Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El cansament primaveral, què podem fer per combatre-ho?

Posar en pràctica hàbits saludables i seguir una dieta equilibrada ajudarà a prevenir els símptomes i fer menys evident en l'organisme l'astènia primaveral

img_cansancio primavera hacer hd

Per fi amb la primavera arriba el bon temps, però també li acompanyen certs símptomes alguna cosa estranys que afecten a algunes persones en l’inici d’aquest canvi d’estació. Fatiga generalitzada, somnolència durant el dia, desmotivació enfront d’activitats quotidianes, dificultat de concentració, atordiment, irritabilitat, poc apetit, disminució de la libido i apatia… De manera col·loquial, enfront d’aquesta situació es diu que “ja va arribar la ‘depre’ de primavera”. En aquest article s’explica què és l’astènia primaveral i com fer-li front.

Img cansancio primavera hacer
Imatge: nd3000

El “cansament primaveral” és una situació similar a la qual pot donar-se en períodes de sobrecàrrega laboral o quan se segueix una dieta desequilibrada. Però, davant el seu origen incert i la falta d’evidència científica, els especialistes coincideixen: no es pot afirmar que aquest cansament estacional, més freqüent amb l’arribada de la primavera, es tracti d’una malaltia. Per tant, resulta innecessari l’ús de suplements vitamínicos i d’altres estratègies allunyades d’un estil de vida saludable.

El doctor Francisco Camaralles, membre de la Societat Espanyola de Medicina Familiar i Comunitària (SEMFyC), dubte sobre que existeixi com a entitat clínica. “Cert que un pot sentir-se decaigut, però en tot cas no es tractaria d’una malaltia; com a molt, un trastorn temporal pel canvi d’horari o l’augment de la temperatura”, assenyala.

El canvi en les hores de llum (amb allargament dels dies), la pujada de les temperatures i els canvis de pressió i humitat ambiental produeixen una necessitat d’adaptació del cos. Encara que les sensacions que s’experimenten no són cap patologia, sí provoquen una alteració en el dia a dia de les persones que les sofreixen.

Entre els diferents grups de població, els ancians i els nens es mostren més sensibles a aquests canvis, igual que els qui pateixen al·lèrgies. Entre un 20% i un 25% de la població sofreix rinitis al·lèrgica, segons dades de la Societat Espanyola d’Alergología i Immunologia Clínica (SEAIC). La inflamació que provoca es tradueix en un malestar general, alteració del somni i una major irritabilitat.

Com podem millorar els símptomes d’aquest canvi

Posar en pràctica uns hàbits saludables i seguir una dieta equilibrada ajudarà a prevenir els símptomes, enfortir-se i fer l’astènia primaveral menys evident en l’organisme. Per a això, es poden seguir aquests passos:

  • Cuidar la respiració, mantenir un ritme adequat i controlat a tot moment per sentir-se menys fatigat.
  • Practicar exercici físic moderat almenys durant 30 minuts diaris per estimular la producció de les endorfinas i augmentar el to vital muscular. Caldrà intentar que la pràctica d’exercici sigui a l’aire lliure, perquè el sol permet assimilar millor el calci i és necessari per disposar de vitamina D.
  • Mantenir horaris fixos de descans, respectant les hores de somni necessàries, doncs contribuiran a restablir l’equilibri de l’organisme. És convenient incrementar les hores de somni, en cas que no s’estigui dormint prou.
  • Una adequada hidratació: la ingesta d’aigua suficient és vital per al cos.
  • Un consum equilibrat i variat d’aliments que aportin vitamines, minerals i altres components actius propis dels vegetals és un important pilar per lluitar contra l’astènia primaveral.
  • Seguir una dieta rica en verdures de temporada (col, bròcoli, carxofes, albergínies…), fruites de temporada (raïms, pomes, maduixes…), cereals integrals (blat, arròs, blat de moro…) llegums (llenties, mongetes, cigrons…) i fruita seca (nous, festucs, avellanes…).
  • La mel i la gelea reial, en petites quantitats per endolcir els plats, són també aconsellables per combatre la sensació de cansament pel seu contingut en vitamines i minerals.
  • És molt recomanable prendre un desdejuni complet que ajudi a començar el dia amb més força (incloent fruita, làctics, cereals i una mica de proteïna incorporant, per exemple, pernil cuit) i finalitzar a la nit amb un sopar lleuger de fàcil digestió, si és possible, seguida d’un petit passeig abans d’anar al llit.
  • No s’ha d’oblidar l’important que és cobrir les necessitats de ferro, ja que la seva deficiència també incrementa la sensació de cansament. Aquest mineral es pot obtenir mitjançant el consum d’aliments que contenen ferro de fàcil absorció com la carn i el peix (millor si és blau ja que, a més, proporciona àcids grassos molt saludables).

La situació de fatiga i abatiment ha de remetre de manera natural seguint un estil de vida saludable, una vegada que la primavera s’ha instaurat plenament i l’organisme s’hagi adaptat als canvis. Però tots els consells anteriors poden ajudar a sobrellevarla millor.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions