Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El nen que no fa esport

La inactivitat afavoreix la tendència a guanyar quilos i, en nens amb sobrepès, agreuja encara més el seu problema de salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deAbrilde2007

ImgImagen: Zac
Si en alguna cosa estan d’acord els experts és que la reducció dels nivells d’activitat física en nens i nenes ha estat un dels detonants més rellevants en relació amb l’augment de la prevalença de sobrepès i obesitat a Espanya. El sedentarisme infantil té el seu origen en motius molt diversos, i la solució radica en l’obstinació d’educadors i família per transmetre bons hàbits als més petits. És clar que les dues hores d’educació física que realitzen en el col·legi no són suficients. A més, si un nen no realitza més esforç físic que el de l’escola, és molt probable que segueixi sent sedentari en el futur.

Per què no fa exercici? Pot ser perquè no té amb qui fer esport, perquè les activitats extraescolars no li deixen temps lliure o perquè té un sobrepès que li limita la seva mobilitat. Potser és senzillament perquè no li agraden les activitats que se li ofereixen, la qual cosa agreuja cada vegada més el problema.

Deu claus per millorar la seva alimentació

Quan el nen és sedentari, convé tenir en compte certes recomanacions per evitar que guanyi pes. Ni molt menys es tracta de realitzar restriccions o prohibicions, sinó de posar límits a les calories extra, considerant que es troba en ple període de creixement i desenvolupament.

  • Snacks: evitar el picoteo entre hores, sobretot si es tracta d’aliments com les patates de borsa o altres aperitius salats i fregits que aporten molta energia però que no alimenten. Es recomana deixar aquests aliments per a un consum ocasional, i no com a rutina diària.

  • Dolços: reduir el consum de llaminadures (gominolas i caramels), sucre i altres dolços. Si es prenen de tant en tant no hi ha cap inconvenient. El problema és quan es prenen com tentempié o amb massa freqüència.

  • Brioixeria: reservar la brioixeria per a ocasions especials i preferir sempre la rebosteria casolana que la brioixeria industrial envasada.

  • Refrescs: prendre’s un got de refresc equival a ingerir un got d’aigua amb 5 o 6 terrossos de sucre. Així, convé que l’aigua sigui la beguda d’elecció i que es presenti diàriament en la taula, deixant els refrescs per a ocasions especials.

  • Menjar ràpid: pizzes, hamburgueses, entrepans, etc. Cal evitar que el menjar ràpid es converteixi en un hàbit, tant per motius de pes com de salut. Aquest menjar no és negativa si es pren de tant en tant. A més, si no es presenta massa sovint en la seva dieta, el nen la gaudirà molt més.

  • Fibra: els aliments rics en fibra com a fruites, verdures, llegums i cereals integrals proporcionen una elevada sensació de sacietat. Si el nen se sent ple amb els diferents menjars del dia, incloent en cadascuna la quantitat adequada d’aquests aliments, serà més fàcil evitar que mengi uns altres entre hores.

  • Desdejuni: un desdejuni complet es compon d’un làctic, un cereal i una fruita, la qual cosa contribueix a controlar millor el pes.

  • Postres: després de menjars i sopars convé triar postres lleugeres com a iogurts o fruita, i només de forma ocasional rebosteria o gelats.

  • Greixos d’addició: cal controlar la quantitat de greix que s’afegeix als menjars (olis, mantega, nata o formatges).

  • Distribució dels menjars: per evitar picar entre hores i equilibrar l’alimentació, és preferible realitzar cinc menjars de poc volum en lloc de tres molt copioses.

Factors que afavoreixen l’exercici

L’absència d’exercici en els nens no justifica que s’hagi d’adaptar l’alimentació a aquesta situació d’una manera permanent. La clau està a transmetre’ls la necessitat de moure’s més i menjar millor. S’exigeix, per tant, introduir a poc a poc l’hàbit de l’exercici perquè el nen es vagi acostumant a un estil de vida saludable. Per aconseguir-ho, és necessari que tota la família s’involucri, encara que també l’escola i l’entorn més proper del nen juguen un paper fonamental. Si ja des de nen adquireix bons hàbits, li resultarà molt més fàcil mantenir-los en el futur.

La clau està a transmetre al nen la necessitat d’un estil de vida saludable que inclogui l’esport, involucrant tant a la família com a l’escola

Amb la primavera comença el bon temps, època ideal perquè el nen tingui una bona presa de contacte a l’hora de començar a introduir-li l’hàbit de l’exercici. Interessa qualsevol activitat esportiva que suposi cert desgast físic i que, al mateix temps, ofereixi una satisfacció per al nen. Les activitats a l’aire lliure permeten gaudir de l’esport en plena naturalesa. Fer senderisme, pujar una muntanya, anar a patinar, caminar amb bicicleta, jugar amb els amics, practicar natació o anar a les seves destinacions preferides caminant són algunes de les possibilitats.

Cal evitar costi el que costi situacions que promoguin l’abandó d’aquest bon hàbit. Per exemple, convé no forçar massa al nen, a més de cuidar la seva alimentació abans de l’activitat per evitar la fatiga primerenca que podria desanimar-li (cal evitar la temuda pájara). Bastaria amb que el nen prengués un entrepà, galetes o fruita seca. D’aquesta manera, l’esport permet mantenir els menjars de sempre afegint algun extra o tentempié abans de l’activitat.

Orientar-ho en una multitud d’opcions

A més de les excursions i de les activitats puntuals que es poden realitzar, els esports que poden triar els més petits són innombrables. Cal orientar al nen a l’hora de triar-ho, respectant sempre els seus gustos i les seves preferències i evitant així que s’abandoni el mateix en un curt espai de temps.

Quan es decideix animar a un nen a practicar un esport de forma regular s’han de tenir en compte també les seves qualitats i constitució corporal, ja que no és el mateix fer atletisme que jugar a bàsquet. Perquè l’esport no suposi una càrrega important s’aconsella practicar-ho amb caràcter lúdic, sense que suposi disgustos ni sofriments.

Beneficis de l'esport i d'una bona alimentació

L’exercici físic és saludable per al nen i per a tota la seva família. A més, millora l’estat d’ànim. Quan es realitza exercici se segreguen endorfinas, unes substàncies químiques que proporcionen aquesta sensació de benestar que se sent després de cada sessió.

L’activitat física que es realitza de forma regular, acompanyada d’una alimentació saludable, evita l’aparició o ajuda a resoldre problemes d’obesitat o altres malalties. També s’ha demostrat que els joves que practiquen esport amb regularitat es mouen en ambients més sans que uns altres que no ho practiquen. Un altre benefici de l’esport, concretament d’aquells que es realitzen en equip, és que fomenta les relacions del nen amb el seu entorn més proper.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions