Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Edulcorants: tot el que necessites saber

Els substituts del sucre també aporten calories i els seus efectes en el cos encara no són clars

Estan a tot arreu: en els teus refrescs favorits, en les melmelades i es colen en les dietes per aprimar. Però els edulcorants també engreixen i fins i tot poden estar posant potes enlaire la nostra flora bacteriana. Analitzem amb ajuda d’experts les últimes recerques sobre els edulcorants i els seus efectes sobre la nostra salut.

“Totes les substàncies són verís, no existeix cap que no ho sigui. La dosi diferencia un verí d’un remei”. La sentència que va pronunciar Paracelso fa sis segles podria aplicar-se avui als edulcorants. El més usual consisteix a recórrer a ells com a estratègia per perdre pes, però en els últims anys han sorgit dubtes sobre la seva eficàcia i fins i tot s’ha apuntat que els edulcorants podrien alterar la flora intestinal.

A l’etern debat sobre aquesta i altres conseqüències per a la salut, els investigadors donen dues respostes. La primera és que moltes de les seves seqüeles depenen de la dosi, i la segona, que sobre alguns potencials efectes no hi ha suficient evidència científica i, per tant, cal seguir investigant. Aquesta última contestació genera, amb freqüència, desconcert. Busquem respostes clares: un sí o un no.
En el teu refresc favorit

Si els investigadors no poden oferir dades concloents, quina seguretat té el consumidor que no està prenent un producte tòxic d’efecte retardat? “Els edulcorants no nutritius es consideren segurs i ben tolerats”, assegura Ángel Gil, catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular de la Universitat de Granada.

Emprem aquests additius com a substituts del sucre, però el seu ús domèstic resulta el menys rellevant; qui els utilitza amb freqüència és la indústria agroalimentària. Estan presents en la cistella de la compra molt més del que pensem: s’usen en l’elaboració de multitud de productes més o menys processaments, des de refrescs i melmelades fins a salses, plats preparats o brioixeria.
Quant puc ingerir?
Alguns additius posseeixen calories. Consumits per sobre dels límits podrien arruïnar les estratègies de control de pes

Abans d’autoritzar el seu ús, les administracions sanitàries testen la toxicitat i, en la major part dels casos, fixen la quantitat màxima que pot consumir-se de cada edulcorant, la ingesta diària admissible (ANADA). En la sacarina, per exemple, és de 15 mil·ligrams per dia i quilo de pes. Una persona que pesi 70 quilos podria prendre fins a 350 mil·ligrams diaris i, per superar el nivell de toxicitat, hauria d’ingerir l’equivalent a més de 40 pastilles de sacarina al dia.

El problema, expliquen els nutricionistes, consisteix que, de moment, no sabem si el patró de consum dels edulcorants resulta similar al que es té amb el sucre, és a dir, si es prenen a l’excés. Alguns d’aquests additius, contra el que sol pensar-se, posseeixen calories (com el sirope d’ágave o la fructosa). Consumits per sobre dels límits establerts, a més d’efectes tòxics, podrien arruïnar les estratègies de control del pes que fins ara incloïen una recomanació bàsica: “No prenguis sucre, utilitza algun edulcorant”.

Alguns endolceixen més que el sucre

L’última revisió de 56 estudis que es va fer a la fi de 2018 sobre la relació entre l’ús dels substituts del sucre i l’adelgazamiento va saltar als mitjans amb titulars com: “Els edulcorants no són eficaços per perdre pes” o “Els edulcorants no són una alternativa tan saludable al sucre”.

No obstant això, la conclusió del metaanálisis del British Medical Journal (BMJ), una de les revistes mèdiques de referència mundial, era molt més precisa i matisada. “Pot ser que hi hagi un petit efecte sobre el pes a curt termini, però no tenim dades d’alta qualitat que ho confirmin a llarg termini”, apuntava Joeri J. Meerpohl, investigador de l’Institut per a l’Evidència en Medicina de la Universitat de Friburg (Alemanya) i principal autor de l’estudi. I afegia: “Tampoc tenim proves consistents d’impactes negatius destacables per a la salut”.

Un metaanálisis representa el major nivell d’evidència científica (en una classificació de cinc nivells). El realitzat pel BMJ resultava d’especial importància perquè havia estat encarregat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) para, a partir de les seves conclusions, elaborar una guia sobre edulcorants no ensucrats.

L’epidèmia del segle XXI, com aquesta organització va definir a l’obesitat fa dues dècades, guarda una estreta relació amb el consum excessiu de sucre, la qual cosa va conduir a demonizar la seva utilització. Com a alternativa, els lineals dels supermercats es van poblar d’edulcorants. Als ja existents, com la sacarina, s’han anat sumant altres sorgits en els últims anys, com l’advantamo . La seva capacitat per endolcir els aliments resulta, amb alguna excepció, centenars i fins i tot milers de vegades superior a la del sucre.

Són dolents per a l’intestí?
La influència dels edulcorants en la pèrdua de pes és solament un dels aspectes que s’investiga. El professor Ángel Gil acaba de publicar una revisió d’estudis en la revista Advances in Nutrition sobre els efectes en la microbiota intestinal, tant dels substitutius del sucre d’origen natural (glucósidos d’esteviol, taumatina) com dels sintètics (sacarina, aspartamo). Entre les seves conclusions destaca que solament amb la sacarina i la sucralosa s’observen canvis en la microbiota quan se superen les ingestes normals (350 mg per a la primera i 1.050 mg per a la segona).

El metaanálisis coincideix en part amb la recerca publicada fa tres anys en Nature per científics de l’Institut Weizmann de Rehovot (Israel) en la qual van demostrar que aquestes dues substàncies, i també l’aspartamo, modificaven els bacteris de la flora intestinal. L’efecte immediat va ser que els ratolins objecto de l’assaig van desenvolupar intolerància a la glucosa, l’avantsala de l’obesitat i la diabetis.

No obstant això, l’actualització del catedràtic de la Universitat de Granada descarta que aquestes seqüeles puguin atribuir-se a les substàncies derivades d’aminoàcids, com l’aspartamo: “És lògic, perquè la quantitat que es pren resulta molt petita: un mil·ligram equival a 10 grams de sucre (dos terrossos i mitjà)“.
La lluita per no engreixar
La microbiota (microorganismes vius que alberga el tub digestiu) donarà molt que parlar en els propers anys, diuen els investigadors. Però el seu estudi encara és molt recent, 10 o 15 anys, un període molt curt per a la ciència. “Hi ha pocs treballs sobre la flora intestinal en humans, la majoria s’han fet en animals i, d’altra banda, són molt limitats. La raó és que no era el prioritari a avaluar en els edulcorants. Fins ara, quan es testaven es buscaven, sobretot, els seus potencials efectes toxicológicos, molt especialment en relació al càncer”, apunta Ángel Gil.

Mentre la ciència llança conclusions més clares, els nutricionistes posen l’accent en la prevenció. Els additius de qualsevol tipus, també els edulcorants, no han de ser la base de l’alimentació d’una persona sana. Els substituts del sucre poden ajudar en un règim per aprimar, però no són la solució al sobrepès ni a l’obesitat, problemes que afecten ja al 36 % i al 13 % de de la població espanyola, respectivament, segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Cal tornar al guisat de tota la vida i a una cistella de la compra basada en fruites i verdures fresques, llegums, cereals, peixos, carns i làctics. Els especialistes es justifiquen: sentim ser tan avorrits, però el sentit comú és el que millor funciona per conservar la salut.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

edulcorant

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions