Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El pernil de york, és recomanable per al teu bebè?

El pernil de york té fama de ser un aliment molt sa, no obstant això, és preferible limitar el seu consum, sobretot en els bebès i nens petits

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 06 de Desembre de 2017

El pernil de york gaudeix d’un estatus privilegiat en l’imaginari col·lectiu com a aliment gairebé medicinal, suau, digestiu, lleuger, nutritiu i adequat per a persones malaltes i bebès o nens petits. Prova d’això és que, en posar en un cercador d’Internet les paraules “pernil, york, bullit, bebè”, s’obtenen desenes de pàgines webs “especialitzades” en criança o en alimentació infantil en les quals s’aconsella el seu consum. També apareix en abundants llocs webs de gastronomia amb receptes i maneres diferents de preparacions culinàries, dirigides a bebès i nens. Però, és recomanable aquest aliment per als petits? En aquest article es detallen les característiques del pernil de york i es fa un advertiment sobre el seu consum.

Si el pernil cuit, o pernil de york, ha aconseguit aquesta bona fama ha estat perquè des de les consultes de milers de pediatres i infermeres, durant dècades, s’ha recomanat com un dels aliments que es poden oferir a partir dels 7-9 primers mesos de vida. A més, els fabricants de potitos per a nens -que també elaboren les papillas multicereales i les llets que denominen “de creixement”- ho empren com a ingredient en alguna de les seves presentacions.

Característiques del pernil de york

La recomanació per al seu consum es basa en algunes característiques d’aquest aliment, com l’alta aportació de proteïnes, l’escàs contingut en greix i calories (unes 107 kcal/100 g) i el fet que tingui una textura fàcil de mastegar.

No obstant això, pansa per alt diversos inconvenients, com el seu alt contingut en sal i la condició d’aliment molt processat amb conservants, antioxidants i altres agents. A més, està inclòs en el grup de carns processades, relacionades amb l’augment del risc de càncer colorrectal, el més freqüent al nostre país.

Per a la seva obtenció, es tracta la pota posterior del porc, neta i desossada, amb salmorra (solució d’aigua, sal i conservants). En aquest procés es poden afegir sucres, potenciadores del sabor i agents de retenció d’aigua. Més tard, el producte s’introdueix en motlles i es cou. Al resultat l’hi denomina pernil cuit o, també, pernil dolç, doncs sol portar una mica de sucre en forma de dextrosa o lactosa.

Així doncs, el “jamoncito” de york, com a molts pares i mares ho criden davant dels seus plançons, és carn processada. I això, segons el Fondo Mundial per a la Recerca del Càncer (WCRF), ho col·loca en la mateixa categoria que altres carns que han estat conservades mitjançant processos com el fumat, el guarit, el salat o l’addició de conservants. El pernil, el bacón, el xoriço, les salsitxes, el fiambre de gall dindi, la cecina, el salsitxó, el fuet, la mortadela o altres carns fredes o embotits són “cárnicos processaments”.

Prudència a les festes nadalenques

S’apropen dates en les quals és molt freqüent presentar en les taules abundants embotits i fiambres de tot tipus, sobretot en els picoteos o els entrants previs als menjars de gala. Precisament per això, cal recordar que la seva ingesta no és recomanable en bebès i nens petits. En la resta de la població, si es prenen, el consell és fer-ho de manera molt limitada com un extra “festiu” molt aïllat, encara que també està l’opció de no ingerir-los mai.

En 2015, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va emetre un informe on advertia que era millor evitar les carns processades perquè el seu consum habitual elevava el risc relatiu de tenir càncer de còlon. El significat d’aquest informe ho va explicar molt bé el dietista-nutricionista Julio Basulto en aquest article.

Ara bé, els advertiments venien des de molt abans. Ja en 2002 -fa ja 15 anys-, els estudis del Centre Internacional de Recerques sobre el Càncer (CIIC) aconsellaven a la població que moderés la ingesta de conserves de carn per reduir el risc de càncer. I en 2007, van pujar de nivell l’alerta amb la paraula “evitar”. Per què “evitar”? Perquè existien proves convincents que relacionen el seu consum, fins i tot en petites quantitats però de manera diària, amb el risc de patir càncer colorrectal, una de les primeres causes de mortalitat prevenible a Occident. Aquesta postura va ser ratificada en 2011.

En conclusió, com és segur que els nostres nens, quan siguin més grans, menjaran algun sándwich mixt, un bocata de pernil serrà o pernil de york a trossets en una amanida, és preferible no oferir-los-hi en els seus primers anys de manera habitual i com si fos alguna cosa especialment saludable, perquè no ho és. Per els qui sostenen que aquests consells són exagerats o alarmistes, que “cal menjar de tot”, cal assenyalar que falta la segona part de la frase: “Sí, cal menjar de tot… el que sigui indubtablement saludable“.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions