Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Efectes beneficiosos dels taninos

Aquests compostos, presents en algunes plantes i fruits, destaquen per les seves propietats astringentes i antiinflamatorias

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17 de Agost de 2009

Els taninos són fàcils d’identificar. La sensació d’aspror, sequedat i amargor que provoquen tant en la llengua com en les genives és molt característica. Es perceben, sobretot, en la fruita verda, ja que a mesura que aquesta madura, la seva concentració disminueix o s’emmascara pel sabor dolç excel·lent. Els taninos s’han identificat com a substàncies amb efectes beneficiosos per a la salut, encara que també poden disminuir l’absorció d’alguns nutrients indispensables.

Els taninos són compostos fenòlics hidrosolubles de sabor aspre i amarg. Solen acumular-se en arrels i escorces de plantes i fruits, així com en les seves fulles, encara que en menor proporció. Se’ls considera substàncies antinutritivas perquè, en elevades concentracions, poden limitar l’absorció d’alguns nutrients com el ferro. Però els taninos tenen, a més, propietats astringentes i antiinflamatorias. En ser capaços d’assecar i desinflamar la mucosa del tracte intestinal, resulten molt eficaços en el tractament de la diarrea. La mateixa activitat astringente i la vasoconstricción que produeixen, ajuden a la coagulació de la sagni -acció antihemorrágica local-. També són beneficiosos en el tractament de les hemorroides.

A aquests compostos se’ls atribueix una acció antioxidant ja que són capaces d’atrapar els radicals lliures. Un excés de radicals lliures pot provocar l’aparició de malalties degeneratives, així com produir l’envelliment prematur de la pell com a conseqüència d’una excessiva exposició al sol.

Aliments rics en taninos

Malgrat les seves propietats beneficioses, els taninos també poden alterar l’absorció de ferro i proteïnes

Els aliments en els quals es troben aquestes substàncies presenten un sabor aspre i amarg. Els taninos es relacionen, sobretot, amb el vi negre. Estan presents en l’hollejo del raïm i són els responsables de part dels efectes beneficiosos per a la salut d’aquesta beguda. Avui dia, se sap que quan es consumeix vi negre de forma moderada, gràcies a aquestes substàncies, es pot evitar l’aparició de malalties cardiovasculars.

Però els taninos estan presents en altres aliments com el te, el cafè, els espinacs, les panses negres i algunes fruites com la magrana, els caquis, el codony o la poma. En la magrana, l’escorça i els envans interns són les parts del fruit amb més quantitat de taninos. Amb la seva escorça es preparen infusions per tractar la diarrea. El seu consum està indicat en diarrees infeccioses, còlics intestinals, flatulència (excés de gasos) i estómac delicat.

En el caqui, la presència de taninos, abundants en la polpa, disminueix amb la maduració. En la poma, els taninos apareixen quan es deixa enfosquir la polpa rallada d’una poma pelada. Així presentada, serveix per tractar la diarrea. No obstant això, quan està crua i amb pell destaca per la seva riquesa en fibra, essencial per tractar el restrenyiment. És una fruita amb doble funció.

En el te negre i en el te verd, la concentració de taninos, així com la seva poder astringente per corregir diarrees, augmenten en deixar reposar el te més temps una vegada preparat. En aquest cas, la major concentració de taninos s’aprecia pel sabor més amarg i la sensació d’astringencia en la boca després de prendre un xarrup d’aquesta infusió.

EFECTES ANTINUTRITIVOS

Malgrat totes les seves propietats, els taninos són considerats substàncies antinutritivas. Això es deu al fet que una concentració elevada pot provocar que l’absorció d’alguns nutrients es vegi disminuïda. En el cas de les proteïnes, els taninos es combinen amb elles i alteren la seva absorció. Quant al ferro, quan els taninos estan en elevades concentracions, formen amb aquest mineral complexos insolubles en aigua que no poden ser absorbits en l’epiteli intestinal. Per contrarestar aquesta situació, convé saber les combinacions dietètiques que afavoreixen l’absorció de ferro vegetal, com acompanyar els aliments amb altres rics en vitamina C: suc de taronja, kiwi, pinya o amanida de tomàquet.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions