Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El magnesi

És un mineral essencial per a la relaxació muscular i el bon funcionament del cor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 30deJunyde2008
Img lacte listado Imatge: Alan Woo
Img
Imatge: Alan Woo

L’organisme adult conté de 20 a 28 g de magnesi dels quals al voltant del 60% es troba en els ossos, el 26% en els músculs i el restant en els teixits tous i en els líquids corporals. Encara que aquest mineral s’absorbeix al llarg de tot l’intestí prim, la major part de l’absorció ocorre en el jejú (porció intermèdia de l’intestí prim). No obstant això, al voltant de les dues terceres parts de l’ingerit s’elimina per la femta. Per l’orina es rebutja la quantitat necessària per a mantenir la concentració plasmàtica normal (1,5 a 2,1 mil·ligrams/100 mil·lilitres).

Quines són les seves funcions?

El magnesi està distribuït en el nostre organisme tant fos com dins de les cèl·lules. El primer (magnesi extracelul·lar) intervé en la transmissió neuromuscular, en el bon funcionament del múscul cardíac (cor) i té una funció primordial en la relaxació muscular. Per part seva, el magnesi intracel·lular forma part de la matriu òssia. Aquest mineral intervé íntimament en les accions de l’hormona paratiroidal i de la vitamina D3 en l’os.

La recomanació per a adults és de 350 mil·ligrams de magnesi diaris per a l’home i de 300 mil·ligrams per a la dona

Així mateix, constitueix un element essencial per a nombroses reaccions enzimàtiques (és un cofactor per a més de 300 enzims), és a dir, intervé en el metabolisme dels components dels aliments, en la transformació dels nutrients complexos en les seves unitats elementals i en la síntesi de molts compostos bioactivos. Les sals de magnesi són reconegudes per la seva acció laxant: augmenten el contingut d’aigua de l’intestí, estoven la femta i augmenten el moviment intestinal, provocant la defecación. El negatiu és que el seu ús continuat crea dependència i l’intestí es torna “mandrós” i s’accentua el restrenyiment quan s’interromp la seva administració.

Una dada curiosa sobre el magnesi: en el segle XVII, en Epsom (Regne Unit), es descobreix la riquesa de les sals minerals de les seves aigües en comprovar que curaven ferides i erupcions en la pell. Aquestes característiques es confirmen en les anomenades “sals d’Epsom”, en les quals abunda el sulfat de magnesi compost, avui dia molt utilitzat com exfoliante i suavitzant de la pell.

Les recomanacions

Per a la població adulta espanyola, assumint la variabilitat individual referent a l’absorció i necessitats, la recomanació se situa en una ingesta diària de magnesi de 350 mil·ligrams per a l’home i de 300 mil·ligrams per a la dona. La població adolescent requereix una aportació diària similar al de la població adulta a fi d’aportar magnesi a bastament per al major creixement ossi que ocorre en aquesta etapa de la vida.

L’alimentació habitual en el nostre mitjà proporciona entre 250 i 400 mil·ligrams al dia, per tant, a la llum dels coneixements actuals, pot no ser necessari prendre suplements de magnesi.

On es troba?

El magnesi abunda en carns, marisc, productes lactis, fruita seca i grans de cereals integrals (no en mòlts ni refinats). Forma complexos amb la clorofil·la (pigment vegetal que proporciona el color verd a certes verdures), per la qual cosa aquests aliments també són una bona font. L’aigua és un altre aliment que pot contenir fins a 120 mil·ligrams per litre d’aquest mineral. Les dietes riques en aliments refinats solen tenir menor contingut de magnesi que les riques en vegetals i grans no refinats.

El mineral es perd durant el refinament dels cereals, com la farina de blat i l’arròs, i el processament dels aliments, com el sucre, i no s’afegeix com a part de l’enriquiment dels cereals. Atès que aquest nutrient es troba en una bona quantitat en molts aliments, una dieta comuna proporcionarà quantitats adequades si inclou diàriament aliments de tots els grups bàsics.

DETECTAR LA DEFICIÈNCIA

La deficiència de magnesi pot ser asimptomàtica. No obstant això, sovint cursa amb una àmplia varietat de símptomes: estirades musculars, tremolor, entorpiment i formigueig. Amb menor freqüència s’observen feblesa muscular, convulsions, apatia i taquicàrdia. A pesar que el dèficit dietètic és poc freqüent, existeixen alguns grups poblacionals de risc, entre els quals es troben:

  • Els qui basen la seva dieta en aliments refinats i processaments.
  • Persones hospitalitzades que han rebut nutrició parenteral (nutrició artificial via intravenosa) prolongada, sobretot si han sofert una síndrome diarreica.
  • Aquells que sofreixen mala absorció intestinal crònica, que condueix sovint a deficiència.
  • Els alcohòlics crònics, perquè en el seu organisme l’eliminació de magnesi per l’orina augmenta.
  • Persones que estan en tractament crònic amb diürètics.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions