Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El ‘plat del ben menjar’, la guia d’alimentació mexicana

La varietat i combinació d'aliments són els punts més rellevants de la guia nutritiva a Mèxic

Les estadístiques mexicanes mostren una clara tendència de la seva població a desenvolupar problemes tant de desnutrició com de sobrepès i obesitat, ambdues considerades situacions extremes en relació amb el pes. Davant aquesta situació, experts dedicats a la promoció de la salut es van reunir per discutir i consensuar diversos temes en matèria d’alimentació. Arran d’això es van publicar les Guies Alimentàries per a la població mexicana. En la seva elaboració, i per adaptar-les bé a aquesta població, es van tenir en compte diversos factors com la disponibilitat dels aliments, els costums i les tradicions del país.

La representació gràfica de les Guies Alimentàries de Mèxic és l’anomenat «plat del ben menjar», i el seu format s’assembla molt a la Roda dels Aliments espanyola i portuguesa. Aquesta guia es va crear tant per fomentar una alimentació saludable entre la població mexicana com per servir d’eina educativa.

Combinació d’aliments, la clau

El «plat del ben menjar» proposa un consum equitatiu de tres grups d’aliments (dividits al seu torn en subgrups) de composició més o menys semblant: les fruites i verdures, els cereals i tubercles i, finalment, les leguminosas i els aliments d’origen animal. Cadascun d’aquests grups reuneix aliments equivalents, la qual cosa significa que es poden intercanviar entre si sense que s’alteri notablement l’aportació nutritiva.

  • Fruites i verdures: aliments rics en vitamines i minerals
    Aquest grup es classifica en dos subgrups, d’una banda les fruites i per un altre les verdures. En tots dos s’inclouen aliments de consum habitual a Mèxic. Per exemple, algunes de les fruites que es poden trobar són la guayaba, la papaya, l’aranja i el mànec. Entre les verdures s’inclou el quelites, la flor de carabassa, el chayote i el betabel (moltes d’elles són desconegudes en altres països). Es recomana consumir aquests aliments crus sempre que sigui possible. En molts casos, els recursos econòmics obliguen a la població a consumir únicament els vegetals propis de la temporada.

  • Cereals i tubercles: aliments rics en hidrats de carboni
    En un únic sector s’agrupen tots els aliments que reuneixen la característica d’aportar molta energia a la dieta pel seu elevat contingut en carbohidrats. Alguns dels aliments que pertanyen a aquest grup són el blat de moro, l’arròs , la civada, l’ordi, l’amaranto i tots els aliments que s’obtenen a partir dels mateixos com les tortitas de blat de moro, el pa, les galetes o la pasta. Entre els tubercles que inclou la roda mexicana es troben la batata i la mandioca.

  • Leguminosas i aliments d’origen animal: aliments proteics
    Dins dels aliments proteics s’estableixen dos subgrups, el de les leguminosas (frijoles, cigrons, mongetes, arvejas o soia) i el d’aliments d’origen animal (carns, peixos, ous i làctics). La grandària de cada sector és proporcional a les racions de consum recomanat, encara que aquestes no s’indiquen. D’aquesta forma s’observa que la quantitat visual recomanada de leguminosas és major que la d’aliments d’origen animal.

La guia mexicana suggereix menjar moltes fruites i verdures, suficients cereals, pocs aliments d’origen animal i combinar cereals i leguminosas

En aquesta gràfica es mostren també diversos missatges que recolzen a les imatges del plat. Així doncs, aquesta guia suggereix menjar moltes fruites i verdures, suficients cereals, pocs aliments d’origen animal i combinar cereals i leguminosas. I és que la barreja d’aquests dos vegetals és una recomanació que aquestes guies plantegen per obtenir una proteïna completa amb tots els beneficis que comporta el consum dels mateixos.

També promouen la presència dels tres grups principals en cada menjar o en cada plat per assegurar la ingesta de tots els nutrients necessaris. A més, s’aconsella triar cada dia aliments diferents perquè la varietat d’aliments sigui major.

Consells per a 'el plat del ben menjar'

En les Guies Alimentàries de Mèxic s’inclouen una sèrie de recomanacions que acompanyen a la gràfica:

1. Tracta de menjar «ric» acompanyat de família i/o amics i de fer del menjar un moment agradable.
2. Consumeix verdures i fruites crues de temporada.
3. Modera el consum de greixos (margarina, olis vegetals i maionesa entre uns altres), sucres (refrescs, mel, melmelada, dolces i sucre de taula) i sal.
4. Menja d’acord amb les teves necessitats i condicions, ni més ni menys.
5. Menja quantitats moderades d’aliments d’origen animal, prefereix les leguminosas.
6. Combina els cereals (truites, pa o pastes) amb leguminosas com frijoles, cigrons, faves o llenties.
7. Procura triar cereals integrals com la truita de blat de moro, el pa integral, la civada i l’amaranto, en lloc de refinats.
8. Procura consumir dues vegades per setmana pescat i pollastre sense pell, en lloc de carns vermelles.
9. Si consumis ous, procura que sigui amb moderació.
10. Evita les begudes alcohòliques o consumi-les només de forma esporàdica ja que, entre altres factors, són altes en calories (7 kcal/g).

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions