Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Educació nutricional

Una informació i formació adequades en l'àmbit domèstic sobre higiene dels aliments comporten millores tangibles de seguretat alimentària

img_educacion_p

La seguretat alimentària s’ha basat tradicionalment en el control de tots aquells factors que ajuden a desencadenar problemes de salut pública lligats als aliments. Per aquest motiu, i des de fa uns anys, s’han anat incloent temes associats a la nutrició com un perill més a controlar. Si ben els nutrients implicats en malalties de tipus cardiovascular, hipertensió i fins i tot obesitat i diabetis, poden contemplar-se des d’una perspectiva del control de punts crítics, el problema és més ampli i no pot controlar-se només des d’una perspectiva de legislació i prohibició. És necessària la implicació dels consumidors en l’àmbit domèstic.

La implicació dels consumidors és cada vegada més imprescindible per conèixer i aplicar mesures adequades de prevenció i control alimentàries, de manera que sigui l’àmbit domèstic el que s’encarregui de l’educació integral dels seus membres. Aquesta solució pot semblar molt teòrica i poc pràctica; no obstant això, té una aplicació senzilla, cada vegada més posada de manifest per educadors.

Es tracta tan sol de menjar en família, en grup, marcant unes directrius correctes des de la infància, alguna cosa que es converteix en un àmbit educatiu de primer ordre. El principal problema és que per educar hi ha primer que formar-se, per la qual cosa les campanyes amb informació senzilla i adequada poden ser un dels elements fonamentals per començar a aconseguir aquest objectiu.

Criteris de formació

Quant a l’alimentació, i aplicable a qualsevol etapa de la vida, una bona nutrició i una dieta equilibrada ajuden a créixer de forma saludable, a mantenir un bon estat de salut en l’edat adulta i a prevenir o retardar malalties pròpies de l’envelliment. Les cinc millors estratègies són:

  • Establir un horari regular per als menjars que permeti aconseguir ordre i organització en el consum d’aliments energètics.
  • Servir varietat d’aliments, entre els quals s’incloguin verdures, llegums i fruites; reduir i fins i tot eliminar productes amb elevades concentracions de sucre i greixos.
  • Donar un bon exemple menjant aquests mateixos aliments, no menyspreant-los a casa.
  • Evitar discutir o generar debats excessivament intensos durant els menjars, ja que es pot relacionar el menjar amb moments d’enfrontament. Amb això s’impedeix qualsevol intent formatiu.
  • Involucrar als nens en el procés de l’alimentació, des de la compra a la preparació d’alguns menjars.

És evident que prendre aquestes mesures no és fàcil. L’esdevenir de la vida actual, amb jornades sobrecarregades de treball, dificulta la preparació d’aliments, una tasca que pot resultar excessivament tediosa i, en conseqüència, s’acaba per optar pels menjars preparats o per cuinar plats senzills que es poden preparar en pocs minuts.

Menjars en família
L’adolescència és un bon moment per reforçar els hàbits d’higiene i de nutrició
Menjar en família, si es converteix en un hàbit, és un costum agradable i pot ser que saludable per als pares i els seus fills. Als nens els sol agradar aquest període en el qual es produeixen intercanvis d’informació, en el qual cadascun pot estar relaxat i explicar coses, anècdotes o opinions. Però al mateix temps, aquesta situació facilita la imitació, ja que els nens copien les actituds dels seus pares. Per això, si reben informació correcta sobre el rentat de les mans abans del menjar, la higiene dels aliments en general, la cura de la cadena del fred o la manera en la qual es preparen els menjars més habituals, és freqüent que s’aconsegueixi una millor manipulació i una millor nutrició. Ambdues mesures comporten millores tangibles en els nivells de seguretat alimentària.

Un menjar familiar també ofereix l’oportunitat de conèixer els aliments que agraden i els que no i quin tipus de cuinat és més acceptat. L’objectiu és introduir, de forma regular, els productes considerats essencials. Si la formació i la informació són adequades, s’en l’edat adolescent s’haurà assumit la base perfectament. És en aquest període quan és més important la col·laboració dels joves. És possible que els adolescents no s’entusiasmin amb el prospecte de menjar en família. No obstant això, estudis han mostrat que els adolescents esperen els consells i l’opinió dels seus pares; per la qual cosa és un bon moment per reforçar els hàbits d’higiene i de nutrició.

Aquesta etapa, a més, és la ideal perquè els joves s’impliquin a la planificació, compra, preparació i cuinat adequat dels aliments, així com en la neteja posterior, ja que en l’àmbit de la seguretat dels aliments, i en la prevenció de les contaminacions creuades, això és d’extraordinària importància.

Què es considera un menjar en família?

S’entén per menjar en família qualsevol moment en el qual es reuneixi per menjar, ja siguin aliments portats d’un restaurant o un menjar complet preparat a la casa. Per a això, cal establir hores de menjar de manera que coincideixin tots els membres de la família i en la qual es posi de manifest la importància dels aliments i les preparacions saludables. Això significa que, en funció de l’activitat domèstica, cal fer un esforç especial a aconseguir uns horaris apropiats. Al mateix temps, la compra ha de fer-se amb criteris d’aliments segurs i nutrients apropiats, per la qual cosa poder comprar algunes vegades amb els nens és un hàbit que facilita la posterior aplicació de mesures correctes.

Cal prestar especial atenció al rebost domèstic. Els nens, especialment els més petits, mengen qualsevol cosa que hi hagi a la casa quan tenen gana. És molt comú que vagi al rebost i mengi el primer que trobi, normalment productes dolços o molt energètics com a galetes amb xocolata, brioixeria o productes similars. Per això és important controlar les provisions i col·locar-les a altures o en llocs apropiats. És important facilitar l’accés a fruita, iogurt o alguns tipus de galetes, mentre que cal eliminar o posar en llocs no visibles les chuches i aliments poc saludables. Al mateix temps, s’hauria de reduir el consum de carn, si aquest és elevat, i consumir aliments rics en proteïnes de qualitat, com els llegums, una certa quantitat d’ous i fer habitual el consum de nous.

COM DONAR UN BON EXEMPLE

La millor manera d’estimular als nens a menjar saludablement és donant exemple, ja que imiten el que fan els adults. El missatge més adequat que pot enviar-se és menjar fruites i vegetals i reduir la ingesta d’aliments poc nutritius. És important a més limitar la quantitat de menjar i evitar menjar a l’excés.

D’altra banda, no és recomanable s’estigui sempre a dieta i disconformes amb el nostre cos ja que es pot donar una idea negativa i contrària al menjar. Això està a la base d’alguns casos d’anorèxia i bulímia de molts adolescents, per la qual cosa convé oblidar aquestes expressions.

Un altre dels punts fonamentals a l’hora de donar un bon exemple es basa a evitar qualsevol font de conflicte durant el menjar. Aquest període ha de ser un moment per a l’educació i l’intercanvi d’opinions i idees, la qual cosa es converteix en una oportunitat idela per establir bases formatives de qualitat.

Bibliografía

  • Boutelle KN, Fulkerson JA, Neumark-Sztainer D, Story M i French SA. 2007. Fast food for family meals: relationships with parent and adolescent food intake, home food availability and weight status. Public Health Nutr. 10(1):16-23.
  • Videon T i Manning CK. 2003. Influences on adolescent eating patterns: the importance of family meals. J. Adoles. Health. 32(5):365-73.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions