Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Elaboració d’ous sense pela i sense batre

L'ou permet tot tipus de preparacions fàcils d'elaborar i indicades per a qualsevol dieta equilibrada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 17deMaigde2007
Img huevoroto portada

Img huevoroto1
L’ou conté un elevat contingut en proteïnes que són de qualitat superior a les de la carn, el peix i la llet. Pot preparar-se de multitud de maneres que van des de la truita a l’ou dur. Sigui com sigui, és un aliment fàcil de preparar i recomanat en qualsevol dieta equilibrada. Aquí es presenten diferents formes de preparar-ho, totes elles amb un nexe comú: es cuinen sense batre i sense pela.

Les tècniques

ous escalfados
S’introdueix aigua i vinagre sense sal en un recipient. Es posa a bullir i, en la mateix recipient, s’inclou l’ou suaument. En aquest moment es posa el foc al mínim perquè l’aigua es mantingui de forma constant entre el bullir i el no bullir.

L’àcid del vinagre en l’aigua evitarà que la clara es dispersi. Al seu torn, amb una escumadora, sostindrem la clara i amb ella embolicarem l’ou. Deixarem que la clara qualli, però que la gemma quedi liquida. Seguidament traiem l’ou i ho llisquem acuradament en un cassó amb aigua freda amb sal (es talla la cocció radicalment). En aquest moment se li lleven les rebabas que hagin pogut quedar en l’ou.

S’asseca l’ou sobre un drap o paper de cuina. Per servir-ho, es recomana com a acompanyament alguna salsa o el propi ou com a guarnició d’algun plat.

Ous cocotte
S’elabora dins d’un recipient de ceràmica individual anomenat cocotera, el qual ha de greixar-se amb mantega i espolvorearse amb sal i pebre. En el seu interior s’introdueix l’ou, al com, si es vol, també se li pot afegir una cullerada de nata o una mica de mantega en la seva part superior.

Es cobreix cada motlle amb paper d’alumini i, al seu torn, s’introdueix dins d’un altre recipient per hornearlo al bany María durant 2 o 3 minuts. En aquest moment la clara quedarà quallada i la gemma semilíquida

Originalment es cuinaven solos, però actualment acostumen a portar guarnició (tires de salmó fumat, crema de porros i carabassa o una mica de pernil ibèric). En aquest cas, introduirem l’acompanyament dins de la cocotera i tirarem l’ou per damunt. El procés posterior és el ja explicat.

Ous escalfados en salsa o ous al plat
Per fer aquest tipus de preparat, simplement s’ha de trencar l’ou damunt de la salsa a la qual se li vulgui afegir.

Per a l’elaboració utilitzarem platerets d’acer inoxidable amb la salsa desitjada en el seu interior (tomàquet, salsa verda, salsa marinera o bolonyesa, per exemple), trencarem l’ou damunt de la mateixa i posarem la barreja en la planxa o en el forn fins que es qualli la clara i la gemma quedi líquida.

Ous fregits
Hi ha tres formes d’elaboració dels ous fregits:

  • Ous a la poele: s’elabora tirant una mica de greix a la paella, normalment mantega, de tal forma que, quan els trenquem, la clara s’anirà fent lentament, quedant aquesta compacta i la gemma groga. Normalment porten guarnició (pebrots, pernil o pèsols).
  • Ous a l’espanyola: aquests ous s’elaboren en la paella, amb abundant oli a foc fort, de manera que la clara quedi quallada i esponjosa i la gemma, de color blanc, per damunt.
  • Ou a l’andalusa o al bunyol: es fregeixen els ous en abundant oli a temperatura forta. Quan s’introdueixen els ous, s’han de voltejar ràpidament amb l’escumadora embolicant la gemma amb la clara. La clara quedarà quallada i la gemma liquida.

L'ou, un aliment controvertit

“Quants ous haig de prendre a la setmana?” Aquesta és la pregunta que moltes persones s’han formulat alguna vegada. La creença que el consum d’ou hauria de limitar-se per la seva influència en l’augment del colesterol i de greixos saturats és ben coneguda.

Recerques actuals subratllen els aspectes positius d’aquest aliment. No només desmenteixen els seus efectes negatius, sinó que a més ho qualifiquen de producte d’alta qualitat, adequat per a totes les edats i un dels més nutritius.

El qualificatiu d’alta qualitat es deu, segons aquests estudis, al seu alt contingut en proteïnes de valor biològic, les quals es prenen com a model per valorar les qualitat proteïca d’altres aliments; greixos saludables, ja que predominen les insaturades sobre les saturades; vitamines i minerals, entre els quals destaquen la vitamina A, D i I i els minerals ferro, fòsfor, sodi, zinc i seleni; i antioxidants, per la seva riquesa en vitamina I, seleni, zinc i carotenoides.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions