Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Edulcorants: alternatives al sucre

Un grup d'additius que ha suscitat una gran polèmica sobre el seu ús

Els edulcorants són una alternativa al consum de sucre comú o d’altres substàncies energètiques com la fructosa o sucre de la fruita i la mel. Cada vegada ens resulten més pròxims, atès que ja no sols es comercialitzen en botigues especialitzades o farmàcies, sinó que també estan al nostre abast en qualsevol superfície comercial en forma de granulat, líquid o pastilles, en begudes i productes baixos en calories i com no, en la major part de bars i cafeteries. Però, sabem d’on procedeixen? Coneixem la ingesta màxima diària recomanada de cadascun d’ells i quins són els seus avantatges o inconvenients?

Diferents classes

Entre els diferents tipus d’edulcorants enumerem els més importants:

Sacarina o E 954. La sacarina va ser el primer edulcorant acalórico que es va descobrir, creant una gran expectació entre persones diabètiques i obeses. De manera casual, el jove químic alemany Constantin Fahlberg, que estudiava en la Universitat Johns Hopkins (els EUA), va descobrir en 1879 que un derivat del quitrà al qual va anomenar sacarina (O-sulfamida benzoica), presentava un sabor extremadament dolç. La sacarina es va incloure en la primera llista que va publicar l’Administració d’Aliments i Drogues dels Estats Units d’additius GRAS (Generally Recognised as Safe o Reconeguda Generalment com Segura), en 1959.

Es tracta de l’edulcorant artificial més utilitzat, a l’ésser de 300 a 500 vegades més dolça que la sacarosa i utilitzar-se com a additiu en un ampli rang d’aliments, com a refrescos, iogurts, productes per a diabètics i baixos en calories i com a edulcorant de taula. La forma més coneguda és la sal sòdica. Té un regust amarg, sobretot quan s’utilitza a concentracions altes. Igual que el ciclamat, és un edulcorant que resisteix l’escalfament i els mitjans àcids, per la qual cosa és molt útil en molts aliments processats. La ingesta diària admissible és de 0-5 mil·ligrams per quilogram de pes (SCF).

  • En refrescos, batuts i cereals de desdejuni és comú trobar-nos l’anomenat ciclamat o E 952. Aquest es va sintetitzar per primera vegada en 1937. És molt estable i el seu poder edulcorant és alt; unes 30 a 50 vegades més dolça que la sacarosa. No aporta calories i s’empra sobretot com a edulcorant de taula i en begudes instantànies, productes enfornats, conserves de fruites, dolços i productes farmacèutics. A Europa està autoritzat, sent la ingesta diària admissible de 0-7 mil·ligrams per quilogram de pes (SCF).
  • Els concentrats per a begudes i vegetals en conserva solen contenir un altre tipus d’edulcorant, l’acesulfamo K o E 950. És un edulcorant no calòric que va ser descobert gairebé a l’atzar en 1967. Es va autoritzar a Anglaterra cap a la dècada dels 80. En l’actualitat s’utilitza en molts països com els Estats Units i els que componen la Unió Europea. Té un elevat poder edulcorant; és unes 130 a 200 vegades més dolça que la sacarosa i la seva estructura química és més aviat senzilla. S’empra en begudes carbonatades i begudes no carbonatades, edulcorants de taula, productes lactis, melmelades, confitures i dolços, productes enfornats i pasta dental, entre molts altres. No provoca càries i és apte per a diabètics. És molt estable durant el processament dels aliments i el seu emmagatzematge. L’organisme no és capaç de digerir-lo ni d’acumular-lo, l’elimina ràpidament per via renal, per la qual cosa és totalment innocu. La ingesta diària admissible és de 0-9 mil·ligrams per quilogram de pes (SCF).
  • Polioles de baixa energia o “alcohols del sucre”. Els polioles són edulcorants que s’utilitzen com a substituts del sucre comú. Aporten menys energia que els sucres i tenen altres efectes beneficiosos: no afecten els nivells de sucre en sang i són menys cariogènics; és a dir, no provoquen càries. Hi ha polioles naturals, però la majoria es fabriquen mitjançant la transformació de sucres en laboratori. Tots els polioles són absorbits lenta i incompletament en l’intestí. No obstant això, si s’ingereix una dosi alta (més de 50 g de sorbitol o més de 20 g de manitol al dia), poden causar diarrea. Per aquest motiu, convé limitar la seva ingesta diària i estan desaconsellats en nens, ja que en ells l’efecte laxant es manifesta més fàcilment a causa del seu menor pes corporal. Els de major ocupació són: E-420 o Sorbitol i xarop de sorbitol, E-421 o Manitol, E-953 o Isomaltitol, E-965 o Maltitol i xarop de maltitol i l’E-976 o Xilitol. S’utilitzen en productes baixos en calories (caramels, gominoles, xiclets, etc.) i per a diabètics.

    Paginació dins d’aquest contingut


  • Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions