Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diferents maneres de preparar verdures i la seva influència sobre el valor nutritiu

Els experts opinen que no prenem suficient quantitat de verdures...

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 22deOctubrede2001


Les verdures són aliments rics en vitamines, minerals, aigua, fibra i substàncies
antioxidants
, indispensables per al bon funcionament del nostre organisme.

No obstant això, segons diferents estudis sobre els hàbits alimentaris
de la població espanyola realitzats per l’INE (Institut Nacional
d’Estadística) i el MAPA (Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació),
no arribem a les recomanacions de consum d’aquests aliments, d’acord amb
els criteris de dieta.
equilibrada”
.

La dieta equilibrada recomana incloure cada dia verdures i hortalisses,
si no com a primer plat, com a ingredient o bé com a acompanyament de
els segons, tant en el menjar com en el sopar.

A més, convé prendre cada dia una ració de verdures crues,
en forma d’amanides, ja que aquesta és la forma en què millor s’aprofiten tots
els seus nutrients (la cocció en aigua o en un mitjà gras; oli, mantega…,
fa que es destrueixi gran part de les vitamines que contenen).

Diferents maneres de preparar verdures i la seva influència sobre el valor nutritiu

Verdures rostides: Aquesta tècnica realça el seu sabor, però es perden aproximadament
un 25% de les seves vitamines (més que amb la cocció en aigua).
A la planxa queden bé les hortalisses una mica carnoses (albergínia, carabassó),
els bolets i els xampinyons. S’assaona la peça, s’unta amb oli i es
col·loca en la planxa. Per a facilitar el pas de la calor a l’interior de l’aliment,
es poden fer uns talls transversals.
Aquestes mateixes hortalisses també es poden cuinar al forn. Senceres es
ressequen menys, encara que trossejades s’escurça el temps de cocció. Es poden
fer sense oli, embolicant l’aliment en un paper que resisteixi la calor.
– Ingredients bàsics: Triar entre pebrots, tomàquets, albergínies,
carabassó, ceba o porro.
– Ingredients addicionals: Patata, oli d’oliva, sal.
– Condiments: Pebre, pebre roig dolç, orenga, all…
Verdures fregides: Fregides, arrebossades o empanades, absorbeixen part de l’oli
de la fritada. Resulten més calòriques que les cuinades amb unes altres
tècniques culinàries i també més difícils de digerir.
Verdures cuites i en bullit (cocció en aigua): Per a reduir al
màxim les pèrdues de vitamines i sals minerals en cuinar les
verdures convé: Usar la menor quantitat d’aigua possible, afegir les verdures
o hortalisses a l’aigua quan ja està bullint, deixar les verdures i hortalisses
poc cuites (al donin-te) i coure-les en trossos grans, no deixar-les en l’aigua de
cocció després de cuinades si no es consumirà aquest líquid,
aprofitar l’aigua de cocció per a elaborar sopes o brous o guisats i afegir
substàncies àcides (llimona, salsa tomàquet, vinagre) a l’aigua de remullo
una vegada netes abans de coure-les, ja que d’aquesta manera es contribueix a evitar
una excessiva pèrdua de vitamines.
Verdures al vapor: Són les tècniques culinàries que aconsegueixen menors
pèrdues nutritives i conserven millor el sabor d’aquests aliments.
Verdures en amanida: Aquesta és la forma en què millor s’aprofiten tots
els seus nutrients, ja que la calor, fa que es destrueixi gran part de les vitamines
que contenen.
Verdures en puré: Convé tenir en compte que no és el mateix passar
pel passa-purés o el xinès que triturar-les, perquè en aquest últim
cas la fibra queda en el plat, encara que sigui triturada.

 

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions