Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El potassi en la hipertensió arterial

Quan es prenen certs fàrmacs per controlar la hipertensió s'elimina una quantitat extra de minerals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 20deJuliolde2009

El consell dietètic per a una persona que sofreix hipertensió arterial ha d’acompanyar-se, en la majoria d’ocasions, de l’ús de fàrmacs antihipertensivos que ajuden a reduir els nivells de pressió arterial. No obstant això, la majoria d’aquests medicaments comporten certs efectes secundaris que convé recordar.


Els fàrmacs que es prescriuen per controlar la hipertensió arterial tenen, en nombroses ocasions, un efecte diurético, ja que serveixen per augmentar la producció i el volum de l’orina, la qual cosa permet evitar o reduir una situació de retenció de líquids. I és fonamental regular aquesta eliminació de líquids, ja que per al cor implica una major càrrega de treball perquè ha de bombar un major volum de sang. També és important controlar la sal dels aliments amb la finalitat de reduir el risc de retenció hídrica i regular el treball del cor.

El consum dels diuréticos té, en nombroses ocasions, efectes negatius. Al mateix temps que serveixen per eliminar líquids també forcen l’eliminació de potassi a través de l’orina en quantitats superiors al normal. Si les pèrdues no es compensen amb una adequada ingesta, es corre el risc de sofrir la seva manca. La falta de potassi pot provocar debilitat dels músculs, taquicàrdia, sigueu i falta d’apetit.

Per compensar la pèrdua de potassi a conseqüència dels diuréticos cal ingerir aliments rics en dita mineral com el plàtan

Per evitar aquestes alteracions és necessari seguir una dieta variada i equilibrada que asseguri un consum suficient d’aliments rics en minerals com a hortalisses i verdures, llegums, patates, fruites fresques i seques, cereals integrals i fruita seca. En general, tots els aliments vegetals es caracteritzen per la seva riquesa en potassi.

Compensar les pèrdues

Des d’un punt de vista pràctic i amb la finalitat de compensar les pèrdues de potassi, és preferible consumir fruites i verdures crues, ja que les preparacions culinàries en les quals s’afegeix aigua o intervé la calor -en particular el remullo i el bullit- disminueixen el contingut del mineral. Per cobrir els requeriments de potassi d’una persona adulta és necessari incloure en la seva alimentació diària tres peces de fruita, una ració d’amanida i un plat de verdura amb patata.

A més, per compensar les pèrdues extres es pot prendre un plàtan, una de les fruites que més potassi conté. Altres aliments útils són la pinya, l’albercoc, les amanides, les fruites seques i tota la fruita seca, consumits de manera crua i sense sal. Com a prevenció, ha de saber-se que una dieta variada i equilibrada proporciona una quantitat suficient d’aquest mineral.

REDUIR EL POTASSI DELS VEGETALS

Hi ha determinades malalties, no obstant això, en les quals succeeix tot el contrari. Un exemple d’això és la insuficiència renal, on és habitual que es pauti una dieta amb baix contingut de potassi. El potassi és un mineral inclòs de forma natural en el nostre organisme i necessari per a un correcte funcionament del sistema nerviós. No obstant això, en certes malalties augmenta per sobre del seu nivell normal en sang i es corre el risc de sufir dolències cardíaques, més o menys greus si no es prenen les mesures oportunes.

Això fa necessari limitar els aliments de la dieta que són rics en potassi i usar diferents tècniques de preparació que permeten reduir la quantitat de potassi dels aliments com el remullo perllongat o la doble cocció.

El remullo perllongat: per ser el potassi un mineral soluble en aigua, podem sotmetre els aliments en remull, sense deteriorar ni disminuir el seu sabor, i sí reduir el seu contingut en potassi. Es recomana posar l’aliment en remull durant més de 10 hores, canviant l’aigua quantes vegades sigui possible. S’aconsella utilitzar aquest sistema amb llegums, patates (prèviament trossejades), conserves de verdures, conserves de llegums i productes congelats abans de ser cuinats.

La doble cocció: es tracta de donar dos bulliments en abundant quantitat d’aigua a totes les verdures, hortalisses, llegums i patates, canviant l’aigua després de la primera cocció. Aquest aigua s’ha de rebutjar sempre.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions