Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els 5 enemics invisibles d’una dieta saludable

Per portar una alimentació saludable no solament cal fixar-se en l'obvi, sinó en els detalls més difícils de reconèixer

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 28deFebrerde2013
img_cinco enemigos dieta saludable port

L’alimentació i la salut estan relacionades. Per això, en l’actualitat, moltes persones es preocupen per la seva dieta i intenten vigilar el que consumeixen: millorar l’alimentació contribueix a mantenir un bon estat de salut. Així, és cada vegada més habitual preocupar-se per menjar abundants fruites i verdures, evitar abusar dels dolços i la brioixeria o intentar minimitzar el consum de greixos d’origen animal. No obstant això, per portar una alimentació sana cal no quedar-se solament amb l’obvi, el sabut i el fàcil de reconèixer, sinó estar atents a altres detalls importants, com els enemics invisibles dels propòsits saludables. El següent article desvetlla les qüestions a les quals s’ha de parar esment en seleccionar els aliments que configuraran la dieta habitual amb la finalitat de no caure en els “paranys anti-salut”.

Img cinco enemigos dieta saludable
Imatge: macniak

En el llibre ‘Secrets de la gent sana’, el dietista-nutricionista Julio Basulto utilitza una metàfora sobre el mercat immobiliari per exemplificar alguna cosa que també és molt habitual en l’àmbit de l’alimentació. En la publicitat o l’etiquetatge d’un aliment, la qual cosa “no” es diu sobre ell és sovint més important que el que sí es ressalta. I el mateix ocorre amb els habitatges: quan un pis es publicita com molt lluminós i barat, és molt probable que sigui un sisè pis sense ascensor i minúscul. En aquesta línia, Basulto ho explica en el seu llibre amb un exemple tan quotidià com a cert: quan una galeta s’anuncia com a “rica en fibra, calci i omega-3”, podem estar gairebé segurs que tindrà molt sucre, molta sal (sí, les galetes tenen sal) i poques vitamines. I és que, a l’hora de menjar sa, estem envoltats de “amistats perilloses” invisibles i difícils d’identificar. Aquestes són cinc d’elles:

1. La grandària de les racions

Les porcions d’aliments que prenem han augmentat de forma exagerada en els últims anys, la qual cosa es tradueix inevitablement en una major ingesta. Sense saber-ho, en escollir el mateix producte que uns anys enrere, obtenim una major quantitat d’aliment que, amb tota probabilitat, prendrem íntegrament. Un treball del Departament de Salut del Govern nord-americà ho il·lustra amb claredat en diferenciar les calories que aportaven diferents productes alimentaris fa 20 anys en comparació de l’actualitat. El tema és preocupant, perquè les nostres necessitats energètiques no han crescut en paral·lel a aquest increment d’energia consumida (més aviat el contrari), la qual cosa acaba en un ingrés de calories superior a la despesa. Aquest excés s’emmagatzema en forma de greix corporal.

2. El tipus de greixos

Quan llegim en una etiqueta “baix en greixos” o “sense greixos”, pensem immediatament que es tracta d’un producte saludable. Però això no té per què ser així. Els greixos no són, per norma, dolentes i, per tant, la tesi “quantes menys, millor” no és encertada. En realitat, aquest nutrient és necessari i imprescindible per a múltiples funcions de l’organisme, i segons l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària i Nutrició (EFSA), del total de calories ingerides al llarg del dia, entre el 20% i el 35% hauria de provenir d’aquest nutrient. Però l’EFSA també diferencia amb contundència les recomanacions de consum segons el tipus de greixos i estableix que, de greixos saturats i grasses trans, quantes menys, millor. Aquests són, per tant, el tipus de greixos que s’han de buscar en les etiquetes i minimitzar el seu consum, tal com aconsellen les autoritats en nutrició.

3. És integral o enriquit amb fibra?

Els conceptes “integral” o “enriquit amb fibra” no són sinònims. Refinar cereals com l’arròs o el blat (eliminar la capa externa que recobreix el seu gra) suposa perdre la meitat de les vitamines, dels minerals i de la fibra que contenen. D’aquesta manera, el pa blanc o la pasta i l’arròs refinats són menys nutritius i també menys saludables, perquè, a més de nutrients, el refinat elimina entre 200 i 300 vegades el seu contingut en substàncies fitoquímicas protectores de la salut. En aquesta línia, la recomanació de les institucions sanitàries és que es prioritzin els cereals integrals, que no és equivalent a “enriquits amb fibra”, ja que si bé aportaran més quantitat d’aquesta, no succeeix el mateix amb les vitamines, minerals i substàncies fitoquímicas.

4. La sal

Aquest condiment present en gairebé tots els aliments processats suposa, consumit a l’excés, un factor de risc clau en la hipertensió i en la malaltia cardíaca. És important saber que solament el 25%-30% de la sal que s’ingereix és afegida per un mateixos de forma voluntària. La resta procedeix del consum d’aliments tan quotidians com el pa, la brioixeria, els cárnicos i derivats, els formatges, les salses, les conserves, els plats precuinats, etc. Escollir de forma sistemàtica els productes “sense sal/sodi”, amb “baix contingut de sal/sodi” o amb denominacions equivalents o, millor encara, el menys processaments possible és una forma d’evitar un dels més grans enemics d’una dieta saludable.

5. L’etiquetatge de declaracions nutricionals

Què significa que una galeta de xocolata és light? Es pot menjar tanta margarina lleugera com es vulgui? Estan les postres amb un valor energètic reduït destinats a la població amb obesitat? La legislació que regula la declaracions nutricionals i de salut no és coneguda per la majoria de la població, que davant aquest tipus de reclams publicitaris se sent desorientada. Un producte pot etiquetar-se com light“, “lleuger” o amb “valor energètic reduït” si les calories s’han disminuït, com a mínim, en un 30%. Però això no significa que siguin poques, sobretot si el producte original era molt ric en calories (i grasses, i sucres, i…).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions