Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els aliments més difícils de digerir

Als aliments grassos i molt ensucrats se sumen uns altres que, malgrat el seu perfil saludable, també poden resultar indigestos

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 12deFebrerde2014
img_alimentos dificiles digerir hd Imatge: fahrwasser

Moltes vegades es parla de menjars o sopars “pesats”, de certs aliments que resulten irresistibles però que alhora sentin fatal a l’estómac, donen mal de ventre o generen molts gasos i una incòmoda inflor abdominal, fins i tot cremor i reflux. Més enllà que cada persona és un món i que hi ha intoleràncies específiques, en aquest article es llisten els aliments més difícils de digerir en termes generals i s’explica per què certs menjars triguen més temps a digerir-se que unes altres.

Img alimentos dificiles digerir 01
Imatge: fahrwasser

Inflor abdominal, dispèpsia, digestions pesades i lentes, dolor abdominal, gasos, reflux, restrenyiment o diarrea. Qualsevol d’aquests símptomes ja adverteixen d’alguna alteració digestiva. Pot tractar-se d’una intolerància alimentària sense diagnosticar (o sense una adequada pauta dietètica) o pot indicar debilitat funcional d’algun òrgan digestiu. I és que en una lenta o mala digestió està implicada la disfunció d’algun (o varis) dels diferents òrgans que participen en el procés: des de la dentadura i l’estómac, fins al pàncrees, el fetge, la vesícula o els intestins.

Sis aliments de naturalesa indigesta

A continuació s’enumera una sèrie d’aliments de consum quotidià que, en general, resulten més indigestos que uns altres. Més enllà dels de naturalesa grassa o a l’excés ensucrada -fàcils d’associar a un caràcter indigesto-, sorprenen en aquest llistat alguns aliments considerats molt saludables que, malgrat ser-ho, estan contraindicados en determinades dolències digestives mentre aquestes persisteixin.

  • 1. L’ou dur i en truita. En ambdues preparacions, la gemma (la part que concentra els greixos, és a dir, els components més indigestos) està coagulada. Quallada és més difícil de digerir, ja que requereix més treball enzimàtic i biliar que si no ho està. Una alternativa més lleugera per als ous és optar per un passat per aigua, escalfado o fins i tot fregit en oli d’oliva, sempre que se serveixi ben escorregut.
  • 2. Beixamel i productes elaborats amb barreja de farines, mantega i llet, com a croquetes, farciments o bases de rebosteria i brioixeria. La mantega, en cuinar-se, resulta molt indigesta, alguna cosa que ocorre en aquest tipus de receptes d’ús i consum massa freqüent en moltes llars. Aquesta matèria grassa no és idònia per cuinar, atès que per sobre de 90 ºC, la mantega es crema i es forma acroleína, una substància que s’associa a irritació de la mucosa gàstrica.
  • 3. Aliments fregits en olis recalentados, vells, espatllats o de mala qualitat. En aquests casos es generen potents substàncies irritantes de la mucosa gàstrica, com l’acroleína. Per això s’ha d’evitar prendre fregits o pinchos en bars i restaurants en els quals, en entrar o en apropar-se a la porta de la cuina, es desprèn certa olor a fritanga, a oli recalentado. A més, les fritades i els aliments fregits amb olis recalentados poden ser font de grasses trans en la dieta. No obstant això, també durant el procés de fritada, en escalfar qualsevol oli vegetal, es produeix acroleína, però l’impacte serà menor com més es cuidi l’elaboració d’una bona fritada, si bé és aconsellable un consum puntual i moderat de tot tipus d’aliments fregits, des de croquetes i empanats, fins a arrebossats, patates fregides i altres snacks fregits.
  • 4. Conserves de peix blau en oli, tipus sardinillas, anxoves o verat. Són aliments de naturalesa grassa, a més de rics en histamina, i estan conservats en un líquid gras, per la qual cosa la seva digestió és més exigent. Convé tenir-ho en compte en cas d’estómacs delicats, gasos o inflor abdominal, o entre els qui sofreixen migranyes o cefalees. En aquests casos, pot ser recomanable reduir la quantitat de la ració de la conserva, o reservar-la per als menjars matutinas, però no per als sopars, ja que pot resultar més pesada.
  • 5. Suc de taronja, en dejú. La taronja, i de manera especial si es pren en suc als matins, és de naturalesa colagoga: pot provocar un vaciamiento brusc de la vesícula biliar que s’acompanya de molèsties més o menys intenses, com a nàusees o pesadez abdominal, i fins i tot dolor. Aquesta simptomatologia manifesta debilitat o lentitud en el treball digestiu de fetge i vesícula biliar.
  • 6. Llet i productes làctics. Moltes persones sofreixen intolerància a la lactosa (o sucre de la llet) o no toleren alguna de les seves proteïnes, en cas d’histaminosis alimentària a la llet. El resultat és un quadre de malestar digestiu (com les nàusees matutinas, ja que és costum prendre un làctic en el desdejuni, gasos o inflor abdominal) que, en molts casos, condiciona la qualitat de vida.

Temps de digestió: entre 2 i 10 hores

En qüestió de digestió lenta, hi ha aliments que, per la seva particular composició, l’organisme els digereix en uns temps més pausados. D’aquesta manera, s’evita un alliberament brusc d’histamina per part de les cèl·lules corporals, que pot provocar molèsties, en particular a persones sensibilitzades a certs aliments.

Img lata plato
Imatge: CONSUMER EROSKI

Quant a temps de digestió, hi ha una notable diferència entre els uns i els altres en termes generals: un aliment pot trigar a digerir-se des de 2 fins a 10 hores i fins i tot dies. En aquest procés complex de travessar els nou metres de conducte digestiu, des de la boca fins a l’anus, influeixen molts factors: des de la quantitat d’aliment ingerida, el seu estat (líquid o sòlid), la seva composició (proteïnes, grasses, hidrats, fibra, etc.) o la manera de preparació prèvia i cuinat, però també incideix l’edat de qui ho menja o el seu estat de salut digestiva (boca, estómac, pàncrees, fetge, vesícula, i no solament els intestins).

Així, un peix cuit, un arròs blanc o un ou passat per aigua es digereixen ràpid, en menys de 2 hores. El doble de temps (entre 3 i 5 hores) ha de treballar el digestiu per digerir un entrepà de pernil, unes patates fregides, un tros de formatge guarit o un plat de llenties. I fins a 7 o 9 hores poden trigar a descompondre’s en els seus nutrients elementals (aminoàcids, àcids grassos lliures, vitamines, minerals) les parts més grasses del porc o unes sardinillas en conserva d’oli.

El desconeixement d’aquesta dada fa confús interpretar un símptoma de malestar digestiu, en particular a els qui sofreixen intoleràncies alimentàries o histaminosis alimentària, que solen acusar de manera més persistent i intensa les molèsties digestives. Si els símptomes apareixen a la tarda, no solament cal pensar en què s’ha menjat que pugui explicar el malestar, sinó en què s’ha ingerit des del desdejuni. D’igual manera, si la sensació de pesadez o hartazgo apareix al llarg del matí, més que reparar en els desdejunis, cal pensar en el sopar del dia anterior, i fins i tot en el berenar.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions