Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El nou patró de la dieta mediterrània concedeix més importància a la verdura i a la fruita variada i advoca per reduir al màxim el consum de sal

Recomana evitar la carn vermella, els dolços i els embotits, enfront del consum d'oli d'oliva, cereals i productes làctics
Per mediatrader 26 de març de 2010

Més de 200 representants dels camps de la nutrició, la gastronomia i la ciència han participat a Barcelona en la vuitena edició del Congrés Internacional de la Dieta Mediterrània, que ha servit per actualitzar la denominada piràmide alimentosa. Aquest nou patró, que substitueix al de 2004, afirma que no fa falta abusar de les patates, que la sal ha de reduir-se a la seva mínima expressió i que s’ha de menjar molta verdura i fruita variada.

Els especialistes van coincidir que una alimentació saludable ha de contenir molt oli d’oliva, cereals, productes làctics, fruites, hortalisses i verdures. Per contra, cal evitar la carn vermella, els dolços, els embotits i la sal. Però aquests consells no serien complets, segons van assenyalar, si no estiguessin acompanyats de dos hàbits en principi senzills: cal evitar menjar sol i és necessari fer exercici diari.

El professor Elliot Beriberi, especialista en metabolisme de la Universitat Hebrea de Jerusalem, va afirmar que la base de l’alimentació és encara l’aigua, encara que sigui aigua corrent, les infusions, la fruita i la verdura, que si ja eren importants en l’antiga piràmide, ara per primera vegada se situen a la base. A més, com més variades i colorides siguin les peces de fruita, millor. En la part fonamental de la dieta se situen també el pa, el cuscús i els cereals amb fibra, així com l’oli d’oliva. Tots aquests elements de la piràmide no només s’han de menjar tots els dies, sinó que ha de fer-se en cadascuna dels menjars principals de la jornada.

El peix també guanya punts en la nova piràmide de la dieta mediterrània, igual que la fruita seca, les herbes aromàtiques o les espècies, que són aconsellables com a substituts de la sal. A més és recomanable menjar una o dues vegades per setmana llegums, pollastre i ous, si pot ser sense gemma per a les persones amb problemes de colesterol. Mentre que la carn, sobretot la vermella, i els embotits convé no ingerir-los més d’una o dues vegades per setmana. En la mateixa situació es troben la xocolata i els refrescs de llauna, que afavoreixen l’obesitat.