Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els aliments més adequats per prevenir i superar l’astènia primaveral

És el moment idoni per renovar el rebost amb aliments de temporada i ajudar amb la dieta a combatre el cansament i l'astènia primaveral

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 02 de Abril de 2010
img_guisantes

La primavera és un període de l’any en el qual es manifesta de manera espectacular l’energia de la naturalesa, materialitzada amb la sembra, la planta i el creixement de molts vegetals. La varietat d’hortalisses, verdures i fruites de temporada és àmplia. Aquest canvi d’estació s’ha de traduir també en una revisió de la dieta, tant dels aliments seleccionats que han d’ocupar un lloc destacat en el rebost com dels mètodes de cuinat. Una organització efectiva de l’armari de rebost i l’elecció de la dieta han de servir al mateix temps per combatre el cansament i l’astènia primaveral mitjançant els aliments.

La primavera és el temps de netejar i depurar els excessos, no tant en calories sinó en preparació i elecció d’aliments i plats més densos associats al fred de l’hivern, com els estofats, els guisats, els potajes de llegums, etc. Amb l’arribada d’un clima, en general més temperat, no és qüestió de renunciar a aquestes preparacions, però sí de començar a integrar aliments i formes de cuinat més lleugeres.

Verdures i hortalisses

Els espàrrecs trigueros i blancs, les carxofes, els pèsols frescos, els espinacs i les cols de Brussel·les són verdures més específiques de l’estació. Les que són lleugerament amargues i picantes (créixens, carxofes, api, rabanitos o naps) són excel·lents purificadoras i ajuden a eliminar les toxines i a preparar a l’organisme per fer front a l’astènia primaveral.

La selecció d’aliments és una ajuda inestimable per superar els moments d’astènia o esgotament físic que sofreixen algunes persones

Es poden prendre sopes caldoses amb les verdures de base, abans de menjars i sopars, i tirar mà d’herbes aromàtiques fresques en aquestes i altres preparacions. El receptari d’EROSKI CONSUMER permet treure el màxim profit a aquests aliments amb les receptes més suggeridores, originals i senzilles. Ofereix la possibilitat de cuinar els espàrrecs de diferents maneres: els trigueros a la planxa són una delícia que es poden menjar de primer plat o guarnició d’un segon, o usar-se com a farcit de peix com l’orada o el nero, barrejar-los amb arròs i pollastre, en truita, entre uns altres.

Les fruites primaverals

Durant les primeres setmanes de primavera (març i abril) encara sol fer fred i la fruita té l’efecte energètic de refredar i refrescar. Per això es recomana combinar el consum de fruites pròpies de la temporada, com a maduixes i maduixots, albercocs o préssecs, amb altres fruites a les quals se’ls pot aplicar algun factor escalfador com el foc (compotes, fruites al forn o al vapor). Les pomes en compota o rostides, la compota de pera o de raïm moscatell són alguns suggeriments de receptes de fruites a servir temperades.

La calor fa que les fruites concentrin els seus sucres naturals, que són els que proporcionen un dulzor intens que ajuda a sadollar el sabor dolç que demana el cos. Per equilibrar les preparacions, en coure la fruita convé afegir uns grans de sal marina. A més, serveix usar espècies per potenciar el dulzor original, com la canyella, el clau o la vainilla.

En qüestió de preparacions dels menjars, és el moment d’utilitzar menys quantitat d’olis i greixos per ajudar al fetge a relaxar-se i a fer de manera més eficaç la seva funció depurativa. Els fregits i els guisats es poden substituir per salteados curts i per coccions més lleugeres com els bullits, al vapor i els escaldats. Aquestes mesures expresses de selecció d’aliments i formes de cuinat són una ajuda inestimable per superar els moments de cansament, astènia o esgotament físic que experimenten algunes persones amb els canvis d’estació.

NI CURES RÀPIDES NI DEJUNIS DRÀSTICS

Fer una dieta més cuidada i depurativa no significa haver de dejunar ni fer cures ràpides i dràstiques, com la del sirope de saba, ni passar gana. És alimentar-se d’una manera més concorde a l’oferta d’hortalisses i fruites més lleugeres pròpies de l’estació. Les situacions de dejuni total o parcial poden comprometre la salut de les persones sanes i agreujar la d’els qui tenen malalties cròniques.

L’absència del consum d’aliments durant diverses hores al dia, o durant tot el dia varis dies a la setmana, compromet de forma seria l’aportació de glucosa a l’organisme, amb serioses repercussions per a la salut. La sensació de pesadez de cap i de migranya són dues dels símptomes que es poden considerar com més lleus.

Tal com adverteix l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) en un informe referent a les dietes miracle, davant una situació propera al dejuni “l’organisme reacciona compensant la falta d’energia rebuda amb un augment de la destrucció de les proteïnes corporals, com a font alternativa d’energia, la qual cosa provoca una pèrdua de massa muscular i, d’altra banda, la formació de substàncies perilloses (cossos cetónicos) per a l’organisme quan la dieta estricta (o el dejuni) es perllonga en el temps”.

Davant la decisió voluntària de fer dejuni, convé deixar-se orientar per un professional sanitari que pugui controlar les sensacions i símptomes associats a la falta de menjar. El dejuni està absolutament contraindicado per a les persones amb malalties agudes o cròniques, o els qui travessin una etapa de la vida que exigeixi majors requeriments energètics (nens i adolescents, embarassades i mares lactants).

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions