Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El te verd

Les múltiples propietats saludables que se li atribueix al te verd enfront de la resta, resideixen en el seu particular procés de fabricació
Per maitezudaire 20 de juliol de 2001

Origen i història:

El te verd és una de les begudes més antigues del món i el seu origen i història són una miqueta curiosos. Durant segles, el te verd o negre, va romandre com la beguda de preferència als països asiàtics. No va ser fins al segle XVI que els exploradors europeus i comerciants van popularitzar el te en occident. Llavors era caríssim. Rússia es va convertir en un important país de pas per al transport de te. Actualment, és la segona beguda més consumida mundialment després de l’aigua.

El te verd és consumit majoritàriament als països asiàtics (la Xina, el Japó i l’Índia). En aquests països, el te significa benestar, harmonia, bellesa, serenitat i es converteix en un ritual. la Xina és el principal productor del te verd.

Característiques:

El te verd procedeix de la mateixa planta que el te negre (Camellia sinensis), i s’obté assecant les fulles per acció del vapor (sistema japonès) o per l’escalfament (sistema xinès). Aquests processos gairebé no alteren la seva composició química. Les fulles del te verd no es deixen fermentar després de collit i abans del procés d’assecat, perquè retingui els ingredients actius de la planta (polifenoles). Els polifenoles són essencials en la fisiologia de les plantes, per a la pigmentació, creixement, reproducció i protecció contra plagues. Alguns dels polifenoles depenen de la llum solar, per tant, es troben en major concentració en les fulles i parts externes de la planta. Molts d’ells han estat estudiats en la prevenció del càncer per la seva capacitat antioxidant. Entri ells es troben: flavonas, isoflavonas, flavonoides, catequinas i taninas. El contingut de polifenoles vària en les diferents plantes. El te verd conté quatre polifenoles, comunament anomenats catequinas.

Varietats i tipus de te verd:

Existeixen nombroses varietats de te verd, totes elles molt populars a la Xina i el Japó. Les més conegudes són: –El Lung Ching: És la varietat més famosa i significa Pou del Drac. Dolç i daurat, és una beguda habitual per als monjos, que el porten utilitzant durant centenars d’anys per a aclarir la ment i calmar els nervis. -El Bancha: S’extreu de la tija de la planta del mateix nom. Sap lleugerament a fenc. –El Gunpowdwer: Es bull amb menta i sucre i és popular al Marroc, on s’enrotlla en boletes, que s’obren amb l’aigua calenta. És agredolç.

-El Sencha: És molt popular al Japó, té color groc i sap a verdures. -El Matcha: El seu poder refrescant és molt benvolgut pels japonesos, que ho serveixen espumós en la cerimònia del te. -El Gyokuro: El seu sabor d’herba tallada ho ha fet molt popular al Japó.

-El Pi El Chun: Té una curiosa aroma a fruites dels arbres fruiters que creixen al seu voltant. Les petites espirals de les seves fulles enrotllades a mà, li atorguen el nom, que significa caragol verd.

El procés de fabricació del te verd, pas a pas:

La importància que se li atribueix al te verd quant a les seves propietats saludables enfront de la resta de tes, resideix en el seu procés de fabricació. Les fulles no fermentades al sol contenen un major número de polifenoles. El procés de fabricació és el següent: 1) Immediatament després de recol·lectar les fulles s’emporten a la fàbrica. Es couen al vapor o per acció d’aire calent per a detenir el procés d’oxidació dels enzims i conservar més catequinas. Aquí és on trobem la diferència del te verd respecte a uns altres tipus de te. 2) S’enrotllen les fulles sobre plaques o safates calentes per a reduir el contingut d’humitat. 3) Es retorcen les fulles, per a adaptar el contès d’aigua. 4) Es deixen assecar i s’envasaan les fulles del te.

Valor nutritiu:

Entre els seus components destaca el fluor pel que són constatables els seus beneficis sobre la placa dental. A més de fluor, entre els minerals es troben el calci, el potassi i el magnesi, i entre els seus components vitamínics, especialment vitamines del grup B (amb un important paper en el funcionament del sistema nerviós) i provitamina A.

Avantatges i inconvenients del seu consum:

Els seus components antioxidants (polifenoles) li atribueixen diverses propietats saludables a aquesta planta: – Protegeix a l’organisme enfront de l’acció nociva de les substàncies oxidants i les radicals lliures que afebleixen al sistema de defensa natural del cos, i acceleren el procés d’envelliment. – Contribueix a regula els nivells de colesterol, ajudant el cos a absorbir menys grassa i excretar més. – Evita la formació coàguls en la sang, ja que inhibeix una substància alliberada per les plaquetes, el tromboxano, que provoca que les plaquetes s’uneixin formant blocs (trombes). – Prevé contra la formació de càries, a causa del seu contingut de fluorur. – Exerceix un important efecte diürètic en la mesura que la seva ingestió ajuda a l’eliminació de líquids. – El seu baix contingut calòric el converteixen en una bona alternativa a les begudes gasificades i ensucrades, especialment recomanable per als qui s’avorreixen per haver-se de que cenyir al consum d’aigua. – Contribueix a la hidratació de la pell atès que permet l’oxigenació de les cèl·lules i dels capil·lars. – Certs components del te, els tanins, que li confereixen el característic sabor amarg, tenen efecte astringent, per la qual cosa el seu consum està aconsellat en cas de diarrea. – Com el cafè, el te és una bona beguda estimulant que contribueix a buidar la ment i a despertar a l’organisme quan més li costa reaccionar (al matí, després de la sobretaula…); encara que si el consum és desmesurat, acaba crispant els nervis.

No obstant això, no tot són avantatges. El te conté una substància que impedeix l’aprofitament orgànic de la vitamina B1. Per això, els grans bevedors de te poden arribar a patir deficiència d’aquesta important vitamina per al sistema nerviós. D’altra banda, el te verd té l’inconvenient de dificultar l’absorció de ferro present en els aliments, per la qual cosa el seu consum no estaria indicat en cas d’estar travessant un procés anèmic.

Com preparar la millor tassa de te:

La infusió té la seva importància. Les catequinas del te verd són solubles en aigua, i el grau d’extracció d’aquestes depèn del temps de contacte de les fulles en aigua. Per això, per a aprofitar al màxim les propietats de qualsevol te el millor és fer una infusió llarga, de cinc o deu minuts. Amb això s’aconsegueix un te menys aromàtic i més aspre, just el contrari del que es planteja qui degusta i assaboreix el te, però no sempre salut i gastronomia van unides. L’aigua és el factor que determinarà l’aroma i sabor del te. L’aigua mineral sol ser la més indicada. Amb aigua clorada no surt un bon te; aquesta ha de bullir 2 o 3 minuts per a eliminar-se el clor. L’aigua tova és preferible a la dura, doncs el calci “espessa” el àcid tánico contingut en el te. El te verd no s’ha de preparar amb aigua bullint, ja que sortiria massa amarg. Per tant, ha d’abocar-se en la tetera amb les fulles just abans de començar a bullir, o en cas que hagi arribat al punt d’ebullició, s’ha de deixar refredar un instant abans d’abocar-la en la tetera. Una bona tetera ha de tenir la pàtina que li dóna una ocupació freqüent, perquè millora el sabor. La tetera ha d’estar reservada només per al te. No cal rentar-la, basta aclarir-la, ja que el sabó o el detergent dissoldrien la pàtina i possiblement espatllarien el següent te. La tetera s’escalfa amb una mica d’aigua bullint, que es fa girar en el seu interior, es tira i es deixa assecar abans d’abocar en ella l’aigua per a la infusió. Llavors s’introdueix una cucharadita de te rasa (2 grams) per tassa, s’aboca l’aigua calenta i es tapa la tetera. Els coladors de te deixen de ser bons quan se’ls tanquen els orificis, ja que impedeixen que l’aroma s’expandeixi. Les fulles de te verd s’han de deixar reposar en aigua entre 1 i 3 minuts com a mínim perquè es despleguin les aromes, però poden deixar-se en infusió fins a 5 minuts. Com més temps es deixin reposar, més pronunciat serà el sabor amarg. Es pot prendre al natural o edulcorat. El sucre augmenta alguna cosa l’aroma, i en canvi la mel el desvirtua. Hi ha qui afegeix llimona o un núvol de llet.

Criteris de qualitat en la compra i conservació:

La qualitat del te depèn de la cura conferida durant la recol·lecció. Al Japó i la Xina els tipus especialment fins es recullen només amb guants. Les fulles més joves dels arbustos donen el millor te: orange pekoe (de fulles primes i cultiu lent) i flowery, que conté brots que en l’elaboració s’han tenyit de platejat o daurat, el que es diu tips (puntes). Les fulles més velles, de menor qualitat, subministren pekoe i pekoe souchong. La majoria del te d’exportació és de primera qualitat. Per a una bona conservació d’aquesta planta, convé saber que el te atreu fortament la humitat. Per això ha d’emmagatzemar-se acuradament en un lloc fresc, i els recipients han d’estar hermèticament tancats. El te verd es pot aconseguir en supermercats, botigues especialitzades en productes naturals i altres establiments i ara també en el internet, directament de companyies que ho produeixen a la Xina i el Japó.