Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El turbot, quines propietats té i com aprofitar-les al màxim?

El turbot té múltiples propietats nutricionals beneficioses per a la salut, que poden aprofitar-se més segons el tipus de cocció

Img rodaballo listp Imatge: BocaDorada

El turbot és un tipus de peix molt benvolgut, que es classifica com un dels millors del mar i dels més saborosos. Viu en els fons marins del Mediterrani, en el Cantàbric i en l’oceà Atlàntic, encara que també pot conrear-se en piscifactories. És de forma plana, color marró i de pell dura sense escates visibles. La seva carn és blanca, saborosa, fina, ferma i té múltiples qualitats nutricionals. Per tot això, el valor del turbot al mercat es cotitza a l’alça. A continuació, s’explica quins són les seves propietats, com realçar-les i quines coccions milloren el seu sabor.

Img rodaballo
Imatge: BocaDorada

Propietats nutricionals del turbot

El contingut gras del turbot oscil·la entre el 2% i el 5%

El turbot és un peix blanc catalogat com semigraso. Segons l’època de l’any, redueix el seu contingut gras inicial, encara que en general oscil·la entre el 2% i el 5%. En la seva composició destaca l’elevada presència de vitamina B9 -en major quantitat que en la resta de peixos- i les vitamines B12, B2 i B3. Les proteïnes de bona qualitat representen un 17% del seu pes total.

En ser un peix originari d’aigües marines, té una elevada quantitat de minerals. Entre ells, destaquen el iode, magnesi, seleni, potassi, fòsfor i sodi. Les seves propietats nutritives fan d’aquest aliment un peix saludable i exquisit, reconegut a tot el món per ambdues qualitats. A més, les seves poques calories i la seva fàcil digestió ho converteixen en un ingredient perfecte per a dietes d’adelgazamiento i per a les persones amb digestions difícils.

Entre els seus nutrients, destaquen:

  • Seleni: protegeix l’organisme contra malalties cardiovasculars i estimula el sistema immunològic. Aquest element és també un antioxidant, retarda l’envelliment cel·lular.
  • Iode: afavoreix el funcionament dels teixits nerviosos i musculars, també millora el sistema circulatori. És un element indispensable per al bon funcionament de la glàndula tiroïdal.
  • Magnesi: important element que ajuda a millorar la musculatura, a recuperar el to muscular i neuronal. Afavoreix la transmissió dels impulsos nerviosos i la contracció i relaxació muscular. Reforça el sistema ossi i la dentadura, actua com vasodilatador i augmenta la producció de glòbuls blancs en benefici del sistema immunitari.
  • Vitamina B9: coneguda com a àcid fólico, és una vitamina molt important per a la correcta formació de les cèl·lules sanguínies, redueix la possibilitat de defectes en el tub neuronal del fetus, per la qual cosa és recomanable per a dones embarassades. Prevé també la formació de tumors i estimula els àcids digestius.
  • Vitamina B3: ajuda a mantenir la pell i la mucosa digestiva sanes i col·labora en el bon estat del sistema nerviós.
  • Vitamina B12: afavoreix la síntesi de neurotransmisores, ajuda en la conversió d’àcids grassos en energia, col·labora en el bon funcionament del sistema immunitari i és necessària per al metabolisme de la vitamina B9, l’àcid fólico.
  • Com realçar les qualitats del turbot

    Hi ha molts trucs per preparar el turbot i potenciar al màxim el seu sabor, així com mantenir intactes les seves propietats nutritives. L’idoni és consumir el peix el mateix dia que es captura o l’endemà. En aquest cas, n’hi ha prou amb guardar-ho en la nevera embolicat perquè no es ressequi amb l’aire de la refrigeració.

    Un aspecte determinant d’aquest peix és la seva cort: segons com es faci, la manera en què es netegi i les parts que se seleccionin, el seu sabor pot variar d’intensitat i ser més o menys bo. L’apropiat és comprar la peça sencera i filetejar-la en quatre peces sense espines. Per això, és aconsellable que els corts els realitzi un expert.

    Quant a la seva composició nutricional, destaca la vitamina B9, important per a la correcta formació de cèl·lules sanguínies i per a la prevenció de l’anèmia. No obstant això, aquesta és sensible a la calor, igual que la resta de vitamines del grup B, que durant la cocció es redueixen amb facilitat. La calor destrueix gran part de les vitamines del peix: sigui el que sigui el seu processament -rostit, fregit, al vapor o bullit-, en menor o major mesura, és inevitable l’afectació.

    Al seu torn, el turbot és un peix que absorbeix molt oli en les fritades. Per això, la seva quantitat calòrica final després d’aquest procés pot ser molt major. La millor opció és cuinar-ho al forn o al vapor ja que, malgrat les pèrdues inevitables per la calor, les peces mantenen una textura compacta i ferma, a més del sabor del turbot de manera natural. S’ha d’evitar un excés de cocció, en qualsevol tipus de procés culinari, ja que la carn pot perdre el gust i la melosidad.

    Turbot: coccions que milloren el seu sabor

    • Cocció al forn: s’aplica a la majoria de peixos. S’ha de coure amb el forn molt calent i amb el turbot ja net i assaonat. És indicada per a la cocció de peces grans i mitjanes. La temperatura interior del peix no ha de superar els 70ºC perquè així quedi al punt de màxim sabor. Per a això, és necessari mantenir el forn a una temperatura compresa entre 180ºC i 190ºC. S’aconsella untar les peces del peix amb oli d’oliva o mantega perquè no es ressequin. La pèrdua de vitamines és inevitable, encara que depèn del temps d’horneado i de la temperatura.
    • Guisat: és un mètode adequat per a la cocció de peces dures, ja que suposa una cocció llarga, la necessària per estovar-les. En el cas del turbot, pot cuinar-se amb un fons de verdures per evitar que es ressequi. En ser un procés llarg, suposa més pèrdua de nutrients, la qual cosa pot significar una reducció del sabor.
    • Vapor: la cocció al vapor és la millor opció, igual que la cocció al papillote. Ambdues mantenen al màxim els paràmetres nutricionals dels aliments. En el cas del turbot, és preferible aquesta cocció perquè garanteix que les seves qualitats es mantinguin intactes. Els aliments conserven el seu sabor natural, mentre que no s’afegeixen grasses ni toxines en el nostre organisme.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions