Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els 5 riscos més importants en Nadal

Els dolços, l'alcohol i la falta d'exercici físic són algunes de les principals amenaces per a la salut durant les festes nadalenques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 12 de Desembre de 2016

El Nadal són una de les èpoques de l’any en les quals més canvia la nostra alimentació. Els dies festius, els menjars familiars o d’empresa, els dolços nadalencs, etc. poden ocasionar grans modificacions en l’estil de vida i els hàbits alimentaris. Si aquestes variacions són puntuals i no excessives, la repercussió que tindrà en l’estat de salut serà mínima; però si el descontrol impera, les festes nadalenques poden provocar augment dels nivells de colesterol i triglicèrids, de la tensió arterial i de pes, entre altres problemes. A continuació es ressenyen els principals riscos i s’explica com evitar-los.

Imatge: monkeybusiness

Risc 1. Els dolços nadalencs

Torrons en tota la seva varietat (de xocolata, de nous, jijona, de gemma, etc), massapans i neules són consumits a les festes de Nadal. Aquests aliments rics en sucres i greixos compten amb un elevat contingut calòric (unes 250 quilocalories per ració de 50 g, uns dos trossets de torró).

Consell. No compri aquests dolços fins a ben arribada el Nadal, ja que quan els adquireixi començarà a menjar-los. Reservi’ls per als dies de menjars festius i compri la quantitat necessària per poder-los gaudir, però perquè s’acabin al llarg del Nadal, i no doni lloc a allargar la seva ingesta una vegada passades les festes. Al moment de consum, esculli la varietat que més li agradi i coma sol dues o tres porcions petites.

Risc 2. Abús de begudes ensucrades

La presa de begudes ensucrades ha estat àmpliament relacionat amb major risc de malalties cardiovasculars, diabetis i obesitat. Un got de qualsevol beguda ensucrada conté unes 80-100 kcal i uns 7-11 g de sucre per cada 100 ml; és a dir, uns 25 g de mitjana. El consum d’aquest tipus de begudes augmenta en menjars i trobades familiars o laborals.

Consell. Eviti comprar aquest tipus de begudes i, si al final ho fa, esculli si és possible l’opció “sense sucre” i prengui-les amb moderació, tan sol en dies o ocasions puntuals.

Risc 3. Abús d’alcohol

El consum de begudes alcohòliques també s’incrementa en Nadal. Vi, cava, licors i destil·lats es beuen durant el menjar o en la sobretaula, augmentant el contingut calòric i alcohòlic de la ingesta diària. Una copa de vi posseeix unes 100 kcal i una copa de cava o xampany unes 70 kcal. Destil·lats com el vodka, whisky, ginebra o conyac posseeixen un major contingut calòric. Un combinat o cubata pot aportar unes 250 kcal de mitjana.

Consell. Eviti prendre aquest tipus de begudes de manera habitual durant tot el període festiu i consuma-les solament en les ocasions destacades i amb moderació.

Risc 4. Excés de greix

Certs aliments més rics en greixos es mengen a l’excés en aquests dies. Tal és el cas de carns grasses com el be, ànec o el foie; d’embotits grassos com els embotits ibèrics; de salses elaborades amb olis, maionesa o crema de llet, entre uns altres; de formatges guarits o fermentats; de patates xips o galletitas salades o d’arrebossats.

Consell. Eviti els excessos amb aquests tipus d’aliments i consuma’ls amb moderació, incorporant sempre al menú acompanyaments saludables i verdures o hortalisses fresques.

Risc 5. Escassa activitat física

La sobretaula i trasnuitar contribueixen a la inactivitat física i al mal descans nocturn, hàbits insalubres.

Consell. Organitzi’s per realitzar certa activitat física setmanal. Camini o passegi a les tardes i acudeixi a fer la seva activitat física habitual (gimnàs, pilates, zumba, natació, etc.) mentre li sigui possible.

Consells prenavideños

Sabent que el Nadal arriba, i els riscos d’excessos en la dieta vindran, no està de més cerciorar-se que en el període prevacacional s’imposi l’equilibri dietètic. Les malalties que més abunden en la societat estan relacionades amb l’estil de vida i la dieta (hipertensió, diabetis, càncer, malaltia cardiovascular o obesitat), de manera que prendre uns correctes hàbits dietètics hauria de formar part de l’estil de vida.

En primer lloc, tal com aconsellen les societats científiques, la dieta hauria de ser abundant en fruites, hortalisses i verdures, assegurant les cinc racions al dia que es recomanen (per exemple, dues racions o plats de verdura i tres peces de fruita al dia).

Donat l’elevat risc cardiovascular de la societat, s’haurien d’evitar també excessos a nivell calòric, en la ingesta de sucres i en el consum de greixos saturats. Això significa fugir d’aliments d’elevada densitat energètica, rics en greixos saturats i sucres, com a brioixeria, pastissos, dolços, embotits i carns grasses, begudes ensucrades, mantega, nata i derivats làctics com a natilles, flams o mousses, a més de precuinats amb greixos no saludables.

L’alcohol i les begudes alcohòliques haurien de ser evitats pel seu elevat valor calòric i el contingut en alcohol.

A més, s’haurien de potenciar els cereals integrals i els llegums i, d’altra banda, evitar les féculas refinades.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions