Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El consum d’àcids grassos essencials

Aquests compostos tenen en l'organisme una acció antitrombótica i dilatadora dels vasos sanguinis

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 26deMarçde2004

L’organisme necessita més de 40 nutrients cada dia per a regular el metabolisme. Alguns d’ells són essencials, com certes vitamines, tots els minerals, determinats aminoàcids i àcids grassos. L’organisme no pot produir-los a partir d’altres compostos químics i és necessari la seva aportació diària a través de la dieta. Per aquest motiu, és fonamental cuidar l’alimentació.

Els àcids grassos essencials són fonamentals per al manteniment de les membranes cel·lulars, l’absorció i transport de les vitamines liposolubles (A, D, E i K) i per a produir substàncies de gran importància funcional com les prostaglandines. Entre altres propietats, aquestes impedeixen la formació de substàncies inflamatòries, tenen acció vasodilatadora, regulen l’alliberament i acció dels neurotransmisores (missatgers químics), inhibeixen la formació de coàguls, contribueixen a reduir els nivells de colesterol plasmàtics i regulen els efectes de les hormones femenines.

Els àcids grassos essencials són el linoleic i linolènic. Una vegada en l’organisme, es poden convertir en àcids grassos poliinsaturats, com l’àcid araquidónico, àcid eicosapentanoico (EPA) i àcid docosahexanoico (DHA). Els àcids grassos dels aliments es diferencien en el nombre d’àtoms de carboni (de cadena curta, mitjana o llarga) i el grau de saturació (saturats o insaturats). Estan determinats per la presència o no de dobles enllaços en la seva estructura, la qual cosa condiciona a més els seus efectes sobre la salut.

Àcids grassos saturats (sense dobles enllaços)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
C
C
C
C
C
COOH
I
I
I
I
I
H
H
H
H
H

Àcids grassos monoinsaturados (hi ha un doble enllaç)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
C
C
=
C
C
C
COOH
I
I
I
H
H
H

Àcids grassos poliinsaturats (hi ha dos o més
dobles enllaços)

H
H
H
H
H
I
I
I
I
I
H
C
C
=
C
C
=
C
COOH
I
H

Selecció d’aliments

Són font d’àcids grassos essencials els olis de llavors, la fruita seca grassa o oleaginosa i els cereals de grans sencer, entre altres

En tractar-se de greixos poliinsaturats, el seu consum contribueix a reduir els nivells de colesterol total i triglicèrids en l’organisme, al mateix temps que destaquen per una acció antitrombótica i dilatadora dels vasos sanguinis.

Són font d’àcids grassos essencials, tant linoleic com linolènic, els olis de llavors (gira-sol, blat de moro, soia), les margarines 100% vegetals, la fruita seca grassa o oleaginosa (nous, ametlles, avellanes, etc.), els cereals de grans sencer, la soia i l’oli de fetge de bacallà. Els complements dietètics rics en aquests compostos són l’oli d’onagra, el de borratja i el germen de blat.

Risc de dèficit

Les persones que per diferents motius de salut requereixen una dieta molt baixa en greixos són més propenses a tenir deficiència d’àcids grassos essencials. Aquest és el cas dels qui pateixen litiasi biliar o certes malalties metabòliques i els qui sofreixen trastorns gastrointestinals que els impedeixen una adequada digestió o aprofitament dels nutrients dels aliments.

En els malalts de celiaquía , en les seves etapes inicials o en els moments de brot, es registra, en general, una intolerància transitòria al greix, així com en les malalties inflamatòries d’intestí (colitis ulcerosa i malaltia de Crohn), entre altres.

ENRIQUIR LA DIETA

Img semillas

El consum variat d’aquests aliments garanteix l’aportació segura de nutrients. D’aquí la importància d’optar per receptes que contemplin aquests aliments. El germen de blat es pot prendre en estat natural, en sucs, en iogurts o com a ingredient per a elaborar galetes. Amb la fruita seca es poden elaborar delicioses receptes com la coca de fruita seca, galetes o unes saboroses hamburgueses. Es poden barrejar amb tota mena d’aliments, des de iogurts fins a arròs , cuscús, mill, amanides o pasta.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions