Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El greix de la carn de porc

El total de greixos quan es menja porc depèn de molts factors com la part del porc escollida o la quantitat i freqüència de consum

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 24deSetembrede2007
Img cerdo listado

ImgImagen: Sanja Gjenero
Avui dia molts consumidors tenen encara una visió molt negativa de la carn de porc, en particular per quantitat de greix que conté. Raó no els falta, ja que fins a fa no molts anys aquest tipus de carn era titllada de molt rica en greix i colesterol, qüestions nutricionals per les quals els experts recomanaven un consum limitat i més aviat ocasional d’aquest tipus de carn. Però les recerques dutes a terme en els últims anys han posat de manifest que, des del punt de vista nutricional i principalment en relació a la qualitat del seu greix, aquesta carn és millor del que s’havia considerat.

La ingesta de carn fresca de porc, pel seu interessant valor nutritiu, ha de fer-se seguint una dieta equilibrada i saludable, sempre que es triïn les part magres i no s’abusi ni en la quantitat ni en la freqüència setmanal de consum.

A pesar que els consumidors reben aquestes informacions contraposades, ha de quedar constància que la composició nutricional de la carn de porc no ha variat tant en els últims anys, i sí ho ha fet la ciència i la recerca, que amb els seus avanços permeten bandejar mites que, fins a aquest moment, eren l’única informació disponible.

El greix del porc, és bona o dolenta?

La ingesta de carn fresca de porc, pel seu interessant valor nutritiu, ha de fer-se seguint una dieta equilibrada i saludable

Com qualsevol aliment que procedeix d’un animal terrestre, el porc conté greix saturat i colesterol, tots dos implicats en l’augment de colesterol plasmàtic. No obstant això, s’ha descobert que, del total de greix, és major la proporció de greix monoinsaturada o greix bon, que ronda el 48%, enfront de la proporció de greix saturat, d’al voltant un 42%. Fins i tot conté més quantitat de greix insaturat que altres carns com la vedella. Es pot afirmar, llavors, que la carn de porc aporta grassa, però de bona qualitat. En el porc de raça ibèrica la proporció de greix monoinsaturada és major encara, ja que supera el 50% del total, mentre que la saturada representa un percentatge encara menor pel que fa al porc blanc.

El perfil d’àcids grassos de la carn de porc es defineix per l’alimentació que es dona a l’animal. En el cas dels porcs ibèrics, aquesta consta de gles i pastura de montanera, vegetals rics en greixos insaturats. En referència al colesterol, la carn de porc aporta entre 64 i 84 mil·ligrams per cada 100 grams, quantitat molt semblant a la resta de carns i aus. La ingesta de greixos insaturats, i especialment monoinsaturadas, contribueix a reduir els nivells de l’anomenat colesterol dolent o LDL i a augmentar els nivells del colesterol bo o HDL.

De totes maneres, malgrat el bon perfil de greix que posseeix la carn de porc, aquesta no pot contemplar-se com a aliment per prevenir malalties, ja que la concentració de greix difereix molt a la d’altres aliments cardiosaludables com la fruita seca o l’oli d’oliva. Sí que es pot afirmar, no obstant això, que un consum moderat de carn de porc, tant en freqüència com en quantitat, no és el causant de tant perjudici per a la salut cardiovascular com es deia anys enrere. Per tant, la carn de porc, donant preferència a les parts més magres, es pot contemplar dins d’una dieta cardiosaludable.

Menjar porc engreixa tant?

Un aliment per si solament no té capacitat per engreixar; hi hauria estudiar la dieta en el seu conjunt

Deixant a un costat la qualitat del greix del porc, hi ha persones que eviten el seu consum en pensar que aporta excessiva quantitat de greix i, per tant, de calories. La realitat és que del porc es poden obtenir parts magres, com el rellom i el centre de llom, i parts molt grasses com la cansalada, les costelles i els derivats (embotits). A més, no es pot afirmar que un aliment per si solament tingui capacitat per engreixar, ja que cal estudiar la dieta en el seu conjunt, així com analitzar el consum que fa cada persona d’un aliment en concret.

Quantitat
Per comprovar la quantitat de greix i calories que el porc aporta a la dieta, cal valorar la quantitat que es consumeix d’aquest aliment. La Societat Espanyola de Nutrició Comunitària, en el seu recent document Guia de l’Alimentació Saludable, estableix per consens juntament amb la comunitat sanitària que la ració recomanable i saludable de carn sigui d’uns 125 g.

No obstant això, les últimes dades del Panell de Consum de 2005, publicats pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, reflecteixen que la ració mitjana de carn per persona és de 140 g, superior a les recomanacions. Per tant, menjar més de 125 g de carn de porc, o altres carns, per ració no és recomanable. Suposa una major aportació de greix, colesterol i calories al conjunt de la dieta diària.

Freqüència
Per no desequilibrar la dieta, també s’ha de contemplar amb quina freqüència, diària o setmanal, es consumeixen aquest tipus de carns. Les recomanacions contemplen un consum d’entre 3 i 4 vegades per setmana. S’aconsella alternar setmanalment la carn de porc amb altres disponibles com la vedella, el pollastre, el gall dindi o el conill, amb la finalitat de no abusar d’un sol tipus.

Tipus de carn
En la carnisseria, si s’observen totes les parts del porc que es venen i tots els productes elaborats amb la seva carn, es podran comprovar les exagerades diferències existents quant al contingut en greix. La quantitat de greix i, per tant, de calories que ens aporti aquest aliment dependrà de si escollim les parts més magres, com el rellom (5 g de greix/ 100 g) i la cinta de llom (8,8 g de greix/ 100 g); o unes altres amb un contingut excel·lent de grassa com les costelles (24 g de greix/ 100 g), les costelles (15 g de greix/ 100 g) i embotits com el xoriço (30 g de greix/ 100 g).

Les parts magres del porc contenen fins i tot menys grassa que una cuixa de pollastre amb pell (13,5 g de greix/ 100 g) o una espatlla de vedella (6 g de greix/ 100 g). En aquest sentit, cal destacar que la forma d’elaborar l’aliment afecta en gran manera al contingut en greix i, en conseqüència, al valor energètic total del plat final. Per exemple, les calories del rellom de porc amb prou feines varien si aquest es rosteix al forn, però es dupliquen si es cuina farcit de bacón i raïms passes.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions