realitzar la precisa anàlisi dels estils de vida, és molt recomanable posar-se en mans d’un especialista o professional sanitari, un dietista-nutricionista, que sàpiga aportar les solucions adequades, allunyades de mètodes capdavanters en vendes o de moda, perquè el pacient les apliqui.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions