Salta el men煤 de navegaci贸 i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundaci贸

Canals d鈥橢ROSKI CONSUMER


Est脿s en la seg眉ent localitzaci贸: Portada > Alimentaci贸

Aquest text ha estat tradu茂t per un sistema de traducci贸 autom脿tica. M茅s informaci贸, aqu铆.

Els aliments que triomfen entre els nens: què hi ha darrere d’ells?

Darrere dels aliments favorits entre els nens hi ha molt de sucre, però també sal i greix. Els experts en nutrició expliquen quin ha de ser la seva freqüència de consum

cereales obesidad infantil Imatge: StockSnap

Els nens tenen de manera natural una major predisposició al dolç. La naturalesa s’assegura així que no li faran escarafalls de la llet materna, el contingut en lactosa de la qual és el doble que en la de vaca. Aquest sucre naturalment present en la llet materna assegura el correcte desenvolupament del cervell i el sistema nerviós en les primeres setmanes de vida. El dolç agrada i reconforta. La indústria no crea aquesta necessitat en els petits, però l’aprofita i amplifica afegint sucres. També abusa del sabor fàcil del salat o de les textures sucoses que aporten els aliments grassos. Des de l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica repassen alguns dels aliments que més triomfen entre els menors i explica per què han de prendre’s amb moderació.

馃崻 Galetes i brioixeria

No totes les galetes són iguals. Mentre una Maria aporta 23 kcal i 1,5 g de sucre, una Oreig es dispara a 53 kcal i 4,10 g de sucre . L’Organització Mundial de la Salut (OMS) aconsella que els sucres lliures no superin el 10% de la ingesta calòrica total. En nens serien 30-35 g, tant millor si no es passa de 15-20 g. Una quantitat que ja s’aconsegueix només amb dos Oreig de xocolate blanc (210 kcal i 20 g de sucre).

Incorporar el reclam 鈥渄e l’àvia鈥 o 鈥渞ecepta tradicional鈥 en l’embolcall d’un bescuit funciona sempre als ulls dels pares. Suggereix una elaboració més natural i evoca records de la infància, però no deixa de ser un ganxo més en un producte industrial. Una altra estratègia habitual és reduir la grandària, però oferir més quantitat. És el cas dels Donettes o les mini galetes.

  • Consell nutricional. Tant la brioixeria com les galetes ultraprocesadas i amb una elevada aportació de sucres lliures haurien de prendre’s, com a molt, 2-3 vegades al mes. Si volem dolços, millor fer-los a casa moderant el sucre. També cal anar amb compte amb les racions: sembla que menjaran menys, però al final s’acaben el paquet.

馃イ Refrescos i sucs

Les begudes de cola i els refrescos de sabors tenen entre 90 i 106 g de sucre per litre. Encara que聽 hi ha alternatives light amb edulcorants, el seu potent sabor dolç condiciona el paladar per a preferir aquest tipus de sabors, que és el que es vol controlar. La quantitat de sucre en els sucs i nèctars és similar a la dels refrescos.

  • Consell nutricional. Els nens no haurien de prendre de manera assídua ni els uns ni els altres. La millor beguda és un got d’aigua fresca. Ni refrescos light, ni sense cafeïna. Tampoc s’ha de donar begudes a base de te, tant pel seu contingut en teína com pels sucres.

馃 Iogurts

Estrany és llar o el menú escolar on no hi ha iogurts de sabors ensucrats. Cada gotet de 125 g pot tenir entre聽 15 i 20 g de sucre : amb un sol iogurt ja superen la quantitat de sucre diària recomanada. No es nota la dolçor perquè està emmascarat per altres ingredients, però equivaldria a dissoldre 3-4 terrossos de sucre en un got d’aigua i beure-s’ho.

  • Consell nutricional. L’alternativa per a no renunciar als beneficis d’aquest lacti són els iogurts naturals, sencers o desnatats. La regla s’estén als iogurts o postres de soia: només si no porten sucre afegit. Les postres làcties (natilles, copes de vainilla o xocolata) han de proposar-se sempre de manera excepcional.

馃ィ Cereals de desdejuni

Porten flocs de blat o un altre cereal, normalment, ensucrat i amb alguna mena de cobertura grassa per a preservar la textura cruixent en mullar-los en llet. Alguns cereals de desdejuni inclouen a més llavors de xocolata o xips ensucrats de fruita.

  • Consell nutricional. Porten molt sucre i, encara que no el sembli, bastant sal (0,83 grams/100 g). Haurien de prendre’s de forma molt esporàdica, màxim 2-3 vegades al mes. Fins i tot una torrada de pa integral amb melmelada o oli és millor perquè no porta tanta sal. Els fabricants recomanen una ració de 30-40 grams per als nens (segons la mena de cereals, sol equivaler a 5-6 cullerades soperes). La realitat és que se sol servir bastant més.

馃崵 Aliments precuinats

Obrir, escalfar i servir. És el secret de les lasanyes congelades, el puré de patates en flocs, les tallarines instantànies i tots els empanats i arrebossats llestos per a fregir. Contenen un alt percentatge de greixos saturats, sodi, sucre, fosfats… I escassegen els fitoquímics i compostos bioactivos del món vegetal que tenen un paper protector enfront del càncer, l’obesitat o la malaltia cardiovascular.

  • Consell nutricional. Resolen una situació de presses, però no han de formar part del menú diari dels més petits.

馃エ Aperitius salats

Prop de la tercera part d’una bossa de patates fregides són grasses (normalment, oli de gira-sol, blat de moro o oliva). I molta sal (1,2 g per 100 g). Fabricants com PepsiCo suggereixen una ració de 30 g, no obstant això, és difícil de calibrar quant es pren quan les bosses porten 160-170 g. Malgrat que puguin semblar més saludables, el perfil de greixos i sal de les xips de verdures o llegums és similar. I no compten ni com a llegum ni com a verdura.

  • Consell nutricional. Aquest aperitiu és innecessari i només aporta un extra de calories. Si volem donar un picotejo, anem a alternatives naturals més saludables, com una peça fruita, palitos de pastanaga o un grapat de fruita seca (ni fregits ni salats).

馃崼 Xocolata

És igual que sigui amb llet o blanc, només millora el perfil nutricional si ens anem al negre amb un 80% mínim de cacau.

  • Consell nutricional. Per a berenar, posats a triar entre brioixeria industrial i el clàssic pa amb unes unces de xocolata , millor el segon. I sempre que el pa sigui integral.

Per accedir a m茅s continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions