Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Educació nutricional per no malgastar el menjar

Seleccionar els aliments més rics en nutrients, cuinar-los i combinar-los de la manera més eficaç i incloure tot el que sigui nutritiu evita el balafiament de menjar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 24 de Juliol de 2012
img_tirar comida listp

El desconeixement produeix escombraries plenes de nutrients i possibilitats. El mal costum de malbaratar aliments és comú a cuines riques i a cuines humils i, en tots dos casos, s’empobreixen els recursos, les receptes i la salut. El balafiament de menjar augmenta el risc de contaminació i de plagues, al mateix temps que limita un accés igualitari a l’alimentació de qualitat. En aquest reportatge es proposen suggeriments nutricionals per aprofitar millor el menjar i idees per malgastar menys aliments.

Imatge: jbloom

Suggeriments nutricionals per aprofitar millor el menjar

La tercera part dels aliments produïts al món per al consum humà es tira o es perd, segons estimacions de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO). Les pèrdues anuals ascendeixen a 800.000 milions d’euros als països industrialitzats i a 510.000 milions d’euros als països en desenvolupament. Al marge dels diners, el gran problema de fons és el desconeixement sobre com reduir les escombraries al mateix temps que es guanyen nutrients.

Un bon recurs és incloure com a aliment el que es descarta, com les tiges, llavors i fulles de les verdures, les hortalisses i els llegums

Les campanyes que desenvolupa la FAO a certes zones d’Amèrica Llatina, el Carib i Àfrica promouen unes quantes idees per menjar millor i malgastar menys. Les seves iniciatives tenen per objectiu aconseguir un ús racional i saludable dels aliments, alguna cosa que, si bé es va concebre per a països en vies de desenvolupament, pot aplicar-se a qualsevol cuina del món. L’èxit estreba a unir tècniques de reducció de desaprofitaments amb altres per millorar la dieta. Entre els suggeriments, destaquen:

  • Incloure com a aliment el que es descarta, com a tiges, llavors i fulles de les verdures, les hortalisses i els llegums.
  • Combinar amb encert els aliments. Entre uns altres:
    • Cereals amb llegums, o cereals amb fruita seca, per obtenir nutrients de major qualitat (proteïna vegetal d’alt valor biològic).
    • Aliments vegetals rics en ferro amb altres rics en vitamina C (fruita seca amb amanida de tomàquet, cols, pebrots o cítrics…).
  • Cuinar els aliments de tal manera que certs nutrients estiguin més biodisponibles, com en el cas de la farina de blat de moro, per a l’aprofitament de la niacina o vitamina B3.
  • Conservar els aliments en cru i en cuinat. Mètodes en ocasions mil·lenaris, com la salmorra, s’han oblidat i resulten molt útils en comunitats on la refrigeració és un luxe o el subministrament d’electricitat es talla amb massa freqüència.
  • Erradicar les males pràctiques d’higiene en la manipulació, l’emmagatzematge i l’exposició a vectors.
  • Cuinar en lloc d’ingerir productes envasats en caixes.

En definitiva, es requereix aprendre a seleccionar els aliments més rics en nutrients, cuinar-los de la manera més eficaç, incloure tot el que nodreixi, posar en pràctica combinacions eficients i marcar-se com a objectiu no deixar restes. Gens que no pugui fer-se als països industrialitzats.

Idees per malgastar menys aliments

El primer que ha de posar-se en pràctica per aconseguir una bona nutrició (i una correcta alimentació) és planificar una dieta concorde a les necessitats. I això solament s’aconsegueix amb una previsió encertada del consum real que es fa dels aliments peribles. Un avís que cal canviar hàbits: les restes dels països industrialitzats són enormes i s’han de, en bona mesura, a la dinàmica d’usar “i tirar”. Aquesta rutina promou l’apetit insaciable de comprar sense necessitat ni criteri, la qual cosa condueix en última instància a tirar el que ocupa, no ve de gust o s’ha espatllat.

Les escombraries de matèria orgànica d’una família de quatre membres no hauria de superar la borsa de 30 litres diària

En aquests països, on els aliments arriben en general processats i la distància entre el productor i el consumidor és enorme, l’atenció ha d’estar centrada que les escombraries de matèria orgànica d’una família de quatre membres no superi la borsa de 30 litres diària. Cal vigilar les quantitats que es cuinen, conservar les sobres i tenir-les presents per usar-les als pocs dies, així com combinar bé els aliments per confeccionar menús saludables i de quantitats encertades. Comprar a orri, tenir a la vista les llaunes i les conserves, a més de repassar els congelats, són altres mesures que ajuden a reduir la quantitat d’aliments que es tiren.

Aprofitar millor el menjar: les àvies creen tendència

Berlín, el focus del que es porta i el que està de moda, comença a exportar al món una manera de vida que es reflecteix a aconseguir escombraries zero. Això ja ho feien les àvies fa dècades, com a resposta a un aprenentatge d’anys de guerra i d’escassetat. Ara el seu exemple pot servir d’inspiració.

Això exigeix aprendre a fer croquetes casolanes, llesques amb ou o guisats i saber conservar en flascons de cristall les sobres per emprar-les en menús apetitosos. El model consisteix a repartir entre els comensals el que s’intueix que pot acabar en les escombraries. Si en un temps l’accent es va posar a separar els residus, en aquest moment passa per aconseguir que els contenidors estiguin cada dia més buits pel bon ús que es fa del menjar.

En qualsevol cas, hi ha certs nutrients bàsics que no haurien d’aparèixer en les escombraries, com a aigua, hidrats de carboni, vitamines, grasses, proteïnes i minerals. Això és: aigua, cereals i leguminosas, fruites i verdures, làctics, peix, ous i carn, olis i fruita seca. Aquests nutrients han d’estar presents en la dieta, tots, en quantitats precises, les que es puguin o les que s’hagin de, però la llista de la compra sempre hauria d’incloure’ls. Al contrari que el contenidor.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions