Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El peix blau engreixa més que el blanc?

Rico en proteïnes, vitamina D i iode, el peix blau aporta greixos saludables a la dieta, com l'omega 3

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 17 de Octubre de 2016

El peix blau és un dels aliments que en els últims anys més protagonisme està adquirint en tot tipus d’informacions. Factors com el seu contingut en mercuri i en àcids grassos omega 3 li han fet saltar a la palestra. És saludable menjar peix blau? És cert que engreixa més que el peix blanc perquè té més grassa? El següent article explica quins són les qualitats nutricionals del peix blau, quantes calories té i quin paper exerceixen en l’organisme l’omega 3 i el mercuri.

Imatge: Karaidelka

Qualitats nutricionals del peix blau

Els peixos són aliments predominantment proteics, rics en vitamina D i en iode. Mentre que el contingut en greix total dels peixos blancs se situa entre el 0,5% i el 2%, els peixos blaus o peixos grassos posseeixen entre un 5% i un 10% de greix en la majoria dels casos.

Espècies com l'anguila, les anxoves, la tonyina, el bonic, l'aladroc, el verat, el peix espasa, el salmó o les sardines són considerats peixos blaus. Els peixos blaus aporten unes 150-200 kcal per cada 100 g d'aliment, entre 15 i 25 g de proteïnes per cada 100 g i el contingut gras comentat abans. Posseeixen una barreja de greix saturat, monoinsaturada i poliinsaturada, encara que cal destacar la seva grassa poliinsaturada de tipus omega 3. La seva quantitat d'hidrats de carboni, sucres i fibra és nul·la.

Engreixa el peix blau?

Sempre cal tenir en compte que el que "engreixa" o "no engreixa" dependrà del balanç calòric de cada persona. L'aportació en calories dels aliments serà el que guiarà per calcular aquest balanç calòric. Vegem ara si engreixa més o menys el peix blau.

El contingut calòric dels peixos blaus se situa entre les 150-200 kcal per cada 100 g d'aliment, excepte quan es tracta de peixos enllaunats en olis, on l'aportació calòrica pot ser superior i arribar a les 250 kcal/100g. Per contra, els peixos blancs posseeixen de l'ordre de 70-100 kcal/100g. El peix blau té una aportació calòrica més elevat que el peix blanc, encara que la diferència no resulta ser quantitativament molt important. Comparat amb les carns, el contingut calòric del peix tant blanc com a blava resulta moderat, ja que el contingut calòric de certes carns i derivats pot arribar a ser de 400-450 kcal/100g; encara que en la majoria de carns oscil·la entre les 100 i 200 kcal. Així doncs, el contingut calòric del peix blau no dona lloc a dubtes: no existeix motiu per no recomanar-ho.

Omega 3 en el peix blau

Però no tot són calories. La composició nutricional d'un aliment és fonamental. I en aquest punt sobresurt el tipus de greixos saludables que conté el peix blau, com l'omega 3. Els estudis realitzats han trobat una reducció d'esdeveniments cardiovasculars associada al consum de peix i olis de peix rics en àcids poliinsaturados omega 3 (els coneguts com a EPA i DHA). Sembla ser que aquest tipus d'àcids grassos redueixen els triglicèrids en sang i podrien tenir un discret efecte antihipertensivo. Per tot això, avui dia es recomana un consum de peix blau de dos a tres vegades per setmana.

Peix blau i mercuri

El mercuri, metall tòxic, pot acumular-se en el peix blau i el marisc a causa de la contaminació ambiental. Els peixos amb concentracions més elevades i més tòxiques de mercuri són els de major grandària, perquè se situen en el nivell més alt de la cadena tròfica.

No obstant això, avui dia els experts consideren que és important valorar el risc-beneficio del consum de peix, ja que és una font important de proteïnes, àcids grassos omega 3 i certes vitamines, de manera que opinen que el peix blau ha de romandre dins del marc d'una dieta equilibrada per a la població general.

Sí es recomana precaució en les dones embarassades o que puguin arribar a estar-ho, en dones en fase de lactància i en nens de poca edat (menors de tres anys). A aquest grup de població se li aconsella consumir una àmplia varietat de peixos, evitant triar les espècies més contaminades, la ingesta de les quals ha de limitar-se: tonyina vermella, peix espasa, tauró i lucio. En nens de 3 a 12 anys es recomana un màxim de 50 g/setmana o 100 g/2 setmanes, evitant menjar un altre dels peixos d'aquesta categoria en la mateixa setmana.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte