Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El risc de prendre vitamines sense control

La tirada per sentir-se millor o prevenir malalties cròniques condueix a un consum de vitamines, en ocasions irracional, que pot ser perillós

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 28 de Març de 2012

Primavera, astènia i suplements vitamínicos conformen el trípode en el qual se sustenta el negoci de moltes farmàcies, parafarmàcies i herbodietéticas. La sensació de cansament, esgotament i malestar que acompanya a moltes persones durant el canvi estacional els condueix a ser propensos a un ús de vitamines i minerals, en ocasions irracional, per combatre la flojera. D’altra banda, l’interès per sentir-se millor o per prevenir malalties cròniques en anys esdevenidors anima a prendre vitamines i minerals sense mesurar ni els requeriments ni el risc d’un potencial excés.

Imatge: tinpalace

Hi ha constància que prendre massa quantitat de determinats nutrients, com les vitamines liposolubles o certs minerals, encara que s’embenen sense recepta i semblin inofensius, pot ser contraproduent en certes situacions de salut i para determinades persones. Si es fuma, no convé prendre suplements de betacaroteno sintètic, encara que tinguin acció antioxidant, ni tampoc si la dona està embarassada, encara que pretengui guanyar color en la pell perquè accelera el bronzejat. També pot ser contraproduent prendre suplement de vitamina D o calci durant els mesos d’estiu, excepte indicació mèdica expressa.

L’excés de vitamines comporta un risc

L’excés de suplements sintètics de vitamines A, I, D i K, solubles en greix, es pot acumular en els dipòsits grassos de l’organisme i generar toxicitat

Complement a la dieta. Aquesta ha de ser la premissa amb la qual s’usin les pastilles, càpsules o píndoles de vitamines i minerals. I sempre des de la seguretat d’una necessitat real o la proposta per part del nutricionista, el metge o l’especialista sanitari després d’haver estudiat amb deteniment els símptomes que poden derivar-se d’aquestes deficiències.

Fins i tot algunes vitamines i minerals, que a priori semblen imprescindibles per a la vida, i ho són, poden provocar toxicitat si es prenen a l’excés, si es combinen amb certs medicaments, segons la condició física i de malaltia de qui els prengui, o la situació fisiològica que travessi la persona.

Entre les vitamines, les més problemàtiques són les liposolubles A, I, D i K, que per la seva condició de ser solubles en greix, es poden acumular en els dipòsits grassos de l’organisme i generar toxicitat.

  • Betacaroteno i vitamina A sintètics. Un consum descontrolado de vitamina A i el seu precursor natural, el betacaroteno sintètic, pot provocar a llarg termini efectes nocius en els òrgans que metabolizan la vitamina A, com l’ull i l’os/os. El seu ús es generalitza, sobretot, entre el públic femení i en els mesos propers a l’estiu per potenciar el bronzejat. Encara que s’ha avaluat l’eficàcia de la ingesta de complements de betacaroteno no natural en la protecció solar enfront de les cremades amb resultats molt interessants, hi ha grups poblacionals de risc als quals no els convé prendre-les. La ingesta extra és per a la salut de les persones fumadores, i el seu consum en quantitats elevades durant l’embaràs s’associa a un major risc de malformacions fetals. Les autoritats sanitàries adverteixen a les dones embarassades que no consumen més de 3.000 micrograms/dia (American Pediatric Association) o 3.300 micrograms/dia (Departament de Salut de Regne Unit).

  • Vitamina I. En els mesos esdevenidors, en farmàcies, parafarmàcies i tendes d’herbodietética ressorgirà la presència de butllofes i càpsules de vitamina I antioxidant amb efecte de protector solar. No obstant això, està encara per demostrar si la ingesta oral d’aquesta vitamina s’associa a una major concentració en la pell, per demostrar una fotoprotección activa, segura i eficaç.

  • Vitamina D i calci. Un consum elevat i mantingut de vitamina D activa (colecalciferol) pot provocar efectes seriosos per l’elevació plasmàtica de calci, amb conseqüències severes com a elevació de la tensió arterial, calcinosis o calcificació de teixits tous com a ronyons, pulmons o enduriment de les parets arterials. En ser la vitamina D fabricada pel propi cos gràcies a l’acció sobre la pell dels rajos solars, és prudent no prendre complements de vitamina D durant els mesos d’estiu, quan hi ha major exposició al sol, excepte indicació mèdica expressa.

FOLATOS I VITAMINA B12: EN EQUILIBRI

Els complements de folatos, usuals entre les dones embarassades, almenys durant el primer trimestre, poden emmascarar una anèmia megaloblástica per dèficit de vitamina B12. La tendència en la recomanació mèdica actual per a les embarassades pansa per prendre un complement combinat que porti la quantitat diària recomanada d’àcid fólico i vitamina B12, i fins i tot, iode. La població anciana també és un grup de risc de dèficit de B12, com a resultat de la gastritis atrófica pròpia de l’envelliment, que es pot agreujar si solament es prenen suplements de folatos.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions