Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“El pes és el major determinant de la salut a llarg termini”

Miguel Ángel Martínez-González, catedràtic de Salut Pública i Medicina Preventiva

Miguel Ángel Martínez-González és catedràtic de Salut Pública i Medicina Preventiva a la Universitat de Navarra i professor adjunt de la Universitat d’Harvard (EUA). Fill d’un metge especialitzat en diabetis i cardiòleg de formació, va ser, en el seu moment, un dels màxims responsables del projecte Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterrània), un macroestudio desenvolupat al llarg de 10 anys que analitzava els efectes d’aquesta dieta sobre la prevenció de les malalties cardiovasculars. L’autor del lliuro ‘Salut a Ciència’ Certa (Planeta) insisteix en la importància de l’oli d’oliva verge extra i adverteix sobre l’alarmant consum de carn vermella al País Basc i Navarra.

De totes les especialitats mèdiques, què és el que li va fer decantar-se per la Nutrició?

Va ser arran d’acabar el MIR [examen para Médico Interno Residente] en Cardiologia i de treballar en Epidemiologia Cardiológica. Llavors el tabac, el colesterol i la hipertensió s’havien estudiat molt, però la recerca dels determinants nutricionals de les malalties cardiovasculars era molt limitada. De fet, els treballs de referència en els anys vuitanta eren els de la Universitat de Massachusetts i dataven de poc després de la II Guerra Mundial. Feia falta una recerca més exhaustiva.

Quins hàbits considera especialment nocius per a la nutrició a Espanya?

L’alt consum de productes ultraprocesados, que al país s’ha triplicat des de 1990. Hem
vist que aquests aliments, quan es consumeixen en més de quatre racions al dia, augmenten la mortalitat en termes relatius en un 60 %. I aquests resultats del nostre estudi amb 23.000 voluntaris coincideixen amb altres tres recerques internacionals realitzades amb mostres àmplies de població i en el llarg termini. També hi ha un problema amb el consum de carn vermella. En estudis multicéntricos europeus [investigaciones clínicas realizadas en más de una institución médica] s’ha vist que on més carn vermella es consumeix de tota Europa és a Sant Sebastià i a Pamplona. Parlem que, al dia, es pren el que hauria de menjar-se en un mes. I un tercer hàbit negatiu estaria en les quantitats ingerides, perquè la grandària de les racions és excessiu. Cal menjar menys.

Una de les principals confusions dels consumidors es donava amb les farines blanques en els pans integrals. Des de l’1 de juliol aquests productes són elaborats amb farines integrals o de gra sencer. Com valora aquesta mesura?

Es tracta d’una acció molt positiva de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària, atès que l’espanyol no sap menjar sense pa. Canviar de pa blanc a integral és un moviment molt simple, però molt beneficiós per a la salut. Mereix la pena buscar un integral que agradi per substituir-ho pel pa blanc.

Què opina de Nutri-Score, un dels sistemes d’informació nutricional europeus?

Ho he defensat davant l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària, com a representant de la Societat Espanyola d’Epidemiologia davant l’Observatori Español de l’Obesitat. La meva postura és que cal aconseguir que la Unió Europea ho imposi a les empreses. Ara mateix, la UE solament obliga a escriure la descripció de la composició en lletra petita, però està demostrat que els consumidors entenen millor el sistema de Nutri-Score. El consumidor té dret a saber si el que està menjant és saludable o no, i no estem avançant en l’obligatorietat per culpa dels lobbies de la indústria alimentària.

Per a la població general, l’eslògan “baix en greixos” ha funcionat en les últimes tres dècades com una orientació cap a la nutrició saludable. Aconsella que, quan facin la compra, els consumidors es decantin per productes “baixos en greix”?

No. El paradigma “baix en greix” està antiquat. Ho hem vist en l’estudi Predimed amb el grup de control al que se li va assignar una dieta baixa en greix i va anar en el qual es van veure els pitjors resultats. El que diu l’evidència és que importa més la qualitat que la quantitat del greix, perquè alguns tipus de grassa poden tenir avantatges. Per això, la recomanació principal a l’hora de fer la compra és que els consumidors se centrin a evitar els ultraprocesados, aquells aliments amb cinc o més composts en la seva etiqueta els ingredients de la qual sonen a artificials.

El sucre és un problema de gran magnitud en salut pública. Però ara també han sorgit alguns dubtes entorn dels edulcorants: fins i tot hi ha nutricionistes que recomanen una petita quantitat de sucre en el cafè abans que una pastilla sacarina. Què opina?

No existeix evidència que la sacarina sigui perjudicial per a la salut. Fa anys va haver-hi un suggeriment en un paper [artículo] científic, però els efectes adversos de la sacarina mai s’han demostrat en estudis epidemiològics. Dir que és millor prendre una mica de sucre que sacarina suposa un error. Canviar el sucre per la sacarina és una manera de reduir calories d’absorció ràpida i, per tant, té avantatges per a la salut.

Hi ha gent a la qual, àdhuc portant una nutrició i estil de vida saludables, li costa més que a altres persones mantenir-se en el pes correcte. Fins i tot hi ha recerques –pertanyents a l’estudi del microbioma humà (bacteris de l’intestí)– sobre diferències entre germans bessons, en els quals es veu que, amb uns hàbits de vida molt similars, un engreixa més que l’altre en l’etapa adulta. Per què ocorre això?

Una possibilitat és que tinguin un microbioma diferent. Però convé ser prudents amb la recerca de la microbiota perquè és recent i cal determinar els tipus i les funcions dels bacteris que la conformen. També cal tenir en compte les variables NEAT [Senar Exercise Activity Thermogenesis], és a dir, la despesa d’energia al dia en qualsevol activitat no considerada
com a exercici físic. Per exemple, aquestes persones que, encara que estiguin assegudes, sempre tenen un moviment oscilante amb el peu o estan en tensió muscular permanent. Això és el que explicaria aquestes diferències entre germans bessons.

Creu que la nutrició del futur serà personalitzada?

Sí, però fixant-se en aspectes culturals, mediambientals, psicològics, de fenotip… El que no creo és que la nutrició personalitzada vagi a dependre d’un test que ho digui tot. De nutrició personalitzada portem parlant des d’abans de l’any 2000, amb el Projecte Genoma Humà, i des de llavors s’han frustrat moltes expectatives.

La manera de diagnosticar el sobrepès està canviant, ja no tan lligada als quilos de la bàscula, sinó que s’insisteix en altres mesuraments, com el percentatge de greix i múscul, el perímetre de la cintura, el càlcul de greix visceral… Quin tipus de mesurament és més concloent?

A casa, la bàscula. Pesar-se amb freqüència i portar el control dels quilos és el que permet a una persona prendre mesures per canviar els seus hàbits. Els càlculs del percentatge de greix i del perímetre abdominal són importants, però han de realitzar-se en consulta sanitària.

Les analítiques d’atenció primària i el control de la tensió arterial han de fer-se anualment. Però, es pot donar el cas d’una persona que s’alimenti mal i tingui una analítica i uns nivells d’hipertensió correctes?

Sí, per això no hem de pensar que aquests mesuraments són un “certificat de salut”. La xifra més important sobre alimentació i hàbits de vida és la de la bàscula. El pes és el major determinant de la salut a llarg termini, per això és més important que qualsevol altra.

Com valora la prevenció de l’obesitat i el sobrepès vigents en el sistema sanitari espanyol?

El sistema sanitari espanyol és molt bo, però el nostre país està puntuant malament en obesitat infantil. Cal donar més importància a la prevenció. Un model d’impostos a les begudes ensucrades en el qual els diners recaptats serveixi per abaratir els productes saludables, com l’oli d’oliva o les fruites i verdures. L’Administració també hauria de dissenyar restriccions cap als alcohols forts, sobretot pel consum adolescent i perquè la seva ingesta està relacionada amb l’obesitat. I, finalment, fer campanyes informatives sobre els riscos de l’alt consum d’ultraprocesados i carns vermelles i implantar eines com Nutri-Score.

Quins són els propers reptes del projecte Predimed?

Predimed ha estat una fita, l’estudi de nutrició més important fet a Europa, amb 7.447 participants d’alt risc cardiovascular en els quals s’ha vist com la dieta mediterrània redueix un 30 % el risc d’infart de miocardi, accidents cerebrovasculares i mort cardiovascular. Ara, Predimed Plus, els resultats del qual conclouran en 2022, incorpora l’activitat física i la pèrdua de pes al patró dietètic, tot coordinat des d’Atenció Primària. I, a més, tenim en marxa altres estudis multicéntricos únics al món sobre com la dieta influeix en malalties com el càncer de mama, les arrítmies o la depressió.

La preocupació per l’alimentació ha portat amb si la popularització de l’aforisme atribuït a Hipócrates: “Que l’aliment sigui la teva medicina, i la teva medicina, el teu aliment”. És l’alimentació el millor fàrmac per al cos?

No. L’alimentació, quan un està sa, prevé la presa de medicaments. I quan està malalt, si segueix una dieta correcta, el facultatiu pot ser qui decideixi més tard iniciar una medicació, perquè ho veu ben compensat. Però, fàrmacs com les estatinas, per al colesterol, no poden canviar-se per fruites i verdures. L’alimentació mai va a substituir a la medicació.

Desembre 2019 Imatge: CONSUMER EROSKI

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

salut


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions