Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El brou de peix és nutritiu?

Baix en calories, greixos i colesterol, el brou de peix destaca també pel seu contingut en vitamina B12 i niacina. Et comptem detalladament quins nutrients aporta i quins no
Per EROSKI Consumer 27 de agost de 2022
caldo de pescado
Imagen: iStock

Hi ha tants tipus de sopes, consomés o brous de peix com a cuiners, perquè cadascun li afegeix el seu toc personal. No obstant això, segons l’escriptor, periodista català i amant de la gastronomia Josep Pla, mort en 1981, la preparació bàsica consisteix a bullir aigua, oli d’oliva, peix, alls, tomàquet i sal en una olla de fang. D’aquest plat deriven la bullabessa provençal, la sopa de peix i el vermellós i intens suquet . Així ho apunta el doctor Fernando Sapiña en la revista Mètode sobre la base de la informació detallada per Josep Pla en el seu llibre ‘La cuina del peix’. No hi ha dubte que el brou de peix és deliciós, encara que cal preguntar-se si des d’un punt de vista nutricional presenta una important riquesa en nutrients. El següent article aprofundeix en aquesta última qüestió.

Brou de peix: font de vitamina B12

Si no s’analitza el brou d’una sopa de peix, sinó el plat sencer —és a dir, si es té en compte el peix, el marisc i els altres ingredients, com la patata—, les propietats nutricionals són moltes i indiscutibles: proteïnes, greixos saludables i una llarga llista de vitamines i minerals. Ara bé, existeix la creença popular que el. brou de peix “concentra” els nutrients del peix. Es basa aquesta afirmació en dades empíriques, o és un mite sense base científica?

Brou de peix
Imatge: LisaRedfern

El brou de peix, segons les dades que desprenen les. taules de composició d’aliments , com per exemple NutritionData , no és molt ric en substàncies nutritives.

No obstant això, hi ha sorpreses: el brou de peix pot considerar-se una bona font de vitamina B12 . Un típic plat de brou de peix, sense adreços, aporta el. 77% de les Quantitats Diàries Recomanades de B12 establertes per les autoritats sanitàries.

És una vitamina deficitària , sobretot, en persones vegetarianes, tal com assenyala l’article ‘ Dieta vegetariana, menys mortalitat? ‘, però també pot ser-ho en majors de 50 anys.

Una recerca coordinada pel doctor Roman Pawlak, i publicada al febrer de 2013 en Nutrition Reviews , va detallar el següent: “Encara que al principi es creia que la deficiència de B12 era extremadament rara, excepte entre els vegetarians estrictes, ara se sap que la deficiència de B12 és relativament comuna entre les persones que s’adhereixen a tots els tipus de dietes vegetarianes, incloent les ovolactovegetarianas, a més d’altres subgrups de població, com les persones majors”.

Les persones vegetarianes no consumiran brou de peix, però sí que pot resultar una font interessant de vitamina B12 per als majors de 50 anys . És important perquè contribueix, segons la. Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), a una normal funció psicològica, així com al normal funcionament del metabolisme energètic o del sistema nerviós, entre moltes altres funcions.

Principals propietats i vitamines d’aquesta mena de brou, també la niacina

brou de peix, nutritiu?
Imatge: inakihuarte

El plat de brou (que pesa uns 275 grams) també aportarà el. 20,6% de les recomanacions d’ingesta de. niacina, una forma de vitamina B3 que té múltiples beneficis. No obstant això, en aquest cas no s’està davant un nutrient la manca del qual sigui preocupant en la població general.

Si bé és una vitamina crucial per a aspectes tan importants com la funció psicològica o el manteniment de la pell, l’EFSA considera que és una vitamina que es pot ingerir “amb facilitat com a part d’una dieta equilibrada”, ja que es troba en molts aliments.

El que no aporta el brou de peix

En nutrició, en moltes ocasions, la qual cosa no aporta un aliment és més important que el que aporta. És el cas del brou de peix, atès que és baix en calories, en greixos totals i en greixos saturats .

🔹 Un plat de sopa d’uns 275 grams tan sols suposa 47 quilocalories, a penes el 2% de les calories consumides de mitjana per un adult tipus (unes 2.000 kcal diàries). Així que és un aliment recomanable per a controlar les calories que s’ingereixen .

🔹 Alguna cosa semblança ocorre amb els greixos totals i els greixos saturats. Qui es pregunti si és bo o dolent per al colesterol, ha de saber que el seu contingut en colesterol també és escàs .

Però en una sopa de peix no tot són nutrients . En ella, qualsevol apassionat per la química dels aliments trobarà centenars de substàncies volàtils amb complexos noms, alguns impronunciables, que no obstant això resulten d’allò més agradables al paladar i als nervis olfactoris. El seu sabor és una cosa fonamental per a despertar l’apetit per menjar de manera saludable.

De fet, el peix és un dels responsables del sabor ” umami , una paraula japonesa que significa “sabor deliciós” i conegut com “el cinquè sabor”. Al començament del segle XX, el científic japonès Kikunae Ikeda va afegir aquest sabor als ja coneguts (àcid, dolç, salat i amarg). Avui, el sabor umami és molt utilitzat per la indústria alimentària, en forma de glutamat monosódico (E-621), com un ingredient que potencia el sabor dels aliments. Però molt millor si es consumeix en el seu format original… com en un saborós brou de peix.

El brou de peix engreixa?
Els brous, tret que portin molt de greix afegit pels aliments que es cuinen, no engreixen a penes. Tenen molt poques calories i, a més, hidraten i aporten nombroses vitamines i minerals. En tenir aigua, són també aliments diürètics.

En el cas de les sopes o brous de peix, conté ferro, vitamina B12 i greixos saludables. Així mateix, si es consumeix en el sopar, pot ajudar a fomentar el somni, atès que el peix conté àcids omega 3.