Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Diverses propostes per cuinar anxoves del Cantàbric

El consum d'anxoves reporta beneficis reconeguts a la salut cardiovascular

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 20 de Maig de 2011

A la primavera arriba l’anxova del Cantàbric, també coneguda com a aladrocs, un peix amb un agradable i suau sabor a mar, resultat en part de la seva naturalesa com a peix d’aigües fredes. Si bé es disposa d’anxoves durant tot l’any, procedents de caladors més calorosos com les anxoves pescades en el Mediterrani o en els caladors del Marroc, el sabor de les primeres és diferent, més suau. Des del punt de vista dietètic i de salut, metges cardiòlegs i dietistes-nutricionistes aconsellen consumir anxoves i altres peixos blaus, sabent que per la seva particular composició grassa, rica en àcids grassos omega-3, el seu consum ajuda a prevenir malalties vasculars i coronàries.

Apreciar el gust natural a anxova

Com més simple sigui l’elaboració de les anxoves, més s’aprecia el seu suau i característic sabor a mar

Les maneres de consumir les anxoves són molt variades, si ben el consell culinari recomana que com més simple sigui la seva elaboració, millor serà el resultat final. Menjar i provar la carn gairebé crua o poc cuinada d’aquest delicat peix de temporada permet apreciar el seu suau i característic sabor a mar.

  • Anxoves crues. Si es volen consumir crues, prèviament s’han de deslavar per llevar un tipus d’escata que es deixa anar d’una manera fàcil, solament amb passar la mà. Una vegada que les anxoves manquen d’escates, es retira el cap i, juntament amb ella, les vísceres i l’espina. Així queden separats els dos lloms. Se salen lleugerament amb sal, s’amaneixen amb unes gotes d’oli d’oliva verge i estaran llestes per consumir, soles o amanides amb unes gotes de salsa de soia, sobre una amanida de tomàquet. El paràsit “anisakis” pot infectar a qui consumeix el peix cru, per la qual cosa convé que les anxoves s’hagin congelat abans durant 24 hores a -18ºC.

  • Marinadas. Per a aquest cas, es netegen amb cura les anxoves, es lleven les espines i es deixen els lloms. Després cal salar-les lleugerament i cobrir-les amb un marinado elaborat amb suc de llimona o amb vinagreta de vi blanc, de vinagre de poma o de sidra, durant mitja hora. Passat aquest temps, s’escorren del marinado, s’assequen amb un drap net de cuina de fil i se submergeixen en oli d’oliva verge extra, amb una dent d’all trossejat i julivert ben picat. Si es pensen consumir a l’instant, bastarà amb mitja hora en el marinado de vinagre i una altra mitja hora en l’oli aromatizado d’all. Si es consumiran més tard o l’endemà, és recomanable deixar una hora en el marinado de vinagre, ja que quedaran més seques, però aguantaran més temps, fins a dos dies, dins de l’oli aromatizado amb all. El marinado també es pot preparar amb suc de cítrics aromatizado amb pebres.

  • Al forn suau. Si es vol cuinar les anxoves amb calor, és possible emprar el forn. En aquest cas, és recomanable no llevar-los l’espina, ja que així s’assecaran menys i quedaran més sucoses. Es procedeix de la següent manera: s’unten les anxoves en oli d’oliva, es rosteixen el just perquè mantinguin el to rosat en el seu interior i es treuen del forn. Cal posar-les al punt de sal i afegir unes gotes de vinagre. Així estaran llestes per menjar.

  • Amb allada. Les anxoves es poden fregir en una paella antiadherente, amb una mica d’oli d’oliva i un all molt picat. Se saltean a foc fort, just fins que es daurin per fora i estiguin sucoses per dins. Aquesta fritada o salteado s’elabora també amb espina perquè el peix quedi més sucós.

  • Arrebossades. Una altra manera de cuinar les anxoves aprofita la tècnica de l’arrebossat . Es netegen, es lleven les espines i es deixen els lloms units de manera que estiguin obertes. Se salen lleugerament i es passen per farina i ou batut. A continuació, es fregeixen en una paella amb abundant oli d’oliva calenta fins a quedar orades per fora i sucoses a l’interior. Si són anxoves petites, es poden unir dues per la part oberta i seguir el mateix procés d’arrebossat i fritada.

  • Farcides. Les anxoves es poden arrebossar soles o farcides. Per al farciment, es trien pebrots rostits, bolets cuinats, una cullerada de pisto ben escorregut de la salsa de tomàquet o uns encenalls de formatge suau. Se segellen amb l’arrebossat i es fregeixen. És possible acompanyar-les amb una amanida d’escarola o d’un altre producte de temporada, com el tomàquet.

BOCADES DE SALUT

Mèdics cardiòlegs aconsellen consumir peix blau per prevenir malalties vasculars i coronàries. És la resposta a l’evidència que el consum de peix blau, per la seva particular composició grassa, redunda en beneficis sobre l’organisme.

Un major consum de peix blau s’associa a una menor incidència de malalties cardiovascularsEls àcids grassos omega-3, abundants en el seu greix, disminueixen la capacitat de coagulació de la sang, redueixen els nivells de pressió arterial, la taxa de colesterol total i de colesterol LDL (dolent), accions que en conjunt es tradueixen en un efecte beneficiós no solament sobre el cor, sinó també sobretot el sistema circulatori general i sobre el qual nodreix al cervell.

Des de la Societat Espanyola de Cardiologia informen que Espanya i Portugal són els països que, per darrere de Japó, registren un major consum de peix i una menor incidència de malalties cardiovasculars. Per tant, és una idea sana incloure anxoves durant la seva millor temporada comercial en el menú setmanal i alternar el seu consum amb altres peixos blaus, com verdel o verat, bonic o tonyina, chicharro o sardines.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions