Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El paper de la dieta en la prevenció de l’Alzheimer

Existeixen diversos estudis prometedors que relacionen certes dietes i aliments amb un menor risc de desenvolupar la malaltia d'Alzheimer, encara que encara no són concloents

L’esperança de vida s’ha duplicat a l’últim segle a Espanya. Aquest augment, de més de 40 anys, dibuixa un escenari sanitari diferent, en el qual guanyen protagonisme certes malalties cròniques, degeneratives o lligades a la vellesa. Som més longeus que els nostres avis, i l’augment de l’esperança de vida ha deixat al descobert diferents malalties associades a l’envelliment, com el mal d’Alzheimer. Per això, no resulten aliens missatges del tipus “Dietes que prevenen l’Alzheimer” o “Què menjar per reduir el risc d’Alzheimer”. Ara bé, què hi ha de cert? En realitat es pot establir una relació clara entre l’alimentació i aquesta malaltia? En aquest article s’aborda aquesta qüestió.

Img frutos secos ideas dieta
Imatge: olhaafanasieva

Existeixen diversos estudis prometedors que relacionen certes dietes i aliments amb un menor risc de desenvolupar la malaltia d’Alzheimer. No obstant això, encara no s’ha arribat a una conclusió definitiva. És necessari seguir investigant. Amb tot, sí és possible exposar veritats, mites i prometedores hipòtesis a confirmar per la ciència sobre l’Alzheimer i, en conseqüència, sobre la qualitat de vida d’una creixent part de la població mundial.

Alzheimer: una malaltia amb moltes incògnites

L’Alzheimer és una malaltia neurodegenerativa caracteritzada per la pèrdua progressiva de memòria i altres capacitats. A nivell molecular, s’evidencia per la presència de “plaques amiloides”, formades per la proteïna amiloide beta, i de “cabdells neurofibrilares”, de proteïna tau, que desencadenarien la sèrie de processos que porten a la deterioració de les neurones i funcions cognitives.

En l’actualitat, se sap molt sobre la manifestació de la malaltia i les seves conseqüències, però es desconeixen detalladament les seves causes. El repte científic consisteix a descobrir quins són els seus desencadenants per poder actuar en la prevenció i tractament. Per fortuna, les recerques segueixen avançant, com s’explica a continuació.

Noves troballes sobre l’Alzheimer

A dia d’avui, es coneixen casos d’Alzheimer “familiar” causats per mutacions en els gens APP, PS1 o PS2. A més, s’han aconseguit concertar una sèrie de factors que augmenten el risc de desenvolupar la malaltia. Entre aquests factors, existeixen alguns que no poden controlar-se, com l’edat (el risc augmenta amb l’edat), el sexe (major incidència en dones) i la predisposició genètica (exemple: APOE). No obstant això, hi ha uns altres com l’estil de vida (sedentari o actiu), les malalties cardiovasculars (arterioesclerosis, hipertensió) i els trastorns metabòlics (obesitat, diabetis, colesterol), on la dieta podria ser un factor determinant que controlés aquests elements nocius que suposarien, al seu torn, reduir el risc de desenvolupar Alzheimer.

No s’ha d’oblidar que l’objectiu final de reduir els riscos és frenar el que es denomina la deterioració de la plasticitat sináptica i la inflamació neuronal. En el primer cas, la forma clàssica d’evitar-la ha estat mitjançant fàrmacs, encara que en l’actualitat s’ha comprovat que els aliments rics en Pèptid PGL (cereals, per exemple) ajuden a evitar aquesta deterioració, a causa que actua imitant el funcionament d’algunes proteïnes. Un altre dels factors, la inflamació neuronal, es pot intentar evitar mitjançant aliments amb propietats antiinflamatorias.

Aliments, beneficis i un advertiment

Comencem per l’advertiment: abans de parlar sobre aliments concrets, cal desmitificar conceptes sempre presents relacionats amb malalties de calat social. Que un aliment sigui ric en un component beneficiós per tractar o prevenir una malaltia no garanteix que sigui “aprofitat” pel cos de manera òptima com podria esperar-se; bé pel tipus d’organisme de destinació, la forma química o per interaccions amb fàrmacs. És el que es diu la biodisponibilidad.

Molts aliments han estat estudiats pel seu possible paper protector enfront de l’Alzheimer, encara que fins ara solament s’han trobat evidències per a l’oli d’oliva i la fruita seca. Respecte a l’oli d’oliva verge extra, la seva ingesta en models animals reduïa la formació de plaques amiloides, estimulant la seva eliminació. En relació als estudis sobre la fruita seca, la ingesta de nous en el context d’una dieta equilibrada disminuiria l’estrès oxidatiu i la mort cel·lular associats a la formació de plaques amiloides en models animals de la malaltia d’Alzheimer, prevenint i millorant la pèrdua de memòria.

També han estat estudiats altres aliments i nutrients que són font d’antioxidants pertanyents al grup dels polifenoles, com el cafè i el te, els nabius i magranes, el vi negre (resveratrol) o la cúrcuma (curcumina). Fins avui no s’ha trobat evidència clara del seu efecte “protector”. El principal problema d’aquests aliments és la baixa biodisponibilidad o aprofitament per l’organisme dels polifenoles. No obstant això, els prometedors resultats mostrats “in vitro” fan necessari seguir investigant-los.

Les dietes que desperten optimisme enfront de l’Alzheimer

Un dels principals punts per a l’optimisme es troba en la possible funció “protectora” enfront de l’Alzheimer de determinats tipus de dieta, que han estat objecte d’atenció durant els últims anys. Dins de les dietes estudiades destaca la dieta mediterrània, amb diversos estudis que recolzen el seu paper neuroprotector, així com la dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) indicada per a pacients hipertensos. Recentment s’ha proposat una nova dieta anomenada dieta MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay), que combina les dos anteriors. Vegem algunes característiques concretes:

  • Mediterrània. Cereals no refinats, verdures, patates, fruites, llegums, fruita seca i oli d’oliva. Ingesta moderada: alcohol (vi negre).
  • DASH. Verdures, cereals, fruites, làctics, llegums i fruita seca. Ingesta moderada: carns vermelles, pollastre, peix i dolços. Baixa ingesta de greixos i sodi.
  • MIND. Potencia el consum de verdures i limita la ingesta de greixos saturats d’origen animal. Verdures, llegums, fruita seca, bayas, cereals de gra sencer, peix, pollastre, oli d’oliva i vi. Ingesta moderada: carns vermelles i processades i dolces. Ingesta limitada: menjar ràpid, fregits, mantega, margarina i formatge.

Per tant, s’ha de tenir en compte la importància d’una dieta equilibrada per a la possible prevenció de l’Alzheimer, sense basar-se únicament en aliments concrets o aïllats. De fet, els estudis realitzats apunten a un major efecte “protector” dels aliments quan formen part d’una dieta equilibrada, actuant de forma sinèrgica i no en solitari. Això es deuria a l’existència d’efectes additius i interaccions entre els diferents aliments conjunyits. A més, aquesta interacció entre aliments quan formen part d’una dieta explicaria la discordança entre els efectes mostrats per un únic aliment o nutrient quan és provat “in vitro”, “in vivo” o en assajos clínics. Per aquest motiu es faci especial recalcament a seguir una dieta equilibrada més que a augmentar el consum d’un determinat aliment.

Recomanacions dietètiques per a la prevenció de l’Alzheimer

A l’espera de nous estudis que aclareixin el paper de la dieta en la prevenció de l’Alzheimer, destaquem la proposta d’un panell d’experts en la International Conference on Nutrition and the Brain celebrada a Washington, al juliol de 2013, on es donaven una sèrie de directrius entre les quals destaquen les següents:

  • Reduir la ingesta de greixos saturats i grasses trans.
  • Reemplaçar la carn i els làctics per verdures, llegums, fruites i cereals integrals com a base de la dieta.
  • Prendre vitamina I com a part de la dieta, i no en forma de suplements.
  • Cobrir les necessitats diàries de vitamina B12.
  • Practicar exercici amb regularitat.

Etiquetes:

alzheimer Dieta

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions