Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El menjar de l’àvia, exemple de menjar sa

La bona educació alimentària es transmet d'avis a nets ja que els descobreixen una cuina amb ingredients naturals, temps per menjar i afecte per cuinar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 13deOctubrede2011
Img abuela nieto Imatge: lkeech3

Els avis juguen un paper transcendental en l’alimentació dels seus nets. Molts s’encarreguen de donar-los el berenar, en ocasions el menjar i no és rar que també el desdejuni. Al final de la setmana laboral, d’una o una altra forma, han estat els responsables del que mengen. Si bé les pautes alimentàries les marquen els progenitors, la relació avi-net és una oportunitat per descobrir el valor de la cuina tradicional i que la saviesa de les àvies posi en pràctica la tan aplaudida dieta mediterrània.

Grans cuineres, grans oportunitats

Img abuela
Imatge: lkeech3

Les àvies han estat, i són, grans cuineres, a més d’expertes en economia domèstica. Coneixen amb precisió i encert la temporada natural de les verdures i les fruites, dels peixos i les carns, de les hortalisses i els llegums. Traslladen tota aquesta saviesa als fogons i són innombrables les receptes que millor fan. El sabor de la sopa, les croquetes i les natilles de casa és irrepetible. A aquests avantatges cal sumar la disponibilitat actual d’ingredients als mercats a preus competitius. I el que abans eren plats de diumenge, avui són el menjar del dimarts.

Però si en alguna cosa erren les àvies és en les quantitats de les racions, en la configuració dels menús i, en ocasions, en què abusen d’alguns ingredients com la sal i l’oli. Errors de fàcil correcció.

Configurar el menú

Si l’àvia és qui s’encarrega del desdejuni, segur que el cereal de la seva casa és el pa dur del dia anterior. Torrat recupera la seva tendresa i es pot untar amb melmelades casolanes, com la de préssec o la de mores i figues. En ella estarà el mèrit que el net prengui també un suc de taronja recentment espremut, i fins i tot, una mica de mató amb mel i dolç de codony.

Són proposades tan saboroses i naturals, que allunyen als nens del vici pels dolços processats carregats d’additius, que propicien l’aprenentatge i el gust perniciós dels petits pels sabors artificials. Si han de preparar l’esmorzar , haurien de recordar què els preparaven als seus fills: pa amb xocolata o pernil i, de tant en tant, embotits casolans o formatges, també una porció de bescuit casolà, un plàtan, una poma o un parell de mandarines, o una bolsita amb barreja de fruita seca i fruites dessecades. Llavors, sempre tenien bones raons per no comprar congrets i pastissos industrials. Encara són vàlides. El mateix serveix per als berenars.

Els menjars del migdia són tal vegada més susceptibles d’error, en les quantitats i en les combinacions. Però prou seguir unes senzilles pautes per encertar. Una ració de carn s’ha d’ajustar en quantitat a l’edat del nen: entre 50-70 g per a nens de 4 a 6 anys, i no més de 100 g (millor si són 80 g) en nens majors de 7 a 11 anys. Un plat de 150 g de macarrons, llegums o arròs (pes de l’aliment ja bullit) està ben i deliciós amb salses, sofregits o condiments casolans, com la salsa de tomàquet. Les patates sempre seran poques, però suficients i no sempre fregides. També se’ls oferirà als nens patates rostides en el microones, que són tan riques com les fregides.

El bròcoli al formatge, els espinacs amb beixamel, les penques de bleda amb quesito i pernil dolç o les mongetes verdes amb patata són primers plats que atenen a la presència de verdures en el menú infantil. Aquesta ració diària de verdures s’acompanyarà amb una quantitat proporcional de carn o peix (un filet de vedella, una bona roda de lluç en salsa o al forn o mandonguilles casolanes), ració de proteïna que no haurà d’estar present diàriament, sinó que s’alternarà amb un ric estofat de llegums, una paella, fideuá o plat de macarrons.

Tal vegada, el més difícil d’interioritzar com a hàbit és donar per vàlida un menjar confeccionat per un plat únic. L’arròs, si s’acompanya amb llenties o un altre llegum és suficient; una paella o uns espaguetis a la bolonyesa són plats únics; calamars en la seva tinta amb arròs blanc, sèpia amb mongetes, empanada i puré de poma o una gran amanida de pasta amb nous, formatge fresc i olives completen gairebé per si sols el menú. Solament falta una mica d’amanida i fruita per a postres. Les natilles, flams, pastissos i altra rebosteria casolana, una vegada per setmana, però no més.

La sal, justa; l’oli, d’oliva i amb mesura

Se sap que l’excés de sal comença en el bressol. La quantitat recomanada per l’OMS no ha d’excedir de 400 mil·ligrams de sodi/dia en els nens menors d’un any. No obstant això, a els qui se’ls deixa d’alletar o s’afegeixen aliments, s’augmenta l’aportació de sal amb productes manufacturats, salses i la llet de vaca administrada abans dels 12 mesos. S’adverteix en els estudis que la gran majoria de sal que s’ingereix no prové de l’afegida en la cocció o en la taula. Per tant, que les àvies redueixin la sal en cuinar, la limitin malgrat els seus costums culinàries, i fins i tot la bandegin de la taula, ajudarà al fet que els seus nets acostumin el paladar a sensacions més insulses, però més sanes. La salut dels nets ho agrairà.

L’oli d’oliva és font de salut, però en la seva justa mesura. Destaquen les seves qualitats en l’alimentació cardiosaludable i el seu valor nutritiu però, com tot, el més sa deixa de ser-ho quan s’abusa. Xopar el paper de cuina amb els fregits és una bona fórmula perquè les croquetes o els sant jacobos siguin més cruixents i menys calòrics. També cal saber calcular la quantitat. No és necessari daurar l’arròs cru en un dit d’oli abans de coure-ho, ni abusar d’ell en les salses de tomàquet. Els filets tampoc són més rics fregits en molt oli, ni les anxoves més saboroses. Abans l’oli va ser un luxe, avui és assequible i el luxe és aprofitar-se d’ell sense abusar.

ENSENYAR I APRENDRE MODALS

Els ensenyaments que hereten els nets dels seus avis són moltes. El filòsof medieval Bernardo de Chartres va ser citat per Newton per donar a entendre que les persones no són sinó “nans a coll de gegants”. I aquesta fórmula es materialitza en el net que aprèn dels avis. D’ells coneix un passat carregat d’anècdotes. Els escolta dir la consabida “aquest pollastre no sap com abans”. I segur que porten raó. Els avis narren com eren els dies de verema, com les maduixes solament arribaven a la primavera i la matança suposaven tardes de treball. També tenen autoritat per ensenyar bons modals en la taula. En cap circumstància com en menjar es manifesta l’educació, que no és una altra cosa que el respecte que tenim cap als altres i que desitgem per a nosaltres mateixos.

Els coberts no es deixen, salvo per beure aigua o quan s’ha acabat el plat. No es parla amb la boca plena, ni es beu amb gens en la boca. No es tria el millor tros de la safata. No es diu que el menjar està dolent, ni es treu gens de la boca. No ens recolzarem en la cadira, ni ocultarem la mà sota la taula. No es recolzen els colzes, ni estirem el braç per davant d’un altre comensal: demanem pa, aigua o el que es precisi. Per descomptat, no es menja amb la boca oberta, ni es tapa la boca amb la mà. Les restes del peix o la carn i els ossos/ossos de fruites es deixen en el plat propi. No es juga amb el pa, ni amb cap aliment. No s’aixeca ningú ni durant ni fins que tots en la taula acabin de menjar. Són molts noes, però molt positius.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions