Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El suc de taronja, perd vitamina C si no es beu de seguida?

Existeix la creença que la vitamina C es perd a gran velocitat una vegada que s'espremen les taronges, però en realitat triga molt més del que es creu a desaparèixer del suc

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 15 de Octubre de 2014

Per a la major part de la població, parlar del suc de taronja és parlar de vitamina C. No és l’única vitamina que té, encara que sí és una important font d’ella. No obstant això, existeix la creença que la vitamina C del suc de taronja es perd a gran velocitat. “Beu-te el suc ara, que està recentment espremut”. “Si trigues molt a prendre-ho, es quedarà sense vitamines”. Qui no ha sentit (o dita) alguna vegada aquestes frases? Les afirmacions són bienintencionadas, sens dubte. Però la pregunta és si són certes. És veritat que el suc es taronja perd vitamina C amb tanta rapidesa o es tracta d’una altra “llegenda nutricional”? En aquest article s’aborda aquesta i altres qüestions relacionades amb el suc de taronja i la seva vitamina C.

Imatge: andriuXphoto

Vitamina C del suc de taronja

La vitamina C es conserva en el suc fins a 12 hores després d'esprémer la taronja

Moltes persones es beuen el seu suc de taronja immediatament per evitar que es perdi la vitamina C, però existeixen dades que permeten que ens relaxem i ho prenguem amb calma.

Segons va justificar al setembre de 2002 la doctora Patricia Murphy en la revista Journal of The American Dietetic Association, encara que la vitamina C (àcid ascòrbic) s'oxida amb rapidesa si es deixa el suc de taronja a temperatura ambienti, la substància que es genera, denominada àcid dehidroascórbico, segueix tenint les mateixes propietats de la vitamina C.

La informació més recent sobre aquest particular prové d'una revisió publicada aquest any en la Revista Espanyola de Nutrició Humana i Dietètica. En ella es reconeix que "existeix la falsa creença que la vitamina C del suc de taronja propietari és poc estable" i s'indica, a més, que perquè es produeixi una disminució considerable d'aquesta vitamina cal recórrer a "condicions extremes", com escalfar el suc a 120 ºC. Quant a l'efecte del temps sobre la vitamina, aquesta mateixa revisió assenyala que "la vitamina C es conserva perfectament en el suc fins a 12 hores, encara que el sabor pot tornar-se més amarg".

És imprescindible prendre la vitamina C a partir del suc de taronja?

Una vegada aclarit que la vitamina C del suc de taronja no desapareix en un instant, té sentit preguntar-se quin és la ingesta real de vitamina C per part de la població espanyola i si s'està davant una situació preocupant que justifiqui insistir en el consum de sucs de fruites.

Imatge: CONSUMER EROSKI

La nostra ingesta de vitamina C la va estimar l'enquesta ENIDE, duta a terme en una mostra representativa dels adults espanyols. Aquest sondeig, coordinat en 2011 per l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN, avui dia denominada AECOSAN), va observar que multipliquem entre dues i quatre vegades les ingestes aconsellades de vitamina C. Els aliments que més contribueixen al nostre consum són les fruites i derivats, a més de les verdures, hortalisses i derivats. Aquests dos grups d'aliments aporten el 79% de la vitamina C que prenem encara que, tal com detalla l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), les recomanacions d'ingesta de vitamina C es poden cobrir "fàcilment" amb una dieta saludable.

L'elevat consum de vitamina C a Espanya no suposa un risc d'excedir els límits de seguretat de la vitamina (excepte si alhora es prenen suplements de vitamina C). Així, l'enquesta ENIDE apunta que "el risc d'efectes adversos per excés de vitamina C, als nivells d'ingesta de la població en general, és molt baix".

Els sucs i la seva possible contribució a l'excés de pes

En tot cas, prendre tanta vitamina C no aporta beneficis addicionals, per la qual cosa és moment d'aclarir si beure sovint suc de taronja pot suposar un risc per a la salut poblacional.
Existeixen dubtes, en l'àmbit sanitari, de si un consum habitual de sucs, encara que siguin casolans, pot traduir-se en un major risc de patir excés de pes o diabetis, tal com va abordar l'article 'Sucs de fruita casolans o "100%": són equivalents a la fruita fresca?'.

L'any 2013, després de la publicació d'aquest article, tant la Universitat d'Harvard com l'American Institute for Cancer Research van aconsellar limitar la ingesta de sucs a un màxim d'un got petit aldia . En el mateix any, dos estudis van observar relació entre la ingesta de sucs i el risc de patir excés de pes o diabetis tipus 2.

A manera de conclusió, no hem de preocupar-nos per la vitamina C del suc de taronja, atès que ni es perd en uns minuts, ni presentem manques de la vitamina. No obstant això, encara que no hi ha dubte que un suc de taronja és un plaure per al paladar, sí convé recordar que és millor no prendre sovint sucs de taronja, siguin o no casolans, perquè això pot relacionar-se amb l'increment de pes o amb el risc de patir diabetis tipus 2.

Etiquetas:

fruta-ca suc vitamina

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte