Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El tahini, deliciosa pasta de sèsam

La sana barreja d'ingredients, llavors de sèsam i oli d'oliva o girasol, fa del tahini un aliment cardiosaludable

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 26deGenerde2009
Img tahini Imatge: M

ImgImagen: M

El tahini és un dels nous productes o noves receptes que es va introduint en la nostra gastronomia. La saludable barreja d’ingredients converteix al tahini en un aliment que cal tenir en compte per elaborar desdejunis, esmorzars o berenars i, fins i tot, entrants cardiosaludables. La riquesa en àcids grassos insaturats de les llavors de sèsam unida al seu contingut en sesamol, component antioxidant, expliquen les seves virtuts nutricionals.

L’aspecte negatiu per a la salut deriva del potencial alergénico de les llavors de sèsam, que provoquen una al·lèrgia alimentària la incidència de la qual està augmentant en els últims anys.

Saludable condiment

Les llavors de sèsam contenen gairebé la mateixa proporció d’àcid oleic que de linoleico

El tahini és una suggeridora crema que s’elabora molent amb cura les llavors de sèsam -també anomenat ajonjolí- i barrejant-les amb oli i una mica d’aigua fins a aconseguir una emulsió. Aquesta crema és típica de la gastronomia dels països de l’est d’Europa, on es consumeix com a acompanyament de diversos plats o com a aperitiu, en estendre la pasta sobre coques de pa o pa torrat, com a alternativa a la mantega. El seu sabor és pronunciat i s’assembla al de la fruita seca.

Al nostre país, a pesar que el tahini no és molt conegut en la gastronomia tradicional, constitueix un recurs útil en la cuina vegetariana, i permet variar el sabor, la presentació i el caràcter de plats diversos. Les llavors de sèsam contenen gairebé la mateixa proporció d’àcid oleic (monoinsaturado) que de linoleico (poliinsaturado). Depenent de l’oli que s’usi per aconseguir l’emulsió, el tahini serà més ric en greix insaturat (si s’afegeixen olis de llavors: girasol, blat de moro o soia) o monoinsaturada (oli d’oliva); però, en qualsevol cas, en olis saludables.

A més, les llavors de sèsam contenen un antioxidant natural, el sesamol, que fa que tant l’oli de sèsam com el tahini elaborat amb les llavors siguin productes molt estables i no s’enrancien ràpid. En qualsevol cas, la crema té una quantitat elevada de greix, i de calories, ja que aporta unes 600 calories per 100 g de producte. No obstant això, pels seus components saludables, es presenta com un substitut perfecte a la mantega, al formatge o a les margarines.

Tahini casolà

El tahini és un preparat fàcil d’elaborar. Si es decideix fer tahini casolà els passos són pocs i molt bàsics. En primer lloc, es torren una mica les llavors de sèsam en una paella sense oli o s’esparcen bé en una safata i es torren en el forn, entre tres i deu minuts, depenent de la quantitat, removent sovint fins que es percebi la seva fragància.

Una vegada torrades les llavors, es trituran amb delicadesa i es va afegint aigua a poc a poc fins a aconseguir una emulsió amb la textura desitjada, més o menys espessa, segons la preferència. L’últim procés és afegir sal, sense abusar, perquè la recepta resulti saludable a més d’agradable al paladar. Hi ha els qui afegeixen a aquesta pasta suc de llimona, la qual cosa dona com resultat una variant de sabor suau i delicat. Admet múltiples condiments que li donaran el caràcter a la crema, segons s’afegeixi all en pols o picat molt fi, pimentón dolç o picante o julivert, entre uns altres.

Si el tahini es combina amb suc de llimona, alls i cigrons s’obté una pasta anomenada humus, una espècie de paté de cigrons la presència dels quals és freqüent en els menús vegetarians.

AL·LÈRGIA Al SÈSAM

ImgImagen: Krissa Cavouras
La creixent ocupació de les llavors de sèsam com a ingredient de diversos productes (galetes, cremes de xocolata, brioixeria, rebosteria i aperitius dolços i salats) pot estar associat a un major nombre d’al·lèrgies alimentàries, donada la seva capacitat alergénica. En 2005, una recerca realitzada des del Department of Food Science and Human Nutrition, and Nutritional Immunology Program, de la Universitat Estatal de Michigan (EUA), va trobar un nombre d’informes sobre l’al·lèrgia al sèsam, a tot el món, notablement superior en els últims cinc anys.

Des del punt de vista clínic, es diferencien dues formes principals per a aquesta al·lèrgia alimentària: la hipersensibilitat immediata que sovint provoca anafilaxia sistèmica (la manifestació al·lèrgica més greu que afecta a diversos òrgans); i la hipersensibilitat retardada a compostos com la lignina present en l’oli de sèsam, l’expressió clínica del qual sol ser la dermatitis de contacte. Donada la gravetat de la reacció al·lèrgica, convé revisar amb atenció la llista d’ingredients i l’etiqueta dels productes en cas de sospitar al·lèrgia a aquest aliment.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions