Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dolços nadalencs per a nens: com moderar el seu consum

El risc que els petits augmentin de pes s'incrementa per Nadal, a causa del canvi d'hàbits i al major consum de calories

Img dulces navidenos moderar consumo hd Imatge: noblige

Cada vegada hi ha més dolces nadalencs específics per als nens, més pròxims a la xocolata i menys pròxims a la tradició, és a dir, al torró clàssic, els polvorons i el massapà. Com moderar el consum de dolços quan, a més del contingut, els embolcalls actuals són tan atractius per al públic infantil? El següent reportatge suggereix com mantenir els hàbits d’alimentació saludable per Nadal, proposa vuit passos per a evitar que els menors mengin dolços en excés, detalla quins són els principals ingredients dels dolços nadalencs i quines són les quantitats diàries recomanades per als petits.

Img dulces navidenos moderar consumo
Imatge: noblige

Nadal: com mantenir una alimentació infantil saludable

Hi ha aliments tradicionals i estacionals. És el cas del gelat a l’estiu i dels dolços nadalencs a l’hivern. No obstant això, tots dos són productes molt calòrics i rics en greixos i en sucres. Per això, han de consumir-se amb moderació. Això sembla una missió impossible quan arriba el Nadal i els lineals del supermercat s’omplen de xocolates i xocolatines amb forma de torró, “papà noeles”, campanes i dolços amb embolcalls molt atractius per als nens, on no falten els seus personatges favorits de la televisió.

Els nens prefereixen la xocolata als dolços tradicionals, com el torró, el polvoró o el massapà

Si es té en compte que el menjar atreu primer per la vista, és fàcil entendre per què els més petits faran tot el possible per prendre els aliments que més els cridin l’atenció, que per descomptat seran els dolços. Però no qualsevol dolç. En l’actualitat, els nens deixen a un costat la tradició del torró clàssic, el massapà i el polvoró, mentre que es decanten pels dolços que contenen xocolata; és a dir, dolços que ja coneixen i consumeixen i l’única novetat dels quals en aquestes dates és la presentació.

El Nadal, per tant, no poden ser una excusa per a prendre’s vacances de l’educació nutricional dels fills. En canvi, són una oportunitat estupenda per a ensenyar-los a respectar les hores dels menjars principals, a no picotejar qualsevol cosa, a portar una alimentació variada i a provar una mica de tot, per a poder gaudir després els dolços que més els agraden. Durant el curs escolar no hi ha tantes ocasions com ara, en les vacances, d’educar-los nosaltres mateixos i de transmetre’ls uns valors saludables.

Vuit passos per a evitar que els fills mengin dolços en excés

  • 1. Amagar els dolços i treure’ls només en les ocasions assenyalades.
  • 2. Fomentar les postres a base de fruita fresca tots els dies i sempre abans d’oferir-los els dolços. La pinya és una fruita idònia per a fer una bona digestió i per a sorprendre també els petits.
  • 3. Portar-los amb nosaltres a fer les compres dels menús de Nadal i deixar-los triar un o dos dolços per a aquestes dates, però no més.
  • 4. Donar-los exemple amb els nostres bons hàbits i posar les mateixes normes per a tots. El que no és bo per a ells, tampoc ho és per a nosaltres.
  • 5. Per a no sobrepassar el llindar de sucre en els menjars, fomentar l’aigua com a beguda enfront dels refrescos i els sucs.
  • 6. En treure els dolços a la taula, sobretot el torró de xocolata, cal posar-lo prop de nosaltres i fora del seu abast, perquè hagin de demanar-lo i controlem el que mengen.
  • 7. Intentar que només prenguin dolços una vegada al dia.
  • 8. No descurar el desdejuni, complet i saludable, perquè no arribin al menjar principal amb massa apetit.

Ingredients principals dels dolços nadalencs

Els ingredients dels dolços nadalencs són, en si, saludables i nutritius. No obstant això, és obligat cuidar la quantitat i la freqüència del seu consum.

Img composicion dulces hd
Imatge: Olyina

Nens i dolços nadalencs, quants han de menjar al dia?

Els nens en etapa escolar (6-12 anys) necessiten entre 1.600 i 2.500 calories diàries, sempre en funció de la mena d’activitat que realitzen. Des del punt de vista nutricional, és igual que els greixos o els sucres arribin a l’organisme per un aliment o per un altre. En aquest sentit, tots els dolços nadalencs són d’elevat contingut calòric (al voltant de 500 kcal cada 100 grams) i d’elevat contingut en sucres i en greixos. La ració habitual de torró és de 30 g (una desena part d’una tauleta). Si comparem els greixos, els sucres i les calories d’aquests productes segons aquests 30 g de ració, tindríem que:

ProducteKcal/30gSucresGreixos
Torró d’Alacant169 kcal13 g8,5 g
Torró de Xixona174 kcal13 g9 g
Massapà165 kcal14 g8,5 g
Xocolata140 kcal20 g6 g
Xocolata negra156 kcal12 g10 g

Per dia, no s’haurien de consumir més de 25-30 grams de sucre.

En el cas dels nens diabètics, és molt important parar esment a les etiquetes dels productes. En l’actualitat es comercialitzen dolços l’envasament dels quals especifica “sense sucre afegit” i això pot portar a confusió al consumidor. Si el sucre comú (sacarosa) s’ha substituït per fructosa, el producte contindrà les mateixes calories que la varietat original. Per tant, no cal fiar-se només del missatge més vistós de l’embolcall, sinó que caldrà comprovar també l’etiqueta en comparar-la amb un altre producte similar. Perquè un aliment sigui apte per a diabètics, no haurà de contenir més de 0,5 g de sucre per cada 100 g de producte.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions