Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El gomasio com a condiment nutritiu

Aquesta mescla de llavors de sèsam i sal marina es converteix en un condiment saborós i remineralizante en amanides, verdures, cereals i llegums

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 02deJuliolde2001
Img gomasio Imatge: Wikimedia

El gomasio, també conegut com a sal de sèsam, constitueix un excel·lent condiment per a usar de manera quotidiana en la cuina. Serveix per a salar els aliments, als quals també aporta un deliciós sabor de fruita seca i els enriqueix en minerals, àcids grassos insaturats cardiosaludables, lecitina, vitamines i proteïnes. Les llavors de sèsam contenen un 20% de proteïna, una quantitat semblant a la resta de fruita seca, i més calci que la llet a igualtat de pes (150 mg enfront de 115-120 mg). En proporció, la seva aportació energètica és molt superior, ja que un 50% del seu contingut és grassa, sobretot, insaturada.

Condiment remineralizante

Img
Imatge: Wikimedia

La naturalesa proporciona a les llavors de sèsam una quantitat rellevant d’antioxidant, la vitamina E (2,3 mg/100 g), que actua com a conservant en la llavor en evitar que el greix s’oxidi i adquireixi un sabor ranci. A més, el gomasio és un concentrat de més nutrients reguladors, com l’àcid fòlic (96 micrograms/100 g), la niacina o B3 (4,5 mg/100 g), el potassi (450 mg/100 g), el magnesi (350 mg/100 g), el fòsfor (620 mg/100 g) i el ferro (9 mg/100 g). En tenir una grandària tan petita i ser difícil de mastegar, es recomana picar-les en un morter abans de consumir i aprofitar així millor els seus valuosos components nutritius.

La mescla de les llavors de sèsam torrat amb sal marina dóna lloc al gomasio. El procés de torrat facilita la conversió del compost químic sesamolín en sesamol. Aquest últim és un antioxidant potent, un aspecte que li confereix l’interès nutricional. A més, la concentració de minerals del sèsam fa del gomasio un condiment remineralizante. Per això, el costum d’afegir unes cucharaditas a les amanides, les verdures, les cremes vegetals, les sopes i els plats de cereals és una bona idea per a aportar calci a la dieta. Més encara si no es té costum de prendre llet i derivats.

Del sabor al nutritiu i saludable

Les diferents civilitzacions han usat sempre les llavors com a font d’energia i de nutrients. Quant a les llavors de sèsam, conegudes també amb el nom d’ajonjolí, van ser els àrabs els qui les van introduir en la península ibèrica. La importància que se’ls ha atorgat en la història es confirma per l’anàlisi científica de les seves propietats:

  • El gomasio és una bona aportació complementària de proteïnes. La seva combinació amb cereals augmenta el valor biològic d’aquestes, tal com succeeix en untar el pa amb tahini o en afegir gomasio a les amanides de pasta, arròs o vegetals si es menja pa en el menjar.

  • És fàcil de digerir, sempre que la quantitat que es consumeixi no sigui excessiva, ja que és un condiment concentrat de greixos.

  • Ajuda a tenir una bona circulació sanguínia ja que proporciona a l’organisme àcids grassos insaturats cardiosaludables.

  • És un condiment remineralizante per la seva concentració de sals, en particular, pel calci.

  • Ajuda a regular el trànsit intestinal perquè aporta fibra, nutrient amb funcions laxants.

Amb el sèsam s’elaboren altres productes saborosos i nutritius com el tahini, una pasta untuosa i greix molt energètic, i l’oli . El contingut de l’oli en sesamol, un compost antioxidant natural, fa que aquest sigui més estable a l’oxidació i, per tant, de major qualitat culinària i nutricional que la resta d’olis de llavors (gira-sol, blat de moro, soia) per al seu ús en calent.

ELABORACIÓ CASOLANA

La preparació de les llavors de sèsam a casa és senzilla i ràpida. És més apropiat comprar-les crues (naturals), netejar-les per a eliminar les impureses que puguin tenir i torrar-les lleugerament abans de consumir-les. Per a netejar-les, s’escampen en un plat, es retiren les restes d’arenilla o petites pedres i es passen per aigua en un colador per a eliminar la pols. A continuació, s’escorren i s’escampen per a torrar-les en la safata del forn o en una paella, on resulta més fàcil controlar el grau de torrat. Cal escalfar la paella sense oli, afegir les llavors i remoure de manera constant perquè no es cremin.

D’aquesta manera, es torren als pocs minuts, encara que se sap que estan al punt quan s’aixafen sense dificultat amb una pressió mínima dels dits i han adquirit un lleuger to marró. Després es deixen refredar durant un breu espai de temps i es barregen amb sal marina en quantitats variables, segons es desitgi el condiment més o menys salat. En general, s’agrega una cullerada de sal per cada 10-15 cullerades de llavors torrades. Finalment, es piquen en el morter (hi ha utensilis especials per a realitzar aquesta operació) fins que la sal s’impregni bé amb les llavors. El resultat és el gomasio, que ha de guardar-se en un flascó hermètic en perfectes condicions durant una o dues setmanes.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions