Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diferències entre aliments semblants

Alguns productes, encara que són molt semblats entre si, poden tenir una composició nutricional diferent capaç d'afectar a la dieta
Per Maite Zudaire 20 de març de 2013
Img pan bollo listp
Imagen: erix!

Hi ha aliments que són fàcils de reconèixer pel seu alt contingut en energia, en sucres o en greixos. També és senzill intuir la seva capacitat per sumar calories i, en conseqüència, quilos si es mengen de forma habitual. És el cas de la brioixeria, les begudes ensucrades, o els productes molt grassos. No obstant això, hi ha altres aliments de consum habitual -fins i tot bàsic- que ofereixen dubtes. És el mateix menjar un pa de barra que un de motlle? La diferència més destacable entre les melmelades és solament el seu sabor, o també cal atendre a la seva composició? Què passa amb els iogurts? I els embotits? Alguns productes, si bé són semblants entre si, tenen una composició nutricional diferent; un aspecte que ha de tenir-se en compte per portar una dieta saludable. El següent reportatge explica quins són alguns d’ells, en què varien i si és necessari modificar la freqüència de consum.

Aliments semblants, composició diferent

La Piràmide de l’Alimentació Saludable, la icona gràfica més reconegut que suggereix una manera -en quantitat i freqüència de consum- d’alimentació sana, recull en el seu vèrtex els aliments, que per la seva particular composició, són superflus i innecessaris en el context d’una dieta diària. Aquest grup ho conformen aliments diferents a l’origen i elaboració, però amb nexes nutricionals en comú: són molt ensucrats i/o molt grassos.

En ell s’inclou tot tipus de productes dolços i similars o equivalents (brioixeria, rebosteria, refrescs, xocolates, llaminadures, fins i tot certs cereals de desdejuni), snacks dolços i salats, salses i cremes grasses (mantega, margarina, maionesa), embotits i productes de xarcuteria grassos, etc. El dubte per a molts consumidors radica en altres aliments que, encara que semblen equivalents als productes més bàsics del seu mateix grup, tenen una composició nutritiva diferent. Una composició que, en alguns casos, cal tenir en compte per no distorsionar la qualitat de la dieta.

  • Pans de motlle. Els ingredients del pa del dia són farina, aigua, llevat i sal. Els pans de motlle en general, perquè resultin tan sucosos i es conservin sense endurir-se i sense rovellar-se durant dies o fins i tot setmanes, porten altres ingredients a més dels bàsics. Entre ells s’inclouen sucres, olis vegetals i vinagre, a més de diversos additius emulsionants, conservants i correctors d’acidesa.
  • Melmelades. Entre unes marques i unes altres pot haver-hi diferència de fins a un 20% en contingut de sucres afegits. Una major addició de sucres va en detriment de la qualitat gastronòmica i nutricional del producte, ja que aquests edulcorants substitueixen a la fruita.
  • Iogurts ensucrats. El millor consell és optar pels iogurts naturals, de manera que es pugui endolcir segons el gust particular. Aquest gest permet << href="https://www.consumer.es/alimentacion/calorias-vacias-que-son-y-donde-estan.html">reduir el sucre que s’afegeix de manera gradual amb la finalitat d’educar al paladar fins a acostumar-ho al sabor natural. Els iogurts “edulcorats” o “sense sucres afegits” tenen un sabor més artificial, per la qual cosa no s’acostuma al paladar a un gust més natural.
  • Xocolates. En aquests aliments, com en la resta, els ingredients apareixen en ordre decreixent segons la quantitat afegida. Els cal porten cacao en primer lloc (aquests seran, en principi, més naturals), mentre que en uns altres el sucre és el primer ingredient de la llista. També estan els que substitueixen el sucre per fructosa que, per a coneixement del consumidor, a l’efecte de calories és el mateix. És per això que l’opció més saludable a l’hora d’escollir la xocolata és la d’aquells en els quals el cacao ocupi el primer lloc, i no el sucre o la fructosa.
  • Embotits i fiambres. Un cop d’ull a la llista d’ingredients permet distingir què marques són preferides entre altres per incloure més quantitat de carn i menys grassa i additius. No obstant això, el consumidor es pot portar una sorpresa en llegir amb deteniment els ingredients i descobrir que diferents productes (mortadelas, chóped, salsitxes) que compra porten els mateixos ingredients. La diferència radica en l’ordre en el qual s’han afegit i en el major o menor contingut en additius.
  • Patés de fetge de porc. En algunes marques i varietats, la cansalada és l’ingredient més abundant, i no el fetge, com caldria esperar. El fetge és un producte ric en colesterol però amb amb prou feines grassa, mentre que la cansalada, a més de colesterol destaca pel seu contingut en greix saturat. El perfil nutricional dels patés amb més cansalada és pitjor mentre que proporcionen més calories i més grasses, tot i que són, en tots dos casos, aliments de consum ocasional i prescindibles en una dieta quotidiana.

Controlar les porcions dels aliments

En principi, l’aportació a la dieta en sucres, grasses o sal d’alguns dels aliments descrits no és preocupant si es respecta una porció raonable de consum. No obstant això, sí es pot convertir en un problema si aquests aliments formen part habitual dels menús en emprar-se en substitució d’uns altres més bàsics, entesos com més naturals, menys processats i més saludables.

Però, què és una porció raonable? Diversos autors han plasmat en les seves obres científiques capítols a identificar les porcions o “mesures casolanes” dels diferents aliments. Una referència és la ‘Llista d’intercanvis d’aliments espanyols’ dels nutricionistes Giuseppe Rusolillo i Iva Marquis. El document recull referències al pes i al volum d’aliments i begudes que es poden intercanviar per uns altres del seu mateix grup alimentari en proporcionar equivalent contingut en energia i macronutrientes (proteïnes, grasses i hidrats de carboni). El treball està acompanyat d’un àlbum fotogràfic que recull 500 imatges de diferents aliments, grandàries i porcions. Serveix a més per comprendre que no sempre una ració de consum “saludable” es correspon amb la unitat de determinats aliments (fruita, hortalisses o peixos dels anomenats “de ració”).

Els següents són alguns exemples de porcions ?intercanviables? dels aliments descrits:

  • Pa de motlle: una llesca, 30 g.
  • Melmelada: cullera per a postres satisfeta, 15 g.
  • Iogurt: dos envasos de 125 g.
  • Xocolata: una unça, 20 g.
  • Embotits i fiambres, 40-50 g.
  • Patés, 50 g (una porció petita).