Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis de la síndria

Un major consum de síndria pot millorar el control de la glucèmia i de la dislipèmia, i fins i tot, de la hipertensió arterial
Per Maite Zudaire 22 de maig de 2012
Img sandia
Imagen: miguel ugalde

La síndria és una fruita típica estiuenca, melosa i molt aquosa. Sense tenir una composició rellevant, destaquen diferents compostos que afavoreixen la salut. Entre ells, el licopé (antioxidant) i la citrulina, un aminoàcid beneficiós per a la síntesi d’òxid nítric, un compost essencial per a regular el to vascular i l’hemodinàmica, la dinàmica de la sang i la funció del cor. Durant la temporada natural d’aquesta fruita, és aconsellable menjar un bon tros de síndria diàriament i idear receptes originals per a incloure-la en diferents plats del menú i no sols com a fruita per a picar entre hores o per a postres. Un major consum pot millorar el control de la glucèmia i de la dislipèmia, així com de la hipertensió arterial.

Síndria, cor i síndrome metabòlica

Els beneficis biològics després d’un major consum de síndria es tradueixen en una possible millora del control de la glucèmia i de la dislipèmia, i fins i tot, de la hipertensió arterial. La síndria és una font biodisponible de citrulina, precursor per a la síntesi d’arginina (necessària per a la formació de proteïnes i altres molècules) en els éssers humans i, per tant, el consum d’aquest aliment funcional pot tenir implicacions importants en la prevenció i tractament de malalties cardiovasculars, cerebrovasculars i en la síndrome metabòlica.

El perfil d’una persona amb síndrome metabòlica inclou obesitat, hiperglucemia, hiperinsulinemia i resistència a la insulina, a més de dislipèmia i hipertensió arterial. Aquests factors, de manera independent o en conjunt, contribueixen a un alt risc de malaltia cardiovascular, una de les principals causes de mortalitat als països occidentals.

La síndria, com a aliment funcional, ajuda en la prevenció i tractament de malalties cardiovasculars i cerebrovasculars, així com en la síndrome metabòlica

La síndria és un dels pocs aliments rics per naturalesa en l’aminoàcid citrulina i, encara que en aquesta fruita es detecten quantitats variables de tal compost, s’estima un contingut mitjà de 1,5 mg/g. D’aquesta manera, amb el consum d’un quilo de síndria, s’aconsegueix el 40% de la ingesta mitjana diària recomanada per a les persones adultes: 3,8 g d’arginina (aminoàcid que es forma a partir de la citrulina).

L’arginina és un aminoàcid essencial per als joves mamífers (inclosos els bebès humans) i per a adults amb traumatismes, cremades, resección massiva de l’intestí prim i insuficiència renal. Se sintetitza a partir de citrulina, a través d’una complexa via metabòlica, en totes les cèl·lules animals. L’arginina és fonamental per a la formació de proteïnes i altres molècules amb enorme importància biològica, com l’òxid nítric, un factor vasodilatador, antiaterogénico i antitrombótico, essencial per a regular el to vascular i l’hemodinàmica (dinàmica del cor i de la sang).

Una concentració orgànica adequada d’arginina s’ha associat també amb millores en la concentració plasmàtica de glucosa, en gran manera pel fet que l’òxid nítric augmenta el flux sanguini, la captació i oxidació de glucosa pel múscul esquelètic i la sensibilitat a la insulina en els teixits, a més de regular l’oxidació del greix.

Una bona porció de síndria al dia

Un dels pocs estudis que ha investigat la biodisponibilitat en humans de la citrulina i els seus metabòlits, com l’arginina, després del consum d’aliments l’ha realitzat el Servei de Recerca Agrícola (ARS) del Departament d’Agricultura dels Estats Units (USDA). En aquest estudi controlat i croat de tres setmanes de durada, els participants van consumir una dieta controlada per nutricionistes que incloïa un consum baix de suc de síndria (0,260 kg per tassa, 3 tasses al dia) i un consum alt (0,52 kg per tassa, 6 tasses diàries de suc) en els tres menjars principals (desdejuni, menjar i sopar). El període de rentada entre una mena de consum i un altre (baix o alt) va ser de dos a quatre setmanes. Durant aquest temps, els participants van consumir una dieta de lliure elecció, amb l’excepció d’ingerir aliments rics en licopé, com la síndria o el tomàquet.

En aquest estudi es va comprovar que, després de tres setmanes, els individus que més suc de síndria van consumir tenien majors concentracions d’arginina, en comparació amb el grup control. Després d’analitzar aquests resultats, encara que sense imitar quantitats, el consell dietètic saludable recomana menjar una bona porció de síndria cada dia durant tota la temporada d’aquesta fruita estiuenca. El consum de síndria és bo per a la salut sense efectes secundaris, encara que amb excepcions en casos concrets. Les persones que tinguin molt descompensats els triglicèrids o els índexs de glucèmia, o bé els qui tinguin patologia hepàtica que requereixi un control estricte dels sucres, hauran fins i tot de limitar el consum de qualsevol fruita.

SÍNDRIA NO SOLS PER A POSTRES

La temporada de síndria no és molt extensa, de manera que convé aprofitar diverses receptes per a no relegar-la només a la fruita per a postres. Es pot començar el menú amb un entrant de gaspatxo de síndria, que tan sols es diferencia del tradicional que s’afegeix la fruita a la resta d’ingredients típics. També pot servir d’entrant refrescant la sopa freda de síndria amb iogurt, per a això caldrà adaptar la recepta proposada i substituir el sucre per un toc d’amaniment amb sal, pebres i un chorrito d’oli d’oliva verge. Fins i tot, es pot provar i afegir cogombre al batut.

Les propostes dolces són més variades, de manera que és fàcil i ràpid improvisar amb síndria un suc barrejat amb pinya o amb taronja. Els sorbets i els granissats són molt refrescants i apetitosos. Com a colofó a un menjar casolà, es pot servir per a postres una vistosa broqueta de meló, síndria i pinya o una síndria farcida.