Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“El problema està en la freqüència i quantitat amb les quals prenem begudes lúdiques”

Carlos Casabona, pediatre, divulgador i escriptor

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dissabte, 01 de Agost de 2020

Imatge: Rubén García

“Un dia és un dia”, diu el refrany. I en un dia, també, bevem 428 kcal. “És una xifra estadística. Significa que moltes persones vindrien a prendre unes 600 o 800 kcal líquides i altres 200 kcal, o cap”, apunta el doctor Carlos Casabona, que se sap les xifres de memòria. Durant els últims dos anys, aquest pediatre i divulgador especialitzat en alimentació ha estat recopilant informació i dades sobretot tipus de begudes… i la nostra manera de beure. El resultat és un llibre —’Beure sense set’— que ha escrit al costat del dietista-nutricionista Julio Basulto i en el qual mostren de manera cristal·lina el tipus d’eleccions que fem i com influeix el que bevem en el nostre estat de salut. “La inversió publicitària de tot tipus de begudes insanes és d’una dimensió difícilment imaginable”, explica en aquesta entrevista, on també desvetlla per què no és rar trobar persones que rebutgen l’aigua tal com és: inodora, incolora i insípida. 

El llibre conté nombroses dades d’interès, que van des de les nostres preferències a l’hora de beure fins a l’impacte en la salut de cert tipus de begudes. De tot el que ha recopilat, quin ha estat la dada que més li ha sorprès?

En la carta d’una coneguda franquícia de cafès, tes i làctics en general, hi ha diverses begudes que aconsegueixen una quantitat absolutament insana de sucre i calories: més d’1.200 kcal que inclouen 125 g de sucre (31 terrossos!), beguda de civada o de soia o llet sense lactosa, que moltes vegades actuen com a cimbell, cacao i nata. Les assenyalem en el llibre perquè els consumidors en aquest tipus de franquícies o cadenes sol·licitin sempre la carta d’ingredients i valors energètics abans de demanar grandàries mitjanes i grans de molts tipus de begudes.

Quin és la beguda comercial més calòrica?

A més de les quals s’ofereixen en aquest tipus de franquícies, a nivell industrial podríem citar a les begudes excitants (mal cridades “energètiques”) en presentacions de 500 ml, la ingesta dels quals suposa la introducció de 300 kcal buides en una asseguda. D’altra banda, tenim a l’orxata i molts batuts de cacao amb similars concentracions de sucre (13-14 g/100 ml), el poder calòric del qual dependrà de la ingesta, doncs s’ofereixen des d’envasos “monodosis” de 200 ml fins a ampolles d’un litre. Si tenim set i ens servim dos gots, arribarem al mateix nombre de kcal que amb la llauna de beguda “energètica”.

Si un mira l’etiqueta d’un refresc zero o light, tots els valors nutricionals donen 0. Per què no s’aconsella prendre aquestes begudes? Quin és el problema, si no tenen sucre?

No eduquen en el sabor i això provoca que la persona que està desitjant deixar les begudes ensucrades no es desenganxi d’aquest desig de tenir aquest subidón de sabor dolç que provoca empremta a nivell cerebral. Així, encara que no begui “refrescs” ensucrats, és habitual que en la seva dieta entrin postres làctiques ensucrades, brioixeria o gelats per seguir tenint la dosi diària de “dolç” que el seu cos li reclama. D’altra banda, cada vegada hi ha més estudis que suggereixen que la seva ingesta provoca un major risc de mort prematura; fins i tot més que la de begudes ensucrades.

Carmen Cabezas, la sotsdirectora general de promoció de la Salut de la Generalitat de Catalunya, diu en el pròleg que limitar-se a beure aigua hauria de ser fàcil en el nostre entorn, però es torna molt complex a les mans de la indústria alimentària i les seves estratègies de màrqueting. Quines estratègies són aquestes?

La inversió publicitària de tot tipus de begudes insanes és d’una dimensió difícilment imaginable, tant en revistes, com en premsa escrita i digital, en xarxes socials, en els nostres mòbils, en radi, televisió… i envaeix el nostre camp visual en estacions, aeroports, gasolineres, centres de salut, hospitals i, en definitiva, a qualsevol carrer de qualsevol ciutat mitjançant marquesines, tanques publicitàries, autobusos tuneados…

Per què ens costa tant triar el senzill?

Ens costa triar el senzill perquè és impossible escapar al seu omnipresent, ben dissenyada i impactant publicitat. La contínua exposició als seus missatges normalitza el paisatge urbà, es fon amb ell, la qual cosa de manera inconscient condiciona a milers de consumidors a acceptar que el normal és beure, però no aigua de l’aixeta, que mai és anunciada, sinó qualsevol altre líquid que representi guanys als lobbies de les begudes industrials, coneguts en els estudis com “Big” Soda i “Big“Alcohol .

Per què veiem, amb cridanera freqüència, anuncis o articles que parlen de les bondats de la cervesa i el vi per a la salut?

Perquè les empreses que els venen solen tenir vincles amb els poders polítics, a més de patrocinar i finançar (en part o totalment) estudis en els quals hi ha clars conflictes d’interès en algun o varis dels seus autors. Referent a això cal citar a dos grans professionals: en primer lloc, al doctor Miguel Ángel Royo Bordonada, responsable de l’àrea d’estudis de l’Escola Nacional de Salut de l’Institut de Salut Carlos III, que descriu i denúncia tot aquest tipus d’estratègies en diversos treballs; i, en segon lloc, a l’advocat Francisco Ojuelos, que aborda tots aquests temes en el llibre ‘El Dret de la Nutrició’ i afirma de manera contundent que “és totalment injustificable que no hi hagi advertiments sanitaris en l’alcohol”.

L’aigua, ens deien a l’escola, és incolora, inodora i insípida. És possible que aquestes tres característiques no puguin “competir” amb les begudes de colors, de sabors i aromàtiques? Se’ns queda insulsa l’aigua enfront de l’enorme i variada oferta de begudes que tenim a la nostra disposició?

Indubtablement, l’elevada freqüència amb la qual s’ingereixen begudes amb sucre, edulcorants baixos en calories, amb minses quantitats de sucs de fruita, saborizantes, etc. produeix un condicionament de la conducta. Això es deu al gratificant estímul dolç que provoquen o al pessigolleig que proporciona el gas que porten moltes d’elles. Per això no és rar trobar nens, joves i adults que rebutgen l’aigua tal com és: inodora, incolora i insípida.

Hem de beure dos litres d’aigua al dia?

No. No “hem de” beure dos litres (uns vuit gots) d’aigua al dia. És un mantra orquestrat —fa uns 25 anys— des de la indústria que ven aigua embotellada. Aquest mantra ha aconseguit un èxit de proporcions siderals perquè sembla que alguna cosa tan saludable, meravellós i fisiològic ha d’ingerir-se en proporcions elevades i com més, millor. A la llum de la ciència, no és així i ho expliquem amb bons estudis a ‘Beure sense set’. La resposta, en definitiva, és molt simple, lògica i prosaica: beguem quan sentim sigueu, excepte en explicades excepcions que qualsevol persona coneix.

Podem hidratar-nos a través dels aliments?

Sí, sens dubte, podem hidratar-nos menjant. D’aquesta manera, hi ha moltes persones, entre les quals em trobo, que amb prou feines beuen líquids, perquè la seva alimentació està repleta de fruites i verdures, el contingut de les quals en aigua és molt elevat, gairebé sempre per sobre del 90 %. A més, si en comptes de sal amanim els plats amb herbes aromàtiques, contribuirem, en general, a no tenir massa sigueu. Qui no ha pres fora de casa una paella molt saborosa o una pizza repleta de formatge i ha estat tota la tarda amb set?

Els aliments hidraten igual de bé que l’aigua?

Molts aliments saludables poden complir perfectament la missió d’hidratar-nos. De fet, és el que la humanitat ha fet durant milers d’anys, quan no existien ni l’aigua corrent ni els supermercats: menjar fruita i hortalisses per hidratar-se, perquè no sempre els pous eren salubres ni tenien aigua.

Les begudes detox s’han posat de moda. Compleixen el que prometen?

Ni compleixen el que prometen ni són innòcues, i damunt castiguen la nostra butxaca, sobretot les que es venen a nivell industrial en kits amb ampolletes per consumir cinc al dia, diverses vegades per setmana. Hem trobat plans detox de cinc dies per la “mòdica” xifra de 147 euros.

Per què no són innòcues?

Perquè buscant una “detoxificación”, els consumidors de batuts detox poden ingerir massa àcid oxálico, substancia que està en elevades concentracions en verdures que no s’ingereixen crues en grans quantitats com a bledes, api, col, porros o espinacs. Aquestes són components habituals dels batuts o sucs detox, alguna cosa que pot tenir serioses repercussions en el nostre ronyó. També s’han descrit interaccions amb fàrmacs, alguna cosa perillós perquè solem ingerir al nostre país molts medicaments diàriament.

Ara hi ha begudes de cafè que es venen en llauna o got, fredes. Són bona alternativa al cafè “de tota la vida”?

Preferim els tes, cafès i infusions fredes sense sucre, preparades en el mateix establiment o a casa, com el cold brew, que les llaunes i begudes RTD o Ready to Drink, concepte que s’ha instaurat amb força en els lineals de tots els supermercats i fins i tot en les maquines de vending, ja que moltíssimes d’aquestes opcions porten bastant sucre o edulcorants sintètics. Les preparacions casolanes o ben elaborades en cafeteries, mentre siguin sense sucre, són opcions acceptables i refrescants.

Més enllà de l’obvi, com el botelló, existeix pressió social perquè beguem alcohol en les nostres sortides?

La publicitat de l’alcohol, sobretot de la cervesa, reforça la idea del senzill que és ser feliç en consumir els seus productes i el fàcil que resulta fer amistats en els esdeveniments que les marques patrocinen. L’acceptació social del consum de begudes fermentades, com el vi i la cervesa, fan la resta. Els joves que no beuen són considerats els aneguets lleigs del grup, els “tristos”, els “cenizos”, per la qual cosa molts adolescents són literalment empesos per aquesta pressió de grup per no perdre amistats o fins i tot poden arribar a pensar que és l’única manera que tenen per intimar amb altres joves. Aquests temes s’estan treballant a nivell multidisciplinari en molts centres socials, per oferir recursos culturals o esportius que puguin ser alternatives atrayentes a l’oci nocturn alcoholizado.

Quan socialitzem, entenem que és un moment divertit, de celebració. Ens permetem ser més indulgents amb el que mengem i bevem habitualment. Què podem demanar per beure que sigui sa i no resulti “avorrit”?

Encara que pugui semblar que en el llibre solament parlem de begudes insanes, en ell hi ha un predomini clar de missatges amb ofertes interessants. Dediquem un 60 % a begudes que no condicionen problemes de salut amb una ingesta normal. Entre elles, desenes de diferents tipus de cafè, te, mat, infusions d’herbes, begudes vegetals interessants, sucs de tomàquet, làctics no ensucrats, gaspatxos, salmorejos, aigua mineral, aigua saborizada, sopes…

Sopes?

Sí. És molt corrent prendre una sopita calenta en una terrassa en països com Holanda i Bèlgica.

I per als nens? Com manegem la situació “vull un refresc”?

Així, d’entrada, seria millor un aigua saborizada que no porti ginseng o guaraná, ja que actualment s’estan difuminant les fronteres entre els diferents tipus de begudes. Però si de debò és un moment que mereix la pena celebrar i no ens passem tots els caps de setmana brindant per l’amistat, la paternitat o qualsevol altra condició humana que se’ns ocorri, se’ls pot oferir el que més els vingui de gust i gaudir-ho, però sent conscients que hi ha opcions menys insanes que unes altres.

Trobem moltes ocasions per celebrar…

Aquí està el problema, en la quantitat i freqüència de les “celebracions”. Des del divendres a la tarda fins al dilluns al matí, tenim dos dies i mitjà: més d’un terç de la nostra vida i de la dels nostres nens.

Quin seria una periodicitat acceptable?

Pinso sincerament que la setmana és una mala mesura de temps per distribuir les ingestes lúdiques, siguin begudes o menjars. Caldria proposar la quinzena… o la mensualitat; és a dir, prendre alguna cosa lúdic, encara que no sigui molt saludable, una vegada cada 15 dies o cada mes.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions