Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Digues-me quina edat tens i et diré com alimentar-te millor

En cada etapa vital tenim unes necessitats nutricionals diferents. T'expliquem què ha de contenir (i què no) una alimentació saludable en cadascuna d'elles

Portar una alimentació saludable des del bressol ens ajudarà a evitar riscos esdevenidors. Encara que una dieta equilibrada, amb més aliments vegetals i menys productes processats, i un estil de vida actiu resulten fonamentals, cada edat té les seves pròpies necessitats especials i consells. T’avancem quins són les més importants durant l’embaràs i els primers anys de vida del bebè, a més del més adequat en la resta d’etapes vitals: la infància, l’adolescència, l’adultesa i la senectud.

L’embaràs: una atenció especial

L’estat nutricional i el patró d’activitat física de la mare afectaran al desenvolupament del bebè, tant abans com després del part. Per això, és important vigilar totes aquelles situacions de més o menys risc que impliquin un donificit nutricional. “Sobretot, cal parar esment al ferro, àcid fólico, vitamina D, calci o iode”, detalla el dietista-nutricionista Juan Revenga.

A més, és fonamental cuidar la seguretat alimentària. Per què? “Perquè un incident com una intoxicació alimentària, que en altres etapes de la vida representa poc risc, en l’embaràs pot arribar a ser especialment greu”, adverteix. Així, en aquest període cal evitar certs aliments —com el pernil, pel risc de toxoplasmosis, i peixos blaus de gran grandària, pel seu contingut en mercuri—, i ser molt escrupoloses amb les dates de caducitat, la higiene dels aliments i els utensilis de cuina.

Durant els nou mesos, un dels trastorns més amenaçadors és la diabetis gestacional. La Federació Internacional de Diabetis (IDF) estima que el 16,2 % de les dones que van donar a llum en 2017 van tenir hiperglucemia durant l’embaràs, i que 6 de cada 7 casos van ser deguts a diabetis gestacional. A més d’una certa càrrega genètica, l’aparició d’aquesta patologia depèn en gran mesura d’uns inadequats patrons d’alimentació i d’activitat física. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), “les dones amb diabetis gestacional corren major risc de sofrir complicacions durant l’embaràs i el part; i tant elles com els seus fills tenen majors probabilitats de patir diabetis de tipus 2 en el futur”. La Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) recomana prioritzar el consum de fruita fresca i vegetals, evitar la ingesta de postres i snacks hipercalóricos i reduir el consum de carns vermelles. Practicar exercici moderat (per exemple, caminar) ajuda a mantenir sota control el sucre en sang.

Lactància materna i primers aliments del bebè

Els missatges de l’OMS són inequívocs quan es refieren al període de lactància: la llet materna és l’aliment ideal per als nounats. Aporta tots els nutrients i conté anticossos que ajuden a protegir als bebès de diverses malalties. Els adolescents i adults que van ser alletats tenen una tendència menor a sofrir sobrepès, obesitat i diabetis tipus 2. Si per la causa que anàs s’optés per la lactància artificial, aquesta és una opció vàlida sempre que s’ofereixi “a demanda”, igual que amb el pit, i sense forçar les preses, ja sigui per la freqüència o pel volum. L’OMS recomana mantenir la lactància exclusiva almenys fins als 6 mesos, la introducció d’aliments apropiats per a l’edat i assegurances a partir de llavors, i el manteniment de la lactància materna fins als 2 anys o més. Però, segons dades de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), al nostre país solament el 47 % dels nens de 0 a 6 mesos s’alimenten exclusivament amb llet materna.

Durant la lactància, l’alimentació de la mare és fonamental. Nutrients com el iode, el calci, la fibra i l’omega 3 segueixen sent claus per a ella i, igual que durant l’embaràs, cal donar prioritat als aliments frescos de temporada, evitar el consum d’alcohol i de peixos blaus.

bebe comida
Imatge: Masuba

A partir dels 6 mesos, cal començar a introduir aliments sòlids en la dieta amb el fin de cobrir les necessitats creixents i ajudar-los en el seu desenvolupament motor i cognitiu. Per fer-ho, un dels mètodes recomanats per l’Associació Espanyola de Pediatria és el Baby Led Weaning o alimentació complementària a demanda. En ella, el bebè comença a prendre els aliments sòlids de forma autònoma amb les seves pròpies mans, per aprendre a familiaritzar-se amb els sabors i les textures. En el seu planificación, s’hauria de partir del menjar que prengui la família i adquirir així hàbits alimentaris, encara que per ensenyar amb l’exemple és necessari revisar (i millorar) l’alimentació de tot el nucli familiar.

L’alimentació en la infància, tasca de pares

Els aliments ultraprocesados són un condicionant important en el pes i la salut de les persones, i l’accés a aquests comença des del mateix bressol en forma de galetes, chuches o cereals ensucrats. Malament fet. Segons l’Estudi ‘Nutricional i d’Hàbits Alimentaris de la Població Espanyola (ENPE)’ de la Fundació EROSKI, la taxa d’obesitat dels menors de 6 a 9 anys és del 22,8 %. L’obesitat infantil es reduiria fins a en un terç si es prohibís la publicitat en televisió d’aliments de pitjor perfil nutricional, conclou un estudi publicat en la revista European Journal of Public Health. La promoció d’aquest tipus de productes insans suposa un perill pels més petits i fins i tot per als adolescents, però la pressió de l’entorn fa especialment complicat que els nostres fills no acabin amb un d’aquests ultraprocesados (brioixeria industrial, refrescs…) a les mans. En aquests casos, el millor consell a seguir és el que dona el nutricionista Julio Basulto quan promou un “no oferir, no negar”. És a dir, la idea no és prohibir les llaminadures en un aniversari, sinó no oferir a casa aliments poc saludables. D’aquesta forma, evitarem en bona mesura l’accés a aquests productes malsanos i, al mateix temps, no es crearan ambflictos quan entrin en contacte amb ells.

Un altre dels preceptes més importants és respectar els cicles de gana i sacietat dels més petits. L’estudi ‘Sol tres bocades més’, elaborat entre diverses universitats nord-americanes, destaca que el 83 % dels nens mengen per sobre del seu apetit per insistència dels seus pares. Una dada preocupant si tenim en compte les actuals xifres d’obesitat.

Les dietes i els estereotips en l’adolescència

“La preocupació per la imatge física sol ser sinònim d’adolescència. Molts joves creuen tenir excés de pes fruit de les pressions de l’entorn social, més centrades en l’estètica que en la salut. Aquesta realitat obre la porta a freqüents trastorns de la conducta alimentària”, adverteix el nutricionista Juan Revenga. L’estudi ‘La influencia de la dieta dels pares en el comportament del nen i el seu pes’, de la Universitat de Buffalo (EUA), mostra que el 30 % dels preadolescentes i el 46 % dels adolescents han realitzat ja una dieta per perdre pes. El document també exposa que existeixen diverses associacions negatives amb “fer dieta” en aquest període: major consum de drogues, tabac i alcohol, augment del risc de trastorns alimentaris, donificits nutricionals, depressió i major augment de pes a llarg termini. Fet que a la llarga fa que el problema de l’obesitat augmenti.

adolescencia alimentos
Imatge: Foundry

Segons aquest estudi, les estratègies dietètiques dels pares per perdre pes solen ser amb freqüència un model “a imitar” per part dels fills. Per tant, els pares han de ser consenteixes del negatiu que resulten per als joves les dietes desequilibrades i el perillós que seria en aquestes edats incórrer en algun tipus de donificit. Com indica Revenga, “cal parar esment a qualsevol conducta que impliqui el concepte dieta per perdre pes, ja que, a més, es corre el risc de promoure un trastorn de la conducta alimentària de molt pitjor pronòstic que un suposat excés de pes”.

Cuidar més l’alimentació en l’edat adulta

A Espanya, el 60,9 % de la població d’entre 25 i 64 anys sofreix sobrepès o obesitat, segons l’Enquesta Nutricional de la Població Espanyola (ENPE) de la Fundació EROSKI. De fet, des dels 18 anys la prevalença del sobrepès i obesitat augmenta en cada dècada a mesura que es guanyen anys i fins a l’edat avançada. “Al costat de l’augment del sedentarisme, aquesta és, probablement, una de les raons per la qual la diabetis mellitus tipus 2 s’ha convertit en una de les majors preocupacions en el marc de les malalties no transmissibles dels últims 50 anys. A més, tant la hipercolesterolemia com la hipertensió són circumstàncies que, lligades als estils de vida, incrementen la seva prevalença en la població adulta espanyola any rere any”, subratlla Juan Revenga.

Un menú hidratante per als nostres majors

A partir dels 65 anys, l’escenari es fa més complex ja que, a més de la tendència alta al sobrepès i l’obesitat —amb els seus trastorns associats— se li sumeixi l’existència de casos de malnutrició derivats de problemes de malabsorción, polimedicación, astènia, anorèxia, falta de peces dentals (o pròtesis), vaig donarficultad per empassar, etcètera.

“Un dels aspectes als quals prestar una major atenció en aquesta etapa de la vida és el manteniment d’una correcta hidratació”, apunta Juan Revenga. No és infreqüent que, a causa de trastorns neurològics en persones d’edat avançada, el centre de la set no compleixi amb la seva comesa i, per tant, es fa necessari estar atent a la ingesta de líquids. Per això, es recomana que les persones en aquesta etapa tinguin aigua sempre al seu abast, així com altres fonts d’hidratació saludables, tant en els menjars principals, en forma de sopes, purés o cremes, com als espais entre hores: gelat, gelatina i, per descomptat, fruites i verdures. Referent a això, l’OMS en la seva guia sobre recomanacions nutricionals per a la tercera edat aconsella incrementar el consum de llegums i verdures.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

dieta sana

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions