Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El teu fill no vol desdejunar? No li forcis, millora el desdejuni

Planificar el desdejuni, triar aliments amb millor perfil nutricional i crear un ambient distès són claus per convertir els matins al millor moment del dia

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 07 de Setembre de 2016

Si el seu fill s’aixeca sense ganes de menjar o de beure, no és recomanable que li forci, encara que s’hagi dit mil vegades que el desdejuni és molt important i que no pot anar al col·legi sense prendre gens. L’estratègia, en canvi, consisteix a millorar el desdejuni: des del tipus d’aliments que s’ofereixen fins al temps que se li dedica a gaudir-los. També, a revisar alguns hàbits -com les hores de descans previ- i contemplar altres opcions, com el “desdejuni en diferit”. En el següent article s’expliquen amb detall aquestes qüestions.

Imatge: TatyanaGl

En moltes llars, el moment del desdejuni es transforma en una batalla mañanera a contrarellotge. D’un costat, els pares que intenten alimentar als seus fills i aconseguir que arribin a temps al col·legi. De l’altre, els nens que desdejunen amb desgana o, fins i tot, es neguen en rodó a menjar.

El que pot succeir és que, en aquests casos, el petit s’hagi aixecat amb poc temps per buidar-se, endreçar-se, vestir-se, preparar la motxilla i asseure’s amb tranquil·litat en una taula neta i ordenada en la qual hi ha altres membres de la família somrients i amb ganes d’establir una animada conversa, que ja han començat a servir-se perquè hi ha un preciós bol amb fruita, llista per menjar, en el seu interior. La següent imatge és un exemple. Prou tallar diferents tipus de fruita fresca per omplir la taula de colors i sabor. És molt fàcil que el nen triï d’allí les que més li agradin.

Imatge: Dream79

Segurament, en veure la foto, molts lectors pensaran que això no és l’habitual. “Sempre ens aixequem a correcuita”, “al nen solament li ‘entren’ un got de llet amb cacao i quatre galetes” o “no tenim cap fruiter sobre la taula de la cuina perquè no li fa cas i la fruita acaba espatllant-se” són frases (i situacions) molt més freqüents. Potser sigui hora de canviar una mica els hàbits i fer-se algunes preguntes. Donem exemple? Els nostres fills ens veuen menjar fruita a qualsevol hora?

El desdejuni podria ser un lloc de trobada, un moment per organitzar i preparar en família tot el que el nou dia oferirà a cadascun. És més important per als nens passar uns minuts de diversió tots reunits i tenir l’ajuda dels pares o els germans majors, que menjar o beure alguna cosa abans d’anar al col·legi tan sol perquè els “experts” diuen que així rendiran més o no sofriran de sobrepès, afirmacions ambdues molt discutibles doncs no s’ha demostrat que siguin certes.

Planifica el desdejuni

I llavors? Potser calgui començar a preparar el desdejuni la nit anterior. Si el sopar no ha estat excessiva i el nen es fica al llit a una hora prudent (en molts països europeus, sobre les 7-8 de la nit a l’hivern), i no a l’hora que marquen les cadenes de televisió, és més que probable que s’aixequi descansat i amb ganes de desdejunar el que li posin per davant que, és clar, ha de ser saludable.

Per exemple? Qualsevol aliment que sigui “de debò”: des d’un bol d’arròs amb verduritas fins als macarrons que van sobrar el dia anterior, o un ou regirat recentment fet amb una mica de pa integral untat amb tomàquet, seguint per fruita variada i acabant per un iogurt amb fruita seca o civada en el seu interior.

No han de prendre cereals de desdejuni i galetes? Encara que molts envasos d’aquests productes assenyalin que són saludables, els donen energia i tenen vitamines i ferro, que els faran créixer i que són idonis per al desdejuni de tots els dies, no cal perdre de vista que el pa, la civada, l’arròs i els macarrons també són cereals. De fet, són cereals menys processats i més interessants des del punt de vista nutricional, especialment si són integrals.

Aquest punt és molt important perquè el que hi ha en aquestes caixes adornades amb atractius dibuixos infantils ja no són cereals saludables, sinó que han estat transformats -hiperprocesados- de tal manera que s’han convertit en una mica més semblat a llaminadures que a veritables aliments. Són productes dolços que han enganxat a milions de menors (i pares), amb l’excusa “oficial” que cal prendre cereals en el desdejuni.

Per això, no és necessari obligar a un nen a menjar res més aixecar-se si no té gana. En molts casos, en convidar-los a prendre aquestes llaminadures disfressades d’aliment saludable, les acceptaran de molt bon grau però tindran apetit de nou en poc temps i desdejunaran dues vegades en menys de tres hores. Això, en la majoria de les ocasions, no és necessari i pot contribuir a un futur sobrepès.

El desdejuni en diferit

El que succeeix amb freqüència és que els petits prenen un desdejuni “diferit”: en comptes de desdejunar a casa a les 8:30 hores, ho fan a les 10:30 o a les 11:00 hores al pati del col·legi.

Per això, si el nen decideix “desdejunar” en el col·legi, cal pensar també en clau saludable i oblidar-se de posar-li brioixeria, sucs o làctics ensucrats, entrepans d’embotit (pernil, fuet, fiambre de gall dindi, salsitxó, salami…). La recerca en alimentació ha avançat i en l’actualitat ja se sap que no són aconsellables per al dia a dia.

Millor, preparar un bocata de pa integral amb alguna d’aquestes opcions: humus i llavors de carabassa; guacamole amb dues rodanxes de tomàquet; tires de pebrot vermell i ametlles; formatge fresc amb tires de pastanaga; ou dur en rodanxes amb dues hojitas d’enciam i tomàquet; sardines o salmó esmicolat i sense espines… Hi ha centenars de combinacions amb elements vegetals, fruita seca, peix o formatge, que es poden anar seleccionant cada dia. Silvia Romero, dietista-nutricionista, explica aquí moltes opcions vàlides sobre desdejunis i berenars infantils. I els dietistes Julio Basulto i Juan Revenga expliquen com són els seus desdejunis en aquesta aquesta animada conversa radiofònica amb Jesús Soria.

Una altra opció per a un desdejuni “diferit” seria el táper, ja que permet oferir fruita tallada i preparada per menjar. El contingut del bol posat a la foto al principi de l’article pot ser traslladat al táper sense cap problema. Això sí, en això cal posar-se d’acord amb el menor perquè el que hi hagi dins coincideixi amb els seus gustos. Les escombraries dels col·legis estan repletes d’entrepans gairebé sencers i de fruita que no s’ha tocat. Si el nen és grandecito, posar en la motxilla una peça de fruita portarà menys temps i és una opció igual de saludable.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions