Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El menjar industrial no sempre és dolenta per a la teva salut

Ni tot el "processat" és perjudicial ni tot el casolà és saludable: existeixen productes industrials que són sans i, també, menjar casolà "escombraries"

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 09deOctubrede2019
Conservas sanas Imatge: Getty

El menjar casolà ens atreu i conquista els nostres sentits: està rica, fa bona olor, té bon aspecte, podem tocar els ingredients i fins i tot la sentim mentre es prepara. També està molt vinculada a les nostres emocions i té el plus de ser única. Un bullit casolà pot reviure les mans de les nostres àvies, des de les culleres fins a les carícies. Gens d’això succeeix enfront d’una llauna de bullit llista per escalfar. No veiem com es prepara, no perfuma la nostra llar mentre bull a foc lent ni cridem al fabricador per demanar-li la recepta. Al menjar industrial li demanem que ens resolgui el menjar o el sopar, però poc més. El nostre vincle amb ella és pràctic i fred. Fins i tot davant l’expressió “moderi industrial”, els nostres primers pensaments són negatius. Està justificat aquest recel?

No la volem, però la mengem

El menjar industrial no gaudeix de tanta estima com el menjar casolà. Els propis fabricadors són conscients d’aquesta percepció social, la qual cosa els ha portat a utilitzar el reclam “casolà” en moltes de les seves campanyes. No obstant això, la major part del que mengem a casa són productes processats per la indústria. Les últimes dades de consum, publicats al juny per el Ministeri de Agricultura, Pesca i Alimentació, són rotunds: els productes frescos representen menys del 40 % de la compra i la seva presència en les nostres cistelles disminueix a un ritme que, de mantenir-se constant, els faria desaparèixer dins de 35 anys.

Després d’una lectura superficial, podríem pensar que a Espanya mengem ultraprocesados el 60 % de les vegades, mentre que resta del temps mengem fresc i sa. Però no és exactament així. En primer lloc, perquè amb els aliments frescos (per exemple, unes pastanagues) podem elaborar una infinitat de processaments (com un bescuit), el perfil nutricional del qual dista de ser recomanable. En segon lloc, perquè hi ha productes processats que són molt saludables (com els pèsols congelats). I en tercer lloc, perquè hi ha processos industrials que protegeixen la nostra salut (com la pasteurització de la llet). Al seu torn, alguns productes industrials, a més de ser saludables, ens permeten estalviar temps i diners. La salsa de tomàquet de pot és un bon exemple: costa la meitat que la propietària (o menys encara, segons les marques) i evita que passem gairebé dues hores en la cuina.

Saber triar els més saludables

Tomates lata
Però com distingir els processaments industrials nutricionalment interessants dels quals no ho són? Per a la dietista-nutricionista Laura Saavedra, “el primer (i gairebé l’única cosa) que cal mirar per identificar un producte processat com a saludable és la llista d’ingredients. Un bon producte processat sol presentar-se envasat i pot tenir més d’un ingredient, però no presenta quantitats significatives de sal, sucres afegits, farines refinades o olis vegetals refinats. Si el producte que estem analitzant té una llarga llista d’ingredients que, a més, ens sonen a xinès, millor deixar-ho en la prestatgeria del supermercat“, emfatitza.

Saavedra, que també és tecnòloga alimentària, indica que “hi ha productes que, encara que hagin estat sotmesos a un procés de transformació per part de la indústria alimentària, no modifiquen la seva composició nutricional i podem incloure en el nostre menú”. A saber: verdures ultracongeladas, amanides de borsa, conserves de llegums o peixos, soia texturizada, borses de verdures llestes per cuinar i servir, formatges guarits, productes làctics fermentats… “Però cura —adverteix—, perquè les begudes alcohòliques fermentades estarien dins d’aquest grup i no formen part d’una alimentació saludable”. També cal parar esment a les quantitats de sucre o de sal.

Els aliments més segurs de tots els temps

Una de les grans qualitats de la indústria alimentària és la seguretat: avui mengem més segur que mai. Les tècniques de conservació dels aliments, la traçabilitat dels productes, la innovació en l’envasament i els controls sanitaris han minimitzat els riscos i, pràcticament, erradicat algunes malalties vinculades al menjar. Tant és així que les negligències (com va succeir aquest estiu amb la carn mechada i la listeria) són notícia. En opinió de Miguel Ángel Lurueña, doctor en Ciència i Tecnologia d’Aliments, “els aliments casolans són menys segurs que els comercials, ja que en l’entorn domèstic no s’apliquen els controls que es duen a terme en la indústria”. Ho fem tot fatal? No, però alguns errors domèstics molt quotidians, com rentar el pollastre, descongelar aliments a temperatura ambienti o servir la truita en el plat que s’ha usat per donar-li la volta, no es produeixen en l’entorn industrial.

Coincideix amb aquesta idea Deborah García Bell, química i divulgadora científica, qui explica que en la indústria “es controla tot el que afecta a la producció. Fins i tot els temps i temperatures de cuinat, que és un dels processos que més pot afectar a la salubritat d’un aliment”. García Bell ens dona un exemple concret: els aliments fregits i horneados. “Els industrials estan optimitzats per produir quantitats mínimes d’acrilamida [una sustancia química tóxica que se genera en los alimentos con el calor]. Nosaltres, a casa, quan fregim o horneamos, produïm molta més”, ja que no tenim un control tan precís de la temperatura.

I “hi ha altres processos coneguts als quals no els parem esment: la pasteurització, els tractaments UHT, els ultracongelados, l’ús de conservants, aconseguir que no es trenqui la cadena de fred, que no es concentri aigua en el nostre producte… Tot el que pot ser focus d’infecció es manté baix control”, agrega García Bell. És en part gràcies a aquesta major precaució en matèria de seguretat alimentària que malalties com la brucelosis, la triquinosis o el botulisme es produeixin de manera excepcional i ens sonin cada vegada més a cosa del passat. Ara bé, “que els aliments que tenim a la nostra disposició siguin els més segurs de tota la nostra existència, no implica que [todos ellos] siguin igual de saludables”, matisa Laura Saavedra. Aquí estan, per exemple, els snacks de borsa, la brioixeria i les begudes ensucrades per confirmar-ho.

Propietari amb matisos

Mujer cocinar

Imatge: Getty Images

Propietari no sempre és sinònim de segur, però podríem dir que és sinònim de sa? No sense tenir en compte a l’aliment en qüestió. “Si casolà és que les croquetes les fas tu, que el pollastre ho arrebosses tu o que el brownie ho fas tu, doncs poca diferència hi ha des del punt de vista nutricional amb el producte industrial equivalent. Sí hi ha més afecte, i l’afecte és molt important, però nutricionalment no hi ha diferències significatives”, exposa García Bell. En aquest sentit, plantejar-se, per exemple, si un suc casolà és millor que un d’industrial és, en realitat, un fals dilema perquè no hi ha “suc bo”. El mateix passa amb la brioixeria, que seguirà sent poc recomanable, per molt ferro que li posi la indústria o molt amor que li posem nosaltres.

No obstant això, a casa podem triar els ingredients i tenim control absolut sobre el tipus d’aliments que emprem. I això sí pot suposar una millora, encara que, segons l’experta, cal matisar. “Si vas a fer unes galetes amb farina integral però les atiborras de sucre, poc importa que la teva farina sigui integral —observa—. Una dieta saludable no es construeix a partir d’aliments concrets consumits de forma aïllada, sinó que el que té valor és la dieta en el seu conjunt”.

Hi ha alguna cosa en el que puguem marcar una diferència substancial? “Si parlem de processos de cuinat que fem a casa, sí podem fer distincions —respon García Bell—. Per exemple, en general va a ser millor coure un aliment o hornearlo que fregir-ho. Aquesta és una decisió que prenem a casa. Si fem la massa de pizza a casa, sí que podem escollir ingredients de qualitat i saludables, com a farina integral i oli d’oliva verge. Clar que aquesta oferta també la podem trobar en productes industrials, així que no és tant el que fem a casa, sinó que siguem conscients de la salubritat del que mengem, ho elaborem a casa o ho elabori la indústria per nosaltres”, conclou.

5 exemples de productes industrials saludables

  • Conserves. De llegums, fruites, verdures i peixos. Són segures, sanes i de llarga durada.
  • Productes llests per consumir o de ràpida preparació. Amanides de borsa o verdures ultracongeladas. Estalvien molt temps i són saludables.
  • Làctics. Formatges (preferiblement, els baixos en sal o poc guarits), llet i iogurt (sense azucarar).
  • Oli d’oliva. Un greix saludable que s’obté gràcies al processament de les olives.
  • Pasta i pa integral 100 %. En l’actualitat hi ha pans de llarga durada amb fórmules molt bé aconseguides.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions