Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dubtes sobre l’ús de suplements nutricionals

El desconeixement de l'eficàcia real i la seguretat dels suplements nutricionals, juntament amb una ingesta excessiva i continuada, pot tenir efectes perjudicials per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 12deAbrilde2011

Hauria de recórrer a suplements de vitamina D si no prenc el sol? És necessari que consuma làctics enriquits amb calci? És cert que si soc vegetarià necessito suplements de vitamines? En matèria de nutrició i alimentació, especialment en el cas dels suplements nutricionals, són moltes els dubtes que es plantegen, ja que les recomanacions sobre aquests productes, ja sigui a través del personal sanitari, la publicitat o els consells d’amics, són múltiples, variades i, sovint, confuses i errònies. Conscients d’aquesta situació, l’Oficina de suplements dietètics del Ministeri de Salut d’Estats Units ha habilitat a la seva pàgina web un nou apartat amb respostes per als consumidors sobre algunes dels dubtes més repetits sobre aquests productes, ja que molts d’ells es prenen amb massa lleugeresa. En alguns casos, una aportació extra de nutrients és necessari, però en uns altres és més o menys recomanable i, en ocasions, és preferible evitar-los.

Img capsulas1 articulo ancho

És necessari prendre suplements nutricionals?

Alguns nutrients obtinguts a partir de suplements poden ser de gran utilitat per els qui no cobreixen els requeriments a partir d’aliments

L’estratègia més adequada per promoure un estat nutricional i de salut òptims que redueixin el risc de malalties cròniques és escollir una àmplia varietat d’aliments rics en nutrients. No obstant això, alguns dels obtinguts a partir de suplements nutricionals poden ser de gran utilitat per a les persones que no poden cobrir els seus requeriments a partir d’aliments. És el cas de situacions vitals les necessitats de les quals augmenten o la restricció voluntària o obligada (per salut) de determinats aliments. Formen part del primer grup les dones embarassades, que han de prendre suplements d’àcid fólico i iode per al correcte desenvolupament del fetus, i les dones lactants, durant el temps que duri l’alletament. El segon cas és el dels vegetarians estrictes, que cobreixen les seves necessitats de vitamina B12 (present sol en aliments d’origen animal) a partir del consum habitual d’aliments enriquits en aquesta o a través de suplements.

cal recordar, no obstant això, que els ciutadans europeus gasten 1.500 milions d’euros en complements alimentosos, molts d’ells innecessaris, segons les autoritats en la matèria. A més, no tots els consumidors coneixen l’eficàcia real i la seguretat dels suplements, i una ingesta excessiva i continuada dels mateixos pot tenir efectes perjudicials per a la salut.

Per això, és necessari que els professionals sanitaris, personal mèdic, dietistes-nutricionistes i també els farmacèutics que estan en els punts de venda, coneguin les indicacions i la correcta utilització dels suplements nutricionals o complements alimentosos per educar a la població en aquesta matèria. Al mateix temps, les institucions han de vetllar per un bon control de la seva seguretat, publicitat i etiquetatge, així com per un adequat seguiment dels possibles efectes adversos.

El calci dels suplements

La principal diferència entre les classes de calci que inclouen els suplements nutricionals és la seva forma química. Els dos tipus més habituals són el carbonat càlcic i el citrat càlcic. El primer s’absorbeix millor quan es pren barrejat amb aliments, mentre que el citrat càlcic és el més idoni per als suplements de calci presos amb l’estómac buit. En qualsevol cas, ambdues formes s’absorbeixen bé per l’organisme.

El calci també pot trobar-se en aliments enriquits amb el mineral, cada vegada més abundants, i aquesta fortificació nutricional no es limita als productes làctics. Sucs, galetes o pans integren la llista de productes als quals s’ha afegit aquest mineral. Són habituals les declaracions nutricionals i els missatges publicitaris: “amb calci de la llet”, “amb calci i vitamina D”, “amb carbonat càlcic”, etc. El tipus de calci d’aquests productes pot ser el mateix que el dels suplements, o bé fosfat tricálcico, amb menor disponibilitat per a l’organisme. També comença a ser habitual l’ús de l’alga calcària Lithothamnion calcareum f. Corallioides, que amb un 85% de carbonat càlcic, resulta una bona font de calci. Conèixer el grau de disponibilitat dels diferents tipus de calci i la seva millor forma de consum és essencial per obtenir l’efecte desitjat.

El dilema de la vitamina D i el sol

La vitamina D és un nutrient que la pell de l’organisme és capaç de sintetitzar a partir de l’exposició solar, encara que també es pot obtenir per la ingesta d’alguns aliments (peix blau, làctics, ous i aliments enriquits). Les seves funcions en l’organisme són múltiples, encara que una de les més importants està relacionada amb la salut òssia.

Al voltant de la meitat de les necessitats de vitamina D es cobreixen per l’exposició natural i controlada al sol, i la resta per mitjà de la ingesta dietètica, a través d’aliments rics en vitamina D o suplements. La recomanació general dels experts advoca per obtenir els nutrients, sempre que es pugui, a partir dels aliments. Segons l’Institut de Medicina d’Estats Units, les ingestes recomanades de vitamina D (Dietary Reference Intakes for Vitamin D) són les següents: nens de 0 a 12 mesos, 400 Unitats Internacionals (IU) o 10 micrograms (mcg); nens entre 1 i 13 anys, 600 IU o 15 mcg; adolescents i persones adultes de tots dos sexes, dones embarassades i lactants, 600 IU o 15 mcg; majors de 70 anys, 800 IU o 20 mcg.

No obstant això, conèixer la quantitat de vitamina D que s’ingereix a través dels aliments és complicat. Respecte a l’exposició solar, se sap que cal limitar-la per reduir el risc de càncer de pell. Per això, saber si es cobreixen les necessitats d’aquest nutrient i donar recomanacions concretes i individualitzades resulta complex. De forma general, l’Organització Mundial de la Salut recomana exposar la cara i els braços al sol durant uns 30 minuts al dia per aconseguir una producció adequada de vitamina D. Sempre s’han d’evitar les possibles cremades. El consell de prendre suplements de vitamina D solament és clar per als següents grups:

  • Persones majors, per la menor eficiència de la seva pell per sintetitzar vitamina D.
  • Individus de pell fosca, ja que aquests tenen major dificultat per a la síntesi de la vitamina.
  • Persones que pateixen malaltia de Crohn o celiaquía, que no absorbeixen el greix de forma adequada ni els nutrients liposolubles, com la vitamina D.
  • Persones amb obesitat, a causa que el greix corporal dificulta l’arribada de la vitamina D a la sang.
  • Bebès i nens petits amb lactància materna, ja que aquesta pot mancar de la quantitat necessària per cobrir els seus requeriments.
  • La decisió sobre la necessitat de prendre un suplement de vitamina D ha d’estar en mans d’un professional sanitari qualificat, que avaluarà la ingesta de vitamina D a partir de l’alimentació, el tipus o color de pell i l’exposició solar que es rep. També pot ser d’utilitat avaluar els nivells de vitamina D en sang a partir d’una anàlisi.

    SUPLEMENTS A força de PLANTES

    Sovint, es pensa que els productes etiquetats com a “naturals” o “a força de plantes” són intrínsecament segurs. Però això no sempre és així. La seguretat dels suplements composts per plantes depèn dels seus constituents químics, de com actuen en l’organisme, com es preparen i la quantitat que es pren, entre altres factors.

    Segons això, poden resultar gens o poc efectius o, per contra, tenir efectes significatius sobre l’organisme i interaccionar amb medicaments i altres suplements, per la qual cosa és imprescindible que la prescripció d’aquests productes estigui en mans dels professionals de la salut pertinents.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions